Din toamna anului 2008, de cand mediul de afaceri romanesc resimte unda crizei, companiile au incercat sa se adapteze prin schimbarea politicilor de business si a celor de HR. Top managerii si specialistii in resurse umane erau sfatuiti de catre experti sa mizeze pe capitalul uman, sa isi implice angajatii in decizii si, cel mai important, sa comunice eficient evolutia politicii de business si a remuneratiei, toate pentru a fideliza angajatii pe termen lung.

Cu toate acestea, rezultatele studiului Best Employers, efectuat pe 50 de companii – atat IMM, cat si multinationale - si aproape 13.000 de respondenti, dintre care 417 top manageri, indica discrepante semnificative intre perceptia managerilor si a angajatilor asupra comunicarii, evaluarii si remunerarii personalului.

Astfel, in cazul a 40 din 50 de companii, pe care Hewitt Asociates nu le apreciaza ca fiind Best Employers, 38% dintre angajati considera ca organizatia promoveaza personalul cel mai bine pregatit, fata de 64% dintre managerii care sustin acelasi lucru. Mai mult, doar 32% din angajati cred ca performanta este parametrul principal in ceea ce priveste politica de remuneratie, in timp ce 54% dintre manageri declara ca rezultatele angajatului sunt primordiale in privinta salariului.

Referitor la gradul de transparenta si deschidere a conducerii fata de angajati, 52% din personal resimte distanta ierarhica, iar peste 70% dintre manageri declara ca sunt deschisi fata de subalterni. Diferentele de perceptie intre cele doua tabere se acutizeaza si cand vine vorba despre sinceritatea sefilor si valorizarea angajatilor. 63% din subalterni sustin ca senior leadership-ul nu este sincer si corect fata de angajati, in timp ce 62% spun ca managerii nu ii evalueaza ca fiind cel mai important "bun" al companiei.

Cei mai buni angajatori din Romania


De cealalta parte, top managerii sustin contrariul, 60%, respectiv 64% admitand ca sunt deschisi, corecti si adeptii valorizarii capitalului uman.

Cu toate acestea, nivelul de implicare a angajatilor in activitatile, politica si cultura organizatiilor din Romania depaseste nivelul de implicare a personalului European.

Daca gradul de implicare din batranul continent se situeaza in jurul valorii de 53%, Romania intrece media cu un procent, ajungand astfel la 54%, mai releva studiul. Implicarea in randul subalternilor se manifersta prin reactii verbale (intre 70% si 83%) – discutii generate pentru a gasi cea mai buna solutie la o problema – sau prin efort concret depus (intre 49% si 69%).

Implicarea este catalizata de factori care tin de mediul de lucru, relatiile dintre colegi si de reputatia companiei. Printre parametrii care au un efect invers si care demotiveaza in general angajatii se numara salariul, criteriile de valorizare si oportunitatile de cariera.

Specialistii in HR nu inteleg business-ul


Una dintre problemele care afecteaza motivatia si performanta angajatilor tine de criterile de remunerare. Mai ales in contextul crizei, expertii au consiliat managerii sa fie transparenti cand comunica date despre situatia actuala a companiei, despre reducerile de costuri si disponibilizari.

Studiul indica faptul ca 30% din organizatiile chestionate au redus bonusurile. 33% au redus costurile, iar 49% dintre companii au decis sa inghete salariile. In acest context, doar 49% dintre respondenti considera ca au fost corect si complet informati asupra schimbarilor majore din organizatie, in timp ce 45% se tem chiar ca si-ar putea pierde slujbele.

Unul dintre motivele diferentelor de perceptie dintre manageri si angajati sau a gradului mic de implicare a personalului poate fi diferentea de asteptari si perceptii ale top-managementului in raport cu departamentul de HR. Potrivit studiului, managerii nu considera inca HR-ul un partener strategic, jumatate din respondentii din conducere afirmand ca nu exista un echilibru intre interesele angajatilor si cele ale organizatiei.

HR nu este partener strategic pentru ca Raspunsurile top managerilor in procente
Nu exista un echilibru intre interesele angajatilor si cele ale organzatiei. 50%
Nu se evalueaza impactul programelor de HR asupra organizatiei. 45%
Obiectivele HR-ului nu sunt aliniate cu strategia de business 38%
Nu sunt intelese aspectele de business si, in concluzie, nu lucreaza ca un partener pentru echipa de Management. 37%
Nu sunt intelese aspectele de business, si in concluzie nu lucreaza ca un partener pentru echipa de Management. 34%

Sursa: Hewitt

Studiul, realizat de compania de consultanta in resurse umane Hewitt Asociattes si Monday Insight, partenerul sau strategic pe Romania, a fost efectuat in perioada 15 septembrie 2008 – 15 martie 2009 pe un esantion reprezentativ de 50 de companii, peste 13.000 de angajati, dintre care 417 din top management.

Conditiile pentru a putea participa la studiu au fost ca organizatia sa aiba peste 2 ani pe piata, minim 50 de angajati full time si sa completeze cele trei chestionare – unul destinat managerilor, unul angajatilor si altul pentru HR audit. Au fost intocmite doua clasamente – unul pentru companiile mari si unul pentru cele mici si mijlocii. In topul companiilor mari, premiul Best Employers a fost castigat de McDonalds Romania.

Pe locul doi s-a situat compania specializata in finantari Provident Financial, urmata de Henkel, Holcim Romania si Macromex, unul dintre cei mai importanti distribuitori de produse congelate si refrigerate de pe piata locala.

In clasamentul firmelor mici si mijlocii, locul intai a fost ocupat de doua companii - compania producatoare de software Adobesi si producatorul de articole pentru protectia plantelor Syngenta Romania. Locurile trei, patru si cinci au fost adjudecate de firma de avocatura Tuca, Zbarcea & Asociatii, Microsoft Romania si portalul Neogen.

Studiul Best Employers a fost lansat in Romania in anul 2008, avand o traditie de peste un deceniu in Europa. In Europa Centrala si de Est, studiul este realizat prin participarea a 12 tari, 600 de companii, peste 120.000 de angajati, dintre care 3.000 ocupa pozitii de top management.

Hewitt: Cei mai buni angajatori din Romania

Hewitt: Cei mai buni angajatori din Romania