Educația financiară începe în familie și ar trebui să ia startul atunci când copiii încep să înțeleagă conceptul de bani și tranzacții simple, adică în jurul vârstei de 3-6 ani, consideră Nicoleta Deliu-Pașol, Director CSR și Comunicare, BCR.

”De obicei, educația financiară ar trebui să înceapă în jurul vârstei de 3-6 de ani, când copiii dezvoltă o înțelegere a numerelor și a valorii unui lucru – fie că vorbim de o ciocolată din supermarket sau de o jucărie pe care și-o doresc. Însă fiecare părinte își dă seama cel mai bine din discuțiile pe care le poartă cu copilul, pentru că cei mici au acest mod special de a ne atrage atenția asupra lucrurilor care contează cu adevărat”, menționează Nicoleta Deliu-Pașol (foto).

Ea consideră că banii și discuțiile despre bani nu trebuie să reprezinte un subiect tabu în relația cu copiii, normalizarea acestui tip de dialog urmând să îi ajute pe cei mici să folosească banii ca pe un instrument pentru o viață mai bună.

De la întrebarea «de ce te duci la serviciu?» până la «de ce nu putem imprima mai mulți bani?», toate acestea sunt ocazii de a vorbi sincer, simplu și deschis, despre bani, nevoi și dorințe cu copiii.

Nicoleta Deliu-Pașol, BCR

Printre primele concepte de educație financiară cu care un copil ar trebui să fie familiarizat, ar trebui să fie incluse:

  1. Cunoașterea monedelor și bancnotelor din circulație, care înseamnă și înțelegerea procesului de vânzare și de a primi rest. Poate vă aduceți aminte că părinții ne trimiteau să cumpărăm pâine. Acest lucru era și este în continuare un pas spre responsabilizarea financiară, prin care copiii învață să gestioneze sume mici de bani.
  2. Valoarea banilor, adică înțelegerea faptului că banii sunt folosiți pentru a cumpăra bunuri și servicii. Iar aici, un aspect important ține de a oferi o sumă de bani copiilor atunci când mergeți împreună la cumpărături, astfel încât să poată face alegeri personale și să înțeleagă limitările financiare pe care le au.
  3. Economisirea, mai exact conceptul de a pune bani deoparte pentru un obiectiv sau o nevoie viitoare. Aici, intră în joc și pușculița, care este un instrument extraordinar de economisire și o premisă de a discuta despre dorințe și obiective.
  4. Cheltuieli responsabile, prin modul în care îi învățăm cât de important este să facem alegeri sănătoase în ceea ce privește cheltuirea banilor. Spre exemplu, atunci când copiii primesc bani cu diverse ocazii (zile de nașteri, întâlniri cu rudele), e important să vorbim cu ei despre opțiunile pe care le au pentru cheltuirea banilor cu o perspectivă pe termen lung a lucrurilor de care chiar au nevoie.

Prin platforma Școala de Bani, BCR oferă cursuri ce conțin sfaturi și informații utile pentru părinții care vor să dezvolte educația financiară a copiilor.

Educație financiară ”din cărți” vs. educație financiară... ieșită din comun

Ultimii 30 de ani au marcat o schimbare masivă a felului în care consumăm media, atât când vine vorba pentru divertisment, dar și când vine vorba de educație.

Din start, educația financiară poate părea un subiect plictisitor în special atunci când o asociem cu o serie de cărți prăfuite, scrise într-un limbaj ”de lemn” ce cu greu poate fi înțeles de o persoană ”needucată financiar” sau de către copii.

În ce măsură educația financiară ar putea să fie făcută prin abordări ieșite din comun, precum jocