La mijlocul zilei de joi, Relu Fenechiu urma sa anunte castigatorul, dar, spre surprinderea tuturor, seful Transporturilor a declarat ca negocierile continua iar privatizarea ar putea chiar sa fie anulata daca GFR nu isi retrage toate conditiile pe care le-a impus. Ulterior, dupa 7 ore de negocieri, Fenechiu a anuntat ca GFR a renuntat la pretentii.

„Oferta tehnica este una corecta, avem o oferta peste suma minima (n.red. 180 mil. euro) insa negocierile continua. Nu putem sa dam ok-ul privatizarii daca ofertantul nu renunta la conditiile impuse. Avem un mandat foarte clar: sa vindem la un pret peste 180 milioane de euro dar fara nicio alta conditie suplimentara. Daca nu renunta la conditii, oprim negocierile”, a declarat initial Relu Fenechiu.

Seara, ministrul Transporturilor a rasuflat insa usurat anuntand ca "dupa sapte ore de negocieri, a iesit fumul alb. Astazi putem declara un castigator in competitia de privatizare la CFR Marfa".

GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din actiuni si asumandu-si investitii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investitii de mediu.

Tranzactia nu este insa complet finalizata, fiind inca nevoie ca Gruia Stoica sa vireze in zilele urmatoare suma stabilita in conturile statului roman. Emotiile legate de plata sumei promise persista mai ales avand in vedere ca si la ultimele doua incercari de privatizare (in cazul Oltchim si CupruMin) statul a desemnat cumparatori insa de fiecare data tranzactiile au picat din cauza ca acestia nu au pachitat banii promisi la negocieri.

Grup Feroviar Roman (GFR) a fost singura companie ramasa in cursa pentru preluarea CFR Marfa.

In luna aprilie ministrul Fenechiu a tinut sa sublinieze ca nu mai putin de 12 companii „foarte puternice din Europa” sunt interesate de privatizarea CFR Marfa. In cele din urma doar trei companii si-au mai aratat un interes real pentru compania de stat: Grup Feroviar Roman, asocierea dintre Transferoviar Grup - Donau Finanz si compania americana OmniTRAX.

Operatori majori europeni de cai ferate, precum nemtii de la Deutsche Bahn, au ignorat oferta statului roman.

Citeste si:

Atat asocierea dintre Transferoviar Grup - Donau Finanz cat si OmniTRAX s-au retras din cursa privatizarii dupa ce au cerut mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist al transportatorului feroviar de marfa, iar statul roman a respins solicitarile.

TFG-Donau Finanz: Suntem stupefiati, statul ar trebui sa descalifice ofertantul

La scurt timp de la declaratiile de la pranz ale lui lui Fenechiu, Transferoviar Grup si Donau Finanz s-au grabit sa ceara anularea privatiazrii.

"Ne exprimam surprinderea si stupoarea ca, in conditiile in care Grup Feroviar Roman - ofertant in cadrul procedurii de privatizare - a depus o oferta care contine conditii suplimentare fata de cele continute in caietul de sarcini, Ministerul Transporturilor continua negocierile pentru privatizarea a 51% din SNTFM CFR Marfa", se arata intr-un comunicat al asocierii romano-austriece.

Acestia au adus aminte ca strategia de privatizare a CFR Marfa prevede ca termenul de plata a pretului actiunilor este de maxim 60 de zile, esalonarile fiind practic interzise.

„In aceste conditii, consideram ca singura optiune legala a Ministerului Transporturilor este descalificarea ofertantului GFR si inchiderea procesului de privatizare in curs fara desemnarea unui adjudecatar", declara acestia.

Daianu: „Licitatia nu e mereu cea mai buna solutie, nu suntem la Christie’s sau Sotheby’s. In criza, privatizarile se fac deseori cu spatele la zid”

Intr-un interviu acordat la inceputul zilei de joi postului de radio RFI, fostul ministru al Finantelor, in prezent prim-vicepresedinte al Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), Daniel Daianu a declarat ca in general, intr-o perioada de criza, o privatizare se face deseori cu spatele la zid, „nu ca cineva iti pune la tampla un pistol, insa circumstantele sunt extrem de vitrege”.

„Intr-o perioada de criza, poti printr-o asemenea operatiune sa ai lozul castigator, insa pot sa fie si ponoase, intrucat timpul foarte comprimat poate sa nu aduca la masa negocierilor cu statul parteneri cu alonja”, a mai adaugat economistul.

Acesta a continuat afirmand ca licitatia nu este intotodeauna solutia cea mai buna in cazul privatizarii unor companii strategice, deoarece nu “esti la Christie’s sau Sotheby’s.

“As spune ca din punct de vedere formal, aceasta ar fi calea de ales, pentru ca ea inseamna transparenta. Da si nu! In cazul unor companii foarte mari, cand se pune problema aparitiei unor investitori strategici, asemenea deal-uri au si o componenta politica pronuntata, exista si o dimensiune politica, in sensul dialogului care trebuie sa se desfasoare la nivel inalt, poate la nivelul cel mai inalt. (...) Am vazut ce s-a intamplat si cu Oltchim, o rusine in fapt! De ce? Pentru ca s-a dorit licitatia”, a declarat Daianu.


Cititi si
: Privatizarea Oltchim A ESUAT. Diaconescu a adus sacii cu bani degeaba si risca urmarirea penala

E oficial: Negocierile cu Roman Copper s-au incheiat irevocabil

Privatizarea Oltchim A ESUAT. Diaconescu a adus sacii cu bani degeaba si risca urmarirea penala

Privatizarea Oltchim A ESUAT. Diaconescu a adus sacii cu bani...

Sursa foto: Catalin Ghita / cfr.stfp.net