Companiile private de transport de marfuri au reusit sa se impuna in ultimii ani pe piata, preluind clienti importanti de la CFR Marfa. „Operatorii privati reprezinta 25% din piata de transport feroviar de marfa. Daca piata de transport reprezinta in jur de 6,5 milioane de tone/luna, un sfert din aceasta valoare apartine transportatorilor privati“, ne-a declarat George Buruiana, director general al firmei Servtrans.

Acest procent este contestat de directorul CFR Marfa care spune ca operatorii privati au reusit sa acopere doar 15% din piata, dar recunoaste ca operatorul national a pierdut majoritatea societatilor mari. „Daca in urma cu doi-trei ani a existat o migratie a clientilor de la noi catre transportatorii privati, anul trecut am reusit sa recistigam citeva companii mari. De exemplu, firmele Oltchim Rimnicu Vilcea sau Azomures Tirgu-Mures care sint importante pentru noi, fiind clienti de doua milioane de tone pe an“, ne-a declarat Liviu Bobar, director general CFR Marfa.

Facilitatile atrag clientii

Fostii clienti ai operatorului national s-au orientat catre societatile private in prima faza pentru ca tarifele acestora sint mai reduse. „Foarte multe societati mari au apelat la operatorii privati. Daca nu am avea preturi mai mici nu ar veni la noi“, a aratat Aurel Leonard, director de marketing la Grupul Feroviar Roman.

Totusi, tarifele nu sint principalul criteriu dupa care se orienteaza clientii. „Ei au in vedere elasticitatea noastra de a le satisface cerintele, promptitudinea serviciilor si durata mai mica a transportului. Firmele sint acum foarte interesate de calitatea serviciilor, nu doar de tarife“, a spus George Buruiana. Clientii prefera operatorii privati si pentru ca primesc de la acestia unele facilitati privind incarcarea-descarcarea marfii, efectuarea platii sau stationarea vagoanelor, a precizat Aurel Leonard.

Tarife speciale pentru clienti strategici

In noua situatie de pe piata, CFR Marfa incearca sa se adapteze pentru a atrage sau pastra clienti mari. Astfel, operatorul national a apelat la tarife diferentiate. „Sint stabilite tarifele in functie de zone kilometrice si de cantitatile transportate. Astfel, avem asa-zisele tarife de vitrina care se aplica clientilor ocazionali, dar pentru cei care indeplinesc anumite conditii avem tarife preferentiale. Un client cu doua-trei milioane de tone/an este considerat strategic si beneficiaza de mai multe reduceri de pret“, a precizat Liviu Bobar. De exemplu, pe distanta Satu-Mare - Constanta Port tariful de transport al CFR Marfa este de 101,95 RON/t (fara TVA). Pentru transportul a 600.000 t se acorda reduceri de 15% pentru tren complet, 5% pentru treapta de tonaj, 5% pentru atragerea la transport a anumitor marfuri.

Pe de alta parte, pe distanta Bucuresti Sud - Budapesta Kikötö (statia de marfa din Budapesta) tariful de transport al operatorului national este de 44 de euro/t (fara TVA). Pentru un volum de marfa mai mare de 300.000 t/an, transportat in vagoane izolate, se aplica reduceri in functie de tipul vagonului folosit (25% pentru vagoane CFR Marfa si vagoane asimilate acestora, 20% pentru vagoane inchiriate sau particulare, 15% pentru vagoane rusesti). Reducerile tarifare se cumuleaza, iar coeficientul obtinut se aplica la tariful integral pentru parcurs CFR. „De obicei, transportatorii privati isi stabilesc tarifele in functie de ale noastre. Desi ei sint obligati sa afiseze preturile practicate, nu spun decit ceva de genul: cu 5% mai ieftin decit la CFR Marfa“, a spus Liviu Bobar.

Solutii tehnice sustrase

Departe de a se simti presat de concurenta din ce in ce mai puternica a transportatorilor privati, directorul general CFR Marfa spune ca se simte mobilizat. „In nici un caz nu sintem speriati, ne mobilizeaza. De multe ori chiar furam unele solutii tehnice adoptate de operatorii privati, care au avantajul de a se putea misca mai usor pe piata neavind grija reviziilor, a depourilor“, a spus Bobar.

Rata profitului - 5%

Numarul operatorilor privati creste cu fiecare an pentru ca activitatea de transport feroviar de marfa este una profitabila. „Afacerea merge foarte bine. Avem peste 1.200 de angajati, mai mult de 2.200 de vagoane in proprietate sau inchiriate si 100 de locomotive. Anul trecut am transportat 5 milioane de tone, iar profitabilitatea este de cel putin 5%“, a spus directorul de marketing al GFR.

Reprezentantii societatilor din domeniu spun ca trebuie indeplinita o conditie esentiala: stabilitatea economica. In perioadele de oscilatie a cursului euro-leu, operatorii privati au inregistrat pierderi, dar in general cistigul este destul de mare. „Noi ne-am inceput activitatea in 2002 si am ajuns la o cifra de afaceri de 36 de milioane de euro. Am crescut in ultimii doi ani cu 20%“, a spus George Buruiana.

Mai greu cu strainatatea

Sectorul unde operatorii privati mai au de recuperat este cel al transportului de marfa peste granitele tarii. Doar citeva societati se gindesc sa faca acest pas. „Toamna trecuta am inceput transportul catre Iugoslavia si urmeaza sa demaram o activitate asemanatoare spre Ungaria, avind un client in aceasta tara“, a spus directorul Servtrans. La rindul sau, reprezentantul GRF a precizat ca anul acesta va incepe sa transporte marfa catre Bulgaria, Ucraina si Iugoslavia.

30 de operatori

In prezent activeaza pe piata 30 de operatori privati, dintre care lider incontestabil este Grupul Feroviar Roman, el fiind urmat de Servtrans Impex Bucuresti, Unifertrans Bucuresti, Transferoviar Grup Cluj-Napoca.