Algoritmul de recomandare de conținut care alimentează platforma online de videoclipuri scurte TikTok a intrat din nou în lumina reflectoarelor după ce SUA i-au cerut proprietarului său chinez, ByteDance, să vândă activele aplicației din State sau să se confrunte cu o interdicție la nivel național.

Deși compania a primit un ultimatum, vânzarea aplicației în SUA este puțin probabilă, deoarece asta însemna înmânarea secretelor care au adus succesul platformei, motiv pentru care chinezi preferă să renunțe la piața americană decât să cedeze secretele rivalilor.

Dar iată cum funcționează și de ce a atras mai multe discuții decât tehnologia folosită de rivalii săi de la Instagram, YouTube și Snapchat, potrivit specialiștilor consultați de Reuters.

Algoritmii pe care nu știe nimeni să-i folosească la fel de bine

TikTok(Sursa foto: Shutterstock)

Algoritmii sunt considerați elementul de bază pentru operațiunile generale ale ByteDance, iar compania ar prefera să închidă aplicația decât să o vândă și să piardă secretul tehnologiei utilizate de ei.

China a efectuat unele modificări în legile sale de export în 2020, care îi conferă drepturi de aprobare asupra oricărui export de algoritmi și coduri sursă, adăugând un nivel de complexitate oricărei încercări de a vinde aplicația.

Cu alte cuvinte, ByteDance ar avea probleme și mai mari încercând să vândă tehnologia sa din cauza legislației chineze. Cel mai probabil, guvernul chinez nu va aproba vânzarea aplicației în SUA.

Academicieni și dar și foști angajați ai companiei afirmă că nu doar algoritmii, ci și modul în care funcționează împreună cu formatul video scurt au făcut ca TikTok să aibă atât de mult succes la nivel global.

Aplicația în sine este un avantaj pentru TikTok

TikTok

(Sursa foto: Unsplash)

Înainte de apariția TikTok, mulți credeau că tehnologia care asigură conexiunile sociale între utilizatori era ingredientul secret pentru ca o aplicație de social media să aibă succes, având în vedere popularitatea Facebook și Instagram de la Meta. Rețeta lansată de Zuckerberg părea a fi cea mai bună până la TikTok.

Dar compania chineză a arătat că un algoritm, care înțelege interesului unui utilizator (preferințele lui), este un instrument mult, mult mai important puternic.

În loc să-și construiască algoritmul pe „graficul social”, așa cum a făcut Meta, directorii TikTok, inclusiv CEO-ul Shou Zi Chew, au spus că algoritmul lor se bazează pe „semnale de interes”.

În timp ce rivalii au algoritmi similari bazați pe interese, TikTok este capabil să „turboalimenteze” eficiența algoritmului făcându-l să funcționeze cât mai eficient cu formatul video scurt, a explicat Catalina Goanta, profesor asociat la Universitatea din Utrecht.

Sistemul lor de recomandare este destul de comun. Dar ceea ce separă cu adevărat TikTok (de competiție - n.r.) ca aplicație este designul și conținutul”, a spus ea.

Formatul video scurt permite algoritmului TikTok să devină mult mai dinamic și chiar capabil să urmărească schimbările în preferințele și interesele utilizatorilor de-a lungul timpului, mergând atât de mult în profunzime pe ce i-ar plăcea unui utilizator încât îi livrează și ceea ce ar vrea să vadă într-un anumit interval de timp al zilei.

Ca exemplu, poate dimineața vrea să vadă rețete culinare sau la prânz să vadă clipuri amuzante, iar seara clipuri video de genul „cum se face”.

Viteza cu care culege date

tiktok(Sursa foto: Shutterstock)

Un alt avantaj al rețetei TikTok este acela că formatul video scurt permite platformei să învețe preferințele utilizatorilor într-un ritm mult mai rapid, dezvăluie Jason Fung, un fost șef al diviziei de jocuri a TikTok.

Potrivit lui, deoarece livrează conținut video în format scurt, platforma poate colecta date despre preferințele unui utilizator mult mai rapid decât YouTube, unde durata medie a unui videoclip este mult mai mare decât pe TikTok.

Acesta ne cere să ne gândim la diferența dintre colectarea de date despre preferințele utilizatorilor o dată la 10 minute față de colectarea la fiecare câteva secunde.

Mai mult, faptul că TikTok a venit ca o aplicație construită pentru dispozitive mobile de la început i-a oferit și un avantaj față de platformele rivale care trebuiau să își adapteze interfețele de pe ecranele computerelor.

