"Vom fi foarte concentrati pe preluarea CFR Marfa. Saptamana asta, astazi (n.r., joi) vom trimite o solicitare de completare de informatii, astfel sa ajungem cat mai repede sa avem o privatizare de succes. Am dori sa ne miscam repede in analiza operatiunii de preluare, sa fim sub termenul pe care il prevede legea, daca operatiunea ramane la noi. Potrivit legii, avem cinci luni pentru a da o decizie. Am informat Comisia Europeana privind aceasta privatizare, iar saptamana viitoare vom discuta cu Comisia Europeana sa vedem daca operatiunea ramane la noi. Cred ca o sa ramana la noi", a spus Chiritoiu, scrie Mediafax.

El a adaugat ca GFR a depus notificarea in termeni legali, ceea ce inseamna ca aceasta este valida, mentionand ca procedura prin care Consiliul Concurentei solicita informatii suplimentare este normala.

"Pana acum, in urma analizei documentelor furnizate, am spus ca am mai vrea niste informatii la dosar, intre timp ne-au venit anexele la dosar. Acum le-am scris, astazi, ca ne-ar mai interesa sa primim anumite elemente privind descrierea pietei, cifre privind activitatea lor. Este o procedura normala. Noua, din momentul in care se depune o notificare, ne ia cam o luna pana sa spunem ca avem toate elementele de care avem nevoie. Nu e ceva anormal in faptul ca la o saptamana dupa ce am primit notificarea sa mai avem niste intrebari", a explicat seful Consiliului.

Institutia are termen 20 de zile sa vina cu astfel de solicitari.

"Nu pot sa estimez cand o sa avem o decizie. Avem doua necunoscute: cand primim datele de la ei si sa vedem ce ne spune Comisia Europeana. Le-am transmis si lor datele primite pana acum. Daca va prelua cazul, CE va considera ca este nevoie de avizul ei, chiar daca din punct de vedere al cifrelor nu este de competenta lor, pentru ca grosul afacerilor se realizeaza in Romania. Dat fiind ca exista achizitie in Croatia, ca exista operatiuni si in alte state, e posibil ca forul european sa preia cazul. In maxim doua saptamani vom sti. Dar avem resurse alocate, ne incalzim din februarie pentru acest caz. Am incredere ca vom reusi sa mergem destul de repede pentru un caz atat de complicat", a aratat Chiritoiu.

El a reamintit ca in acest caz, legal, Consiliul Concurentei poate da trei posibile raspunsuri, respectiv "da, fara probleme", "da, in anumite conditii" si "nu".

"Ipotetic, conditiile pot fi: putem sa te lasam sa preiei compania, dar comporta-te intr-un anumit fel, nu te extinde in anumite zone, nu lua preturi prea mari pe anumite produse. Mai normal este sa spunem sa renunte la anumite parti din compania pe care o cumpara sau pe care o are. Oricum, trebuie sa verificam daca s-a respectat decizia CSAT, care in strategia de privatizare, la solicitarea noastra, a spus ca CFR Marfa sau cel care o cumpara trebuie sa renunte la componentele esentiale pentru concurentii lor, la anumite facilitati unde sunt monopolisti, cum sunt statiile de incarcare-descarcare. De aceste active au nevoie nu numai CFR Marfa sau GFR, ci si ceilalti operatori care sunt pe piata. Ori acestea se muta, cel mai probabil, la CFR Infrastructura, la compania statului. Dar asta trebuie sa verificam. Eu stiu ca au mutat anumite active, dar nu stim exact care. Va trebuie sa vedem daca au mutat toate activele care din punctul nostru de vedere reprezinta acele facilitati esensiale", a adaugat sursa citata.

De asemenea, Consiliul Concurentei va verifica daca, in conditiile in care compania creata in urma privatizarii va fi foarte mare pe piata romaneasca, sunt anumite trasee, anumite tipuri de produse unde aceasta detine o pozitie atat de puternica astfel ca nu mai exista concurenta.

GFR, detinut de omul de afaceri Gruia Stoica, a depus saptamana trecuta, la Consiliul Concurentei, notificarea privind achizitia a 51% din CFR Marfa. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate in tranzactie si piata de profil.

In luna iunie, GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.

Contractul a fost semnat la inceputul lunii septembrie, Gruia Stoica declarand atunci ca banii vor fi platiti dupa ce Consiliul Concurentei va emite o decizie privind aceasta tranzactie.

Citeste si:

Hotararea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfa a fost publicata la jumatatea lunii august in Monitorul Oficial, termenul de finalizare a tranzactiei fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a actului normativ, respectiv jumatatea lunii octombrie.

Chiritoiu a anuntat insa ca termenul pentru luarea unei decizii este de 5-6 luni si ca aceasta poate fi luata fie de catre institutia pe care o conduce fie de reprezentantii unei directii de specialitate la nivelul Comisiei Europene. Pe de alta parte, va dura circa o luna, de la notificarea tranzactiei, doar pentru a se stabili ce autoritate va emite decizia.

Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a cerut Consiliului Concurentei si consultantilor un punct de vedere privind termenul de finalizare a privatizarii CFR Marfa, stabilit acum pentru 15 octombrie, precizand ca o eventuala prelungire va fi discuta in Guvern.

CFR Marfa este cea mai mare companie de profil din Romania, iar GFR principalul competitor.

Guvernul a stabilit ca termeul de finalizare a privatizarii CFR Marfa este jumatatea lunii octombrie, printre conditiile impuse pentru incheierea tranzactiei figurand constituirea unui depozit bancar de aproximativ 20 milioane de euro de catre GFR si o adresa sau un aviz de la Consiliul Concurentei.

Actul normativ stabileste ca finalizarea tranzactiei, constand in transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni, va fi realizata sub conditia incheierii unui contract de escrow in termen de 30 de zile de la data semnarii contractului de vanzare, 2 septembrie.

Contractul de escrow va fi anexa la contractul de vanzare de actiuni si va avea ca obiect, in principal, plata de catre cumparator a 10% din pretul de cumparare (90,49 milioane lei, dintr-un total de 904,98 milioane lei) in termen de doua zile de la data contractului de escrow.

Transferul dreptului de proprietatea asupra actiunilor majoritare la CFR Marfa este conditionat totodata de "emiterea de catre Consiliul Concurentei a unei adrese sau decizii" in conformitate cu dispozitiile Legii concurentei "si/ sau emiterea unui asemenea document de catre alte autoritati de concurenta competente".

Potrivit hotararii de Guvern, daca finalizarea tranzactiei nu are loc, indiferent de orice culpa a cumparatorului, in termenul de 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a hotararii, contractul se desfiinteaza "de plin drept" fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei.

Premierul Victor Ponta a declarat in august ca daca GFR nu va plati banii pentru transportatorul feroviar de stat va fi numit un manager privat, iar licitatia va fi reluata. Potrivit premierului, in cazul reluarii licitatiei, termenele vor fi mult mai extinse si mai rezonabile decat la prima licitatie, derulata in conditiile si termenele negociate cu Fondul Monetar International.