Petru Chiriac are o experienta de aproape 20 de ani in retailul de incaltaminte, pornind afacerea cu doar 3 angajati. In prezent, Il Passo reprezinta o retea de 20 de magazine, 120 de angajati si vanzari care vor atinge anul acesta 6,7 mil. euro.

Primele 9 luni din acest an au adus o stabilizare a consumului, fiind de fapt si prima de la debutul crizei financiare.

“Consumatorii isi pastreaza comportamentul din 2012. S-a resimtit o lipsa de cash, vanzarile avand un trend ascendent in perioada de promotie. Sunt foarte sensibili la promotii, la reduceri, la anumite pachete promotionale, chiar daca vorbim de o piata cu un pret mediu destul de inalt. Foarte multi platesc cu carduri in rate. Noi suntem influentati in promotii de retailerii de haine, care sunt mari, si care dau cumva tonul”, explica seful Il Passo.

Pentru sezonul toamna/iarna Petru Chiriac estimeaza o crestere a vanzarilor de aproximativ 8%, luand in considerare acelasi numar de magazine. Cifra de afaceri va avea insa o crestere mai mare, de 25%, tinand cont ca in octombrie a extins lantul de magazine Il Passo cu o unitate in AFI Palace Ploiesti si urmeaza doua noi inaugurari – in Promenada Mall (Bucuresti) si Polus Center din Cluj. Valoarea investitiilor realizate in acest an se situeaza in jurul valorii de 500.000 euro.

Pana la finalul acestui an, reteaua de magazine va fi alcatuita din 15 magazine fizice Il Passo, dintre care unul de tip outlet, 3 magazine Tamaris si 2 magazine Staccato si un magazine online. Cele mai performante locatii sunt cele din mall-urile Baneasa Shopping City si Afi Palace Cotroceni.

Tendinta in online o constituie tot promotiile, clientii se indreapta tot spre ce e mai ieftin

In ceea ce priveste evolutia vanzarilor online, segment in care Il Passo este prezent din noiembrie 2011, Petru Chiriac sustine ca acestea sunt similar cu volumul de vanzari al unui magazine din afara Capitalei.

“Tendinta in online o constituie tot promotiile, clientii se indreapta tot spre ce e mai ieftin. Romanii nu platesc cu cardul, insa au inceput sa se mai educe. Odata cu educatia si obisnuita de a cumpara online au aparut in schimb si site-urile mari de profil care inainte nu livrau in Romania si au devenit o concurenta reala”, spune Chiriac.

Principala sa ingrijorare este legata de intensificarea concurentei ceea ce duce la o reducere a marjelor de profit pentru jucatorii prezenti in piata.

“Sa nu ajungem ca in Polonia unde sunt foarte multi competitori si foarte multe mall-uri si s-au redus mult marjele cu care se lucreaza. Atunci incep sa apara probleme de calitate, de pozitionare. Noi incercam sa oferim un produs premium, crestem odata cu piata. Daca un client plateste acum 400 de lei pentru o pereche de pantofi poate peste cativa ani va plati mai mult. O pereche de pantofi adevarata este cel putin 280 de euro pe raft. Daca vrei sa mergi in orice magazin din Italia cu pretentii fara 280 de euro nu ai acces. Sunt romani care deja platesc atat pentru o pereche de pantofi, insa nu in mod constant. Tine si de educatie insa tine mult si de economie. Cand ai bani incepi sa te rafinezi, sa vezi si altceva. Cand nu ai bani nu intelegi de ce un producator iti cere pe o pereche de pantofi cat pentru o masina de spalat”, considera Petru Chiriac.

Citeste si:

Potrivit datelor statistice, un roman cumpara in medie 2-3 perechi de pantofi pe an, la un pret mediu de 68 de lei. In schimb, in cazul Il Passo clientii achizitioneaza in medie 4-5 perechi de pantofi pe an la un pret mediu de 400 de lei.

In opinia proprietarului Il Passo nu doar criza financiara pe care o traversam este responsabila de situatia din piata, ci si costul materiei prime. De exemplu, costul pielii folosite a crescut in ultimii doi ani cu 30%. “Nu stiu cat va fi pretul pielii peste 5 ani. S-ar putea sa devina chiar un produs de lux o pereche de incaltaminte din piele”, afirma Petru Chiriac.

Nu se vede nicio raza de soare in piata de incaltaminte ci din contra se vad niste nori mari dinspre Italia

Criza economica si fluctuatia cursului valutar au fost cele mai dificile momente din cele doua decenii de activitate pentru antreprenorul iesean.

“Cand a crescut cursul am reusit in 6 luni sa stabilizam cash-flow-ul firmei si am evitat insolventa sau inchiderile de magazine. Am inchis si magazine, ne-am uitat la profitabilitatea per punct de lucru. Am contractat credit bancar pentru a acoperi acea diferenta de curs valutar, nimeni nu se astepta la asa ceva”, povesteste Chiriac.

Acesta nu vede o imbunatatire a situatiei in viitorul apropiat in contextul in care mari producatori de incaltaminte din Italia sau Spania au intrat in insolventa.

“Nu se vede nicio raza de soare in piata de incaltaminte ci din contra se vad niste nori mari dinspre Italia unde producatori mari dau faliment. Nu stiu cum va impacta acest lucru Romania, insa pietele din Italia, Spania, Portugalia au avut de suferit. Lupta este destul de grea. In Romania pe partea de comert cu incaltaminte piata este matura, sunt multi jucatori”, considera Chiriac.

Autoritatile ar putea sprijini industria locala atat prin reducerea costurilor cu angajatii, cat si prin sustinerea centrelor de design. “Ar ajuta foarte mult o concentrare pe zone a industriei, sa stii de unde poti lua componentele. Sa te gandesti cum sa realizezi produsul respectiv, cum sa arate mai bine, nu sa te gandesti de unde iti iei pielea, tocul”, mai spune Petru Chiriac.

Industria romaneasca de incaltaminte, confectii si produse de marochinarie numara peste 45.000 de angajati. Este industria cu cea mai mare acoperire externa, avand stabilite contracte comerciale cu firme din 150 tari. Astfel, anul acesta, in premiera, dupa multi ani, dinamica exporturilor (diferenta dintre export si import) de profil a devenit pozitiva, inregistrand o crestere de 10%, fata de o scadere de aproape 10% in 2012. In valori absolute, exporturile de incaltaminte, confectii si accesorii din piele au atins dupa primele sase luni, un excedent de aproape 125 milioane euro, conform Sfera Factor.

Printre jucatorii importanti se mai numara Benvenuti, Bata, Otter, Deichmann si Leonardo.