Keith Stanton, fondator si managing partner Votive LLP, companie britanica de resurse umane, vorbeste intr-un interviu acordat wall-street.ro despre avantajele identificarii acestui tip de angajat in organizatii.

Wall-Street.ro: Cum poate fi identificat acest personaj din cadrul unei echipe?

Keith Stanton: Angajatul care isi asuma rolul de effective follower este cel pe care ceilalti il considera lider, fara a detine neaparat o functie de management.

Effective follower-ul va avea o influenta asupra echipei, insa aceasta influenta poate fi manifestata evident sau subinteleasa. In principal, un effective follower isi asuma mai multe sarcini si pune intrebari nu pentru a ataca sau a distruge, ci pentru a intelege. El vrea sa stie de ce este acolo, de ce face ceea ce face si isi va alinia atitudinea si actiunile dupa un scop clar, care de cele mai multe ori va fi unul personal. Are curaj atunci cand ceilalti dau inapoi si cauta in mod constant sa devina mai bun in ceea ce face si sa inoveze si pe deasupra isi asuma un nivel imens de responsabilitate, nu neaparat pentru a obtine rezultate impuse ci pentru ca asa isi doresc sa lucreze.

Este important insa de stiut ca nu exista cu adevarat acest angajat tot timpul. Noi toti putem afisa trasaturi de effective follower pe tot parcursul zilei in momente diferite (cercetarile sugereaza aproximativ 30% din timpul nostru de lucru intr-o zi). Cheia este sa aducem angajatii sa fie eficienti mai mult timp intr-o zi de lucru.

WS: Care sunt calitatile principale ale effective follower-ului?

KS: In principal, calitati cheie ale rolului de effective follower vor include unele sau toate dintre urmatoarele: gandire sanatoasa, etica in ceea ce face, nivel inalt de competenta, onestitate, discretie, loialitate, managementul propriului ego-ului, responsabilitate si mai presus de toate curaj.

Citeste si:

WS: Cum un astfel de caracter ajuta compania mai ales in vremuri de criza?

KS: Acest individ ajuta compania in timp de criza in principal prin faptul ca este un adevarat lider in echipa sa. Este important sa intelegem ca oamenii nu urmeze lideri, ei urmeaza effective followers.

Astfel, atunci cand compania adopta masuri de criza, care nu sunt tocmai pe placul tuturor iar oamenii tind sa fie refractari, effective follower-ul va asimila noile directii, se va adapta rapid si va depune efort sa fie eficient in noile conditii. In acest punct este important intelegeti ca eu nu spun ca echipele nu au nevoie de lideri, cu siguranta avem nevoie, dar de lideri care sa isi asume rolul de lider, nu de manager. Dar intr-o criza, sau intr-un moment de schimbare, oamenii se vor uita la stanga si la dreapta sa vada ce fac colegii lor. In aceste momente este nevoie de persoane cu rol de effective follower care sa faca primii pasi si sa initieze schimbarea, ocolind astfel instalarea unei stari toxice de inertie. Din nou, in conceptul de followership nu se face diferenta de pozitia ocupata in ierarhia unei companii. Este important ca toate nivelurile din cadrul companiei sa demonstreze trasaturi de effective followership.

WS: Pot departamentele de HR din companii sa aplice actiuni specifice pentru a incuraja acest comportament in echipe?
KS: Absolut! Primul lucru pe care pot face este sa se elibereze de propria gandire din jurul dezvoltarii angajatilor. Daca ne uitam la modul in care este cheltuit bugetul de dezvoltare al unei companii, vom observa ca aproximativ 90% se duce pe dezvoltarea abilitatilor. Si totusi stim ceea ce care face diferenta nu tine in asa de mare masura precum se crede de abilitatile personale, ci de capacitatea fiecaruia de a-si accesa in momente cheie anumite abilitati necesare in acele momente, de dezvoltarea atitudinii corecte in functie de situatie. Aceasta capacitate este adesea catalogata drept "soft skill ", ceea ce este gresit. Nu este un skill soft si nu este optional daca vrei sa ai ambitii serioase de a face schimbari si a dezvolta performantele oamenilor. Deci, departamentul de resurse umane poate incepe sa se concentreze pe "dezvoltarea atitudinii", ca un prim pas. In al doilea rand trebuie sa incurajeze managerii sa creeze un mediu propice pentru ca effective followership-ul sa se manifeste si sa se dezvolte.

WS: Cat de cunoscut este acest personaj cheie in companiile din Romania?
KS: Nivelul de constientizare a trasaturilor followership in toate companiile din lume este extrem de scazut. Uitati-va numai la rezultatele pe care le obtineti atunci cand cautati pe Google cuvantul "Followership" (aproximativ 450.000 de linkuri). Cresterea gradului de constientizare in cadrul tuturor companiilor este o provocare-cheie.

Keith Stanton a fost prezent in Romania cu ocazia lansarii programului de training care are la baza conceptul de Followership, adus pe piata locala de firma de training Qipa.

Qipa activeaza pe piata de training si consultanta corporate din Romania inca din anul 2003. De la infiintare si pana in prezent, compania a acordat consultanta la peste 80 de organizatii si a ajutat peste 10,000 de angajati ai companiilor client.