Decizia va permite utilizatorilor de drumuri sa incheie un singur abonament cu un singur furnizor de servicii si sa foloseasca un singur echipament electronic de bord, informeaza NewsIn.

SETRE va fi disponibil la toate infrastructurile de pe intreg teritoriul comunitar – autostrazi, tuneluri, poduri – la care taxa rutiera se poate plati cu ajutorul echipamentului de bord. In timp, SETRE va permite reducerea tranzactiilor in numerar la statiile de taxare, ameliorand astfel fluidizarea traficului si reducand congestionarea drumurilor.

Aceasta decizie este cea mai importanta ameliorare pentru soferi de la eliminarea controalelor la frontiere, considera vicepresedintele Comisiei Europene Antonio Tajani, responsabil de transporturi.

Sistemele electronice de taxare rutiera au fost introduse in mai multe tari europene la inceputul anilor '90. Majoritatea sistemelor functioneaza pe baza unui echipament de bord care transmite caracteristicile vehiculului operatorilor de drumuri, astfel incat sa poata stabili cuantumul taxei, in functie, de exemplu, de greutatea si dimensiunile masinii.

Diferitele sisteme de taxare electronica utilizate la nivel local si national sunt insa, in general, incompatibile unele cu altele si nu pot comunica decat cu echipamentele de bord respective. Lipsa de interoperabilitate a acestor sisteme de taxare afecteaza in special transportul rutier international.

Decizia adoptata de CE stabileste, totodata, drepturile si obligatiile autoritatilor care impun taxa rutiera, ale furnizorilor de servicii si ale utilizatorilor. Utilizatorii vor putea sa-si aleaga singuri furnizorul de servicii. Autoritatile care impun taxa rutiera vor comunica furnizorilor de servicii valoarea taxelor datorate, iar acestia vor factura sumele respective pe numele utilizatorilor. Taxele rutiere platite prin intermediul SETRE nu vor putea depasi nivelul taxelor rutiere locale sau nationale corespunzatoare.

In termen de trei ani, serviciul va fi pus la dispozitia tuturor vehiculelor de peste 3,5 tone sau cu capacitate de peste noua pasageri, inclusiv soferul, urmand sa fie disponibil pentru toate celelalte vehicule in termen de cinci ani.