Radu Maftei (foto), 36 de ani, a revenit in tara in urma cu doi ani, dupa aproximativ patru ani in care a lucrat la sediul central al Procter&Gamble din Cincinnati, SUA. Aici a fost responsabil in perioada 2005-2007 de planificarea financiara pentru Europa Centrala si de Est si Asia.

A fost surpins de dezvoltarea pe care a cunoscut-o Capitala in special in zona de nord. Desi si-ar fi dorit ca Romania sa fie intr-un punct mai avansat al dezvoltarii, spune totusi ca evolutia este influentata si de situatia internationala, nu doar de deciziile care se iau pe plan intern.

Maftei si-a inceput cariera in cadrul P&G in urma cu 14 ani, odata cu un seminar de training organizat pentru studentii europeni. A fost prima si singura companie in care a lucrat, imediat dupa finalizarea studiilor Academiei de Studii Economice, specializarea Relatii Internationale. S-a angajat pe pozitia de analist financiar, iar dupa patru ani a fost trimis la sediul din Dubai pe pozitia de director financiar pentru regiunea Orientului Mijlociu.

Din anul 2005 a plecat in Cincinnati, la sediul central al P&G, unde a experimentat si primele efecte ale crizei financiare care a debutat in toamna 2008. Impactul recesiunii in SUA si Romania a fost asemanator, spune Maftei. Singura diferenta a constat in faptul ca Romania se afla pe un trend ascendent, iar dupa o crestere accelerata a trecut la o scadere puternica. Efectele au fost insa identice in cazul celor doua tari: scaderea consumului pe termen scurt, cresterea preturilor la material prima urmata de majorarea preturilor.

“Situatia din Romania la debutul crizei financiare nu mi s-a parut mai diferita fata de unde se aflau SUA la momentul respectiv. Cel mai greu este sa reusim sa contracaram efectele scaderii consumului. Am trecut prin mai multe crize si in aceste momente te orientezi spre ce stii sa faci mai bine. Inovatia trebuie sa se regaseasca in ADN-ul nostru”, explica Radu Maftei.

Consumul scazut ramane in continuare principala ingrijorare, dublat de nesiguranta evolutiei economiilor din zona euro. In 2011, consumul a ramas stabil, la nivelul lui 2010, fiind marcat de o atitudine conservatoare.

Cu toate acestea, directorul financiar al P&G considera situatia actuala o oportunitate pe termen lung, in urmatorii 5-10 ani perspectivele Romaniei fiind pozitive ca urmare a diferentei de consum care exista in comparative cu alte tari.

Speram ca vom avea un scenariu normal al iesirii din criza incepand cu anul viitor. Pe de alta parte, semnalele pe care le-am avut in ultima luna nu mergeau in aceasta directive. Criza din zona euro care va avea un impact si asupra noastra, tot zgomotul legat de lichiditatea din piata, sunt semnale negative care ajung la consumator si acestea determina o perioada de asteptare”, afirma Radu Maftei.

O noua economie. Trei dimensiuni

Noua economie cuprinde trei dimensiuni in viziunea lui Radu Maftei. Conceptul se bazeaza in primul rand pe inovatie in ceea ce priveste produsele de consum sau cele electronice.

“Vedem schimbari in ceea ce priveste distributia, respectiv o orientare catre comertul electronic. In SUA Pampers este unul din cele mai comercializate produse pe Amazon intrucat consumatorilor nu le place sa plece de la magazin cu cutiile de pampers, prefera sa fie livrate la usa”, declara Maftei.

Citeste si:

De asemenea, directorul financiar al P&G vorbeste despre o economie bazata pe sustenabilitate, multe companii concentrandu-se pe o productie care respecta mediul inconjurator.

In plus, Maftei considera ca a treia dimensiune o reprezinta o economie a principiilor si valorilor.

“As vrea sa ajungem ca in SUA unde nu exista stampile. In momentul in care ii intrebi ce este o stampila nu stiu sa-ti spuna. O semnatura este echivalentul angajarii unei companii sau a unei persoane intr-un contract. Pe masura ce ne vom dezvolta ca economie si va creste increderea unuia in celalalt, va exista un parteneriat intre business si guvern vom ajunge la un sistem in care principiile si valorile sunt foarte importante”, crede Radu Maftei.

Crestere de pana in 10% in 2011

Procter&Gamble a raportat anul trecut in Romania o cifra de afaceri de 360 mil. euro si un profit net de 10,1 mil. euro.

Procter&Gamble Distribution, divizia de distributie a producatorului de bunuri de larg consum P&G in Romania, a avut o cifra de afaceri neta de 1,26 mld. lei (300,4 mil. euro) si un profit net de 20,3 mil. lei (4,82 mil. euro).

La randul sau, Procter&Gamble Marketing, divizie care coordoneaza activitatile de marketing pentru Romania si alte sapte tari din regiune, a inregistrat o cifra de afaceri neta de 122,8 mil. lei (29,1 mil. euro) si un profit net de 8,23 mil. lei (1,95 mil. euro).

Detergenti SA, divizia de productie de detergenti si innalbitori de la Timisoara, a afisat o cifra de afaceri de 130,3 mil. lei (30,9 mil. euro) si un profit net de 14,1 mil. lei (3,35 mil. euro).

“Ne asteptam sa terminam cu o crestere a cifrei de afaceri de o singura cifra in 2011. Problema cea mai mare pe care am avut-o de-a lungul anului, la fel ca si in 2010, a fost costul materiei prime. As fi vrut o crestere mai accelerata a consumului, ceea ce nu s-a intamplat. Pe de alta parte nu ne-am dus in partea scenariilor negative pentru ca am avut un curs relativ constant”, spune directorul financiar al P&G.

Procter&Gamble produce in Romania, prin cele doua fabrici pe care le detine la Timisoara si Urlati, branduri precum Ariel, Tide, Bonux, ACE, Wash&Go, Head&Shoulders si Pantene.