Statia de metrou Nicolae Teclu este punctul de acces in una dintre putinele zone din Bucuresti unde mai exista productie. Denumita initial Policolor (dupa numele fabricii din zona-n.r.), in statia de metrou toate indicatoarele arata spre fabrica cu medicamente. La doar cateva minute de mers, vizavi de Policolor, se arata fabrica Zentiva. O fabrica noua, pentru ca dupa privatizarea din 1999, unitatea de productie a fost practic reconstruita de la zero.

„Fabrica a fost rearanjata complet si s-au eficientizat fluxurile. Inainte de privatizare se ajungea cu mijloacele de transport cu materia prima din depozit pana in fabrica, acum zonele s-au rearanjat astfel incat timpul necesar fluxurilor, dar si costurile sa fie reduse”, povesteste Margareta Tanase, directorul de operatiuni industriale din Zentiva, care lucreaza la fabrica de 26 de ani.

Margareta Tanase marturiseste ca lucrurile au inceput sa se schimbe mult mai dinamic in fabrica dupa privatizare, inclusiv managementul s-a schimbat de cateva ori.

„Am avut foarte multe de invatat de la fiecare echipa de management”, spune Tanase, care petrece si 14 ore pe zi in fabrica.

Provocarile viitoare ale fabricii care a reusit sa reziste 50 de ani pe piata, in acelasi loc, chiar daca sub denumiri diferite, vor fi si mai mari.

De anul acesta, fabrica din Romania a devenit locul in care se testeaza toate medicamentele produse in afara Europei de catre grupul Sanofi si singura fabrica din cele peste 100 ale grupului care are cea mai noua tehnologie de peleti. In plus, in urmatorii 5 ani, jumatate din productia fabricii va fi destinata exportului.

Sanofi a cumparat in 2009 Zentiva si a ajuns astfel proprietarul celei mai mari fabrici de medicamente din Romania, amplasata pe bulevardul Theodor Pallady din Bucuresti.

Cu o capacitate de productie de 48 milioane de cutii de medicamente anual, fabrica Zentiva are o istorie lunga si sinuoasa in spate. Societatea infiintata in 1962 sub numele de Uzina de Medicamente Bucuresti a ajuns in 1980 sa produca 600 de produse. In 1990, compania a primit numele de Sicomed si in 1999 s-a privatizat. In 2005, Sicomed a fost cumparata de Zentiva, iar ulterior, in 2009, si-a schimbat din nou proprietarul si a ajuns in mainile Sanofi.

Din 2009 pana in prezent, Sanofi a investit 12 milioane de euro in fabrica din Romania, in echipamente, facilitati farma, infrastructura.

Fabrica Zentiva Romania a inaugurat anul acesta o noua sectie de productie medicamente pe baza de peleti (pentru produse precum omeprazol, tamsulosin), o tehnologie de fabricatie de ultima generatie, unica pe piata locala, dar si un nou laborator, care serveste drept Centru European al Sanofi pentru Controlul si Eliberarea produselor betalactamice fabricate in afara UE.

Planuri de viitor

Pentru urmatorii 5 ani, Sanofi are in plan sa investeasca alte 9 mil. euro in fabrica din Bucuresti, pentru un nou echipament pe baza de peleti, in prezent fiind instalat doar unul, o noua linie de ambalare si pentru upgradarea liniilor deja existente.

Investitiile sunt determinate de strategia companie care intentioneaza sa creasca productia fabricii locale cu 50%, volum destinat exporturilor. Practic, Sanofi va reloca in Romania o parte din productia care pana acum era externalizata catre terte parti. Sanofi produce medicamentele atat in cele peste 100 de fabrici proprii, cat si prin parteneriate externe cu unitati de productie care nu fac parte din grup. O parte din aceasta productie externa va fi adusa in Romania.

Exporturile reprezinta in momentul de fata peste 10% din productia locala in termeni de valoare si 8% in termeni de volum. Compania exporta 19 produse in 62 de SKU-uri (forme de prezentare) pe 13 piete europene, printre care Germania, Franta, Marea Britanie, Italia si Portugalia. In urmatorii 5 ani, volumul exporturilor va creste pana la 50% din productia locala.

Avantajele Romaniei? Forta de munca este unul dintre cele mai mari avantaje, insa si felul in care a fost condusa fabrica locala a contat probabil in decizia companiei.

Margareta Tanase, directorul de operatiuni industriale al Zentiva, a declarat pentru wall-street.ro ca in ultimii cativa ani costurile din productie au scazut cu 40%, prin eficientizare, atentie sporita acordata costurilor de materii prime, dar si o alocare a resurselor umane in functie de dinamica cererii.

Citeste si:

„Contributia productiei locale la cifra de afaceri totala a Sanofi Romania este de aproximativ doua treimi in termeni de volume si un sfert in termeni de valoare. Intentionam sa consolidam pozitia fabricii Zentiva atat pe piata locala, cat si in cadrul platformei industriale internationale a Sanofi. Suntem deja recunoscuti pentru calitatea noastra europeana si performanta la costuri scazute, pentru versatilitatea tehnologica si expertiza vasta a angajatilor nostri in acest domeniu. Acestea sunt avantajele noastre competitive majore pe care vom continua sa le dezvoltam in urmatorii ani”, a declarat Margareta Tanase.

Sanofi Romania este liderul pietei farmaceutice locale, cu o cota de piata de 8,4% in valoare si 13,3% in volume (sursa: PHR Cegedim MAT Septembrie 2012, pret consumator & unitati comerciale). Comparativ cu 2011, vanzarile companiei au crescut anul acesta cu peste 5%, o rata de crestere pe care compania intentioneaza sa o mentina si in 2013.

Pentru 2013, Sanofi doreste sa isi consolideze pozitia de lider de piata printr-o crestere a vanzarilor de 5%, prin investitii continue in pilonii majori de crestere: diabet, consumer healthcare (produse eliberate fara prescriptie medicala) si generice, precum si prin consolidarea portofoliului de produse.

Date cheie despre Zentiva:

Algocalmin, unul dintre medicamentele produse de Zentiva, este cel mai bine vandut produs generic de pe piata locala, ca volum, si se claseaza pe locul 2, ca valoare.

Zentiva este liderul de piata pe medicamente generice cu o cota de 12% in valoare si aproape 17% in volum.

Algocalmin este cea mai de incredere marca de analgezice din Romania

Vechimea medie in fabrica este de 20 de ani, dar sunt si angajati care lucreaza de 43 de ani aici

Ponderea produselor fabricate local in total Sanofi Romania
: doua treimi in volume si un sfert in valoare

Portofoliul de produse Sanofi Romania: Peste 400

Brandurile companiei:
Algocalmin, Antinevralgic, Dicarbocalm, Distonocalm, Extraveral, Gerovital, Emetiral

Capacitate productie:
48 milioane de cutii anual

Investitiile Sanofi in fabrica din Romania: 12 mil. euro din 2009 pana in prezent

Obiectivele pentru 2016: Productie anuala de peste 70 de milioane de cutii de medicamente in Romania

Investitii viitoare: 9 milioanhe euro.

Angajati:
800 in total Sanofi Romania, din care 400 de fabrica

Fotografii ( 5-32 ) de Mircea Dragos