Sectorul industriei farmaceutice din Romania este in plina expansiune, fapt ce a atras investiile straine ca un magnet. Perspectivele sunt pozitive, pe temen mediu asteptandu-se o dezvoltare ridicata a industriei farmaceutice, avand in vedere faptul ca in tara noastra consumul de medicamente pe cap de locuitor va creste odata cu cresterea nivelului de trai. Anul trecut s-a integrat in trendul ascendent al pietei, segmentul de retail al farmaceuticelor inregistrand o crestere mai mare decat industria de profil.

Piata a crescut cu 18 procente in 2005

Potrivit unui studiu al firmei de cercetare Cegedim Romania, in 2005 industria farmaceutica autohtona a reprezentat o afacere de 4,59 miliarde de lei (1,31 miliarde de euro potrivit estimarii Wall-Street), cu 18 procente mai mult decat in 2004.

Cel mai important segment al pietei este reprezentat de retail, din care au rezultat 75,6% din incasarile industriei de profil. Acesta a crescut anul trecut cu 25,3%, in timp ce celalalt segment, cel al produselor furnizate spitalelor a stagnat practic, cresterea fiind doar de 0,2%. Si in 2006 retailerii din industria de profil se asteapta la o crestere importanta, unul dintre jucatorii de pe piata, HelpNet, estimand pentru Wall-Street o crestere a vanzarilor proprii de 70%, vanzarile companiei in 2005 fiind de 30 de milioane de euro.

Citeste si:

Produsele cu prescriptie medicala au crescut mai mult (+ 26,6%) fata de cele fara prescriptie medicala (+ 20,6%), produsele comercializate pe baza unei prescriptii medicale reprezentand aproape 80% din totalul segmentului de retail. Pe tendinta generala de crestere, in 2005 am consemnat o schimbare istorica de lider in privinta grupelor terapeutice: pentru prima data in ultimii 10 ani, medicamentele cardiovasculare (cu o cota de 17,7%) au intrecut in valoare antiinfectioasele sistemice (17,5%).

Cele mai bune companii farmaceutice din Romania

In 2005 liderul pietei farmaceutice din Romania a fost compania GlaxoSmithKline, care a inregistrat vanzari de 415,8 milioane de lei, ceea ce se transpune printr-o cota de piata de 9,1%. Pe pozitia a doua s-a situat Hoffman La Roche, care detine o cota de piata de 6,7% prin vanzarile de 309,4 milioane de lei in 2005. A treia companie farmaceutica din Romania este Novartis care a avut vanzari de 294,4 milioane de lei, adica 6,4% din totalul pietei. A patra companie farmaceutica din Romania in 2005 a fost Sanofi-Aventis, cu 290,9 milioane lei si o cota de piata de 6,3%. Ultima clasata din cele mai bune cinci companii farmaceutice din tara este Phizer, care a inregistrat 277,6 milioane de euro, ceea ce se transpune intr-o cota de 6% din piata.

Potrivit studiului Cecedim, in 2006 este probabil sa asistam la o noua crestere, insa sub performanta anului 2005, in principal din cauza nevoilor semnificative ale pietei, in conditiile in care perspectiva legislativa nu este deocamdata clara, iar concurenta se va intensifica.