"Obiectivele Profi pentru urmatorii trei ani vizeaza un numar de aproximativ 300 magazine pe termen mediu, dublarea cifrei de afaceri, cresterea competentelor profesionale ale angajatilor si imbunatatirea perceptiei in piata", a declarat Dumitru Dragomir (foto), CFO, Profi, la evenimentul "Fiscal 2013", organizat de wall-street.ro, in parteneriat cu Niculeasa Law Office, Mazars si KPMG.

El a adaugat ca pentru acest an, Profi urmareste o crestere a afacerilor cu 20%, raportat la anul trecut, in conditiile in care isi va extinde si reteaua de magazine cu 45 de unitati. Investitia necesara destinata deschiderii unui magazin ajunge si la cateva sute de mii de euro. In prezent, Profi opereaza un numar de 162 de magazine, dispuse in 87 de localitati.

Dragomir a mentionat, de asemenea, ca retailerul Profi are in vedere ca prin noul format de magazine de dimensiuni mici, denumite CITY, sa se extinda in special zonelor rurale cu mai putini locuitori, avand un targe de cel mult 20 de magazine in acest an, dar va cauta in continuare si alte oportunitati de achizitii pe piata romaneasca.

Cu privire la calitatea afacerilor, directorul financiar al Profi, a precizat ca "retailul, si in special cel alimentar, se confrunta cu problema perisabilitatii produselor, expirate sau deteriorate, care in procente se situeaza la nivelul de 1,5% - 2,5% din cifra de afaceri". De asemenea, "limitele deductibile admise la perisabilitati reprezinta in medie doar 10-15% din totalul cheltuielilor, diferenta fiind impozitata cu 16%. Hotararea este insuficienta si creeaza o nedeductibilitate destul de mare la aceste cheltuieli. Astfel, daca din perspectiva TVA sunt cateva lucruri care se pot ameliora, in privinta acestor costuri lucrurile se misca foarte incet", a spus Dragomir.

O alta problema a fiscalitatii pentru retaileri subliniata de catre oficialul Profi este reprezentata de situatia bunurilor lipsa din gestiune. "O pondere covarsitoare in cheltuielile nedeductibile o reprezinta bunurile lipsa in gestiune (minusurile de inventar) inclusiv TVA-ul aferent – neexistand legiferata nicio limita de deductibilitate a acestor pierderi. Minusurile de inventar reprezinta cca 1% din cifra de afaceri. Impreuna, cele doua categorii de cheltuieli (perisabilitatile si minusurile la inventar) inseamna zeci de milioane lei, cheltuieli in mare parte nedeductibile la calculul impozitului pe profit".

In aceasta privinta, Dragomir a precizat insa ca retailerii fac destule eforturi pentru reducerea acestor minusuri prin angajati specializati sau paza, dar care inseamna la randul lor costuri, de pana la zeci de milioane de lei. Alte limitari fiscale introduse pe parcursul ultimilor ani sunt reprezentate de limitarea deductibilitatii costurilor la combustibil, costurile pe leasing sau limitarea costurilor de intretinere si reparatii auto. Efectul consta in cresterea ecartului dintre rata efectiva de impozitare si rata nominala cu circa 4% in perioada 2010 - 2012.

Citeste si:

"Presiunea impozitarii creste pe masura ce noi dezvoltam businesul. Avem, asadar, o impozitare exagerata pe munca. Astfel, in mediul de afaceri, fiscalitatea este vazuta desori dintr-o perspectiva negativa. Exista si parti pozitive, iar noi le-am implementat, care pentru un retailer ce lucreza cu mii de furnizori inseamna eficienta, dar anumite modificari fiscale nu fac decat sa adanceasca si mai mult ecartul dintre rata efectiva de impozitare si rata nominala", a apreciat reprezentantul Profi.

In opinia sa, problema costurilor aferente lipsurilor din gestiune raman printre cele mai importante sub impactul modificarilor fiscale din 2013. Prin ajustarea TVA deduse chiar si in cazul imputarii bunurilor lipsa din gestiune (sumele imputate fiind in afara sferei TVA), societatea nu mai are nicio posibilitate de eliminare a costului cu TVA-ul aferent acestor bunuri. Impactul: cresterea cheltuielilor nedeductibile. Cat despre plata TVA la incasare, el a precizat ca "multi antreprenori se pot confrunta cu reducerea afacerilor, deoarece contribuabilul se vede in situatia de a finanta o hotarare legala".

Proportia furnizorilor care aplica TVA la incasare in total furnizori este 30% ca pondere numerica, 10% ca pondere valorica, in timp ce deducerea cu intarziere a TVA genereaza costuri suplimentare de finantare de minim 50 – 60.000 euro/an: costuri suplimentare de administrare baza de date/soft si asistenta IT, costuri suplimentare de personal pentru verificarea corectitudinii inregistrarilor s.a.m.d..

Ca urmare, reprezentantul Profi a declarat ca este necesara cresterea limitelor de perisabilitati admise la deductibilitate, in contextul in care retailerul daca isi va reduce vanzarile pentru a reduce perisabilitatea si statul va incasa impozite mai mici. De asemenea, in opinia sa, este necesara reanalizarea prevederilor fiscale in ce priveste bunurile lipsa din gestiune si renuntarea la ajustarea TVA dedus la achizitie pentru bunurile imputate (in afara sferei TVA).

"Modificarea actualului sistem de plata a TVA la incasare care mareste costurile si birocratia in companiile mari si poate exclude din parteneriate firme care aplica acest sistem. Ne bucura, in acelasi timp, promisiunile Guvernului in ce priveste TVA de 19% si cota TVA diferentiata la alimente, contributii sociale reduse cu 5%, asteptam adoptarea lor", a conchis Dumitru Dragomir.