Intrarea timpurie a lui TikTok pe piața videoclipurilor scurte i-a oferit companiei, de asemenea, un mare avantaj față de competiție. Instagram a lansat Reels abia în 2020, în timp ce YouTube a lansat Shorts în 2021, ambele fiind în urma TikTok cu câțiva ani, timp în care platforma chineză a reușit să-și dezvolta baza de date și produsul.

Permite explorarea de conținut nou, ceva ce competitorii nu fac

tiktok

(Sursa foto: Shutterstock)

Un element cheie al TikTok în comparație cu rivalii este acela că platforma recomandă în mod regulat conținut care nu intră în interesul utilizatorilor, despre care conducerea companiei a spus în mod repetat că este esențial pentru experiența utilizatorului TikTok.

Utilizatorii de Facebook, Instagram sau YouTube pot observa singuri, fără prea mare efort, că toate cele trei platforme recomandă cu predilecție cam aceleași profiluri de utilizatori, conturi și canale. În acest fel, utilizatorii se pot plictisi rapid.

În timp ce YouTube, Facebook și Instagram se concentrează pe livrarea de conținut de la aceeași creatori, TikTok are în vedere conținutul și recomandă și alți creatori, care pot veni în mare cu același tip de conținut, dar, totuși, variat. Ceea ce face TikTok să pară mult mai dinamic, mult mai actual, mult mai proaspăt.

Cu alte cuvinte, în timp ce platformele clasice te țin într-un teritoriu îngrădit, în care promovează anumiți creatori de conținut, TikTok te lasă să explorezi și alte surse de conținut.

Apoi, TikTok nu se teme să iasă din când în când din preferințele utilizatorilor și să le ofere ceva nou.

Această constatare indică faptul că algoritmul TikTok optează pentru a recomanda un număr mare de videoclipuri într-o încercare, fie de a deduce mai bine interesele utilizatorului, fie de a maximiza retenția utilizatorilor, recomandând multe videoclipuri care sunt în afara intereselor (cunoscute) ale utilizatorului.

Înțelegerea mai bună a comunităților

tiktok music

(Sursa foto: Shutterstock)

Ari Lightman, profesor la Universitatea Carnegie Mellon, evidențiază o altă tactică eficientă pe care TikTok a folosește. Platforma își încurajeze utilizatorii să formeze grupuri publice prin anumite hashtag-uri.

Încurajând utilizatorii să formeze grupuri publice, TikTok poate afla mai eficient despre comportamentul, interesul, alinierea și ideologia utilizatorilor săi.

Dacă TikTok ajunge să fie interzis în SUA, Lightman crede că, în timp ce giganții tehnologici americani au cu siguranță capacitatea de a replica modelul TikTok cu propriile lor produse, replicarea culturii utilizatorilor activate de TikTok ar putea fi provocare mult mai mare.

Cu alte cuvinte, TikTok a înțeles și mai bine comunitățile și modul de gândire al utilizatorilor decât celelalte platforme care preferă să promoveze interesele celor care se află dincolo de interfața de utilizator.

Avantajul forței de muncă ieftine din China

tiktok app

Algoritmul de recomandare al TikTok a fost, de asemenea, preluat în mare parte din aplicația sa soră chineză Douyin, care a fost lansată în 2016. Deși ByteDance subliniază adesea că TikTok și Douyin sunt aplicații separate, o sursă apropiată a dezvăluit că cei doi algoritmi rămân similari până în prezent.

La rândul său, tehnologia de inteligență artificială de pe Douyin a fost dublată de oportunitatea companiei chineze de a valorifica costurile scăzute ale forței de muncă în China, ceea ce a ajutat-o să angajeze mulți adnotatori de conținut pentru a eticheta cu minuțiozitate tot conținutul și utilizatorii de pe platformă.

„În jurul anilor 2018 și 2019, Douyin a lucrat să aibă etichete asupra fiecărui utilizator. Așa că ar fi etichetat manual fiecare clip video. Apoi își etichetau utilizatorii în funcție de videoclipul pe care l-au vizionat”, a explicat Yikai Li, manager în cadrul agenției de publicitate Nativex și fost director la ByteDance. „Apoi au aplicat această tactică și pe TikTok”.

În timp ce angajarea de adnotatori pentru etichetarea datelor este acum o practică comună și importantă pentru companiile de inteligență artificială, ByteDance a fost cu mult în fața altora în adoptarea acestei strategii.

"Este multă muncă să sortăm aceste etichete. Este foarte laborioasă. Deci companiile chineze au un avantaj aici. Îți permit să angajeze mult mai mulți oameni. Costul este mai mic decât pentru companiile nord-americane", a mai spus Yikai Li.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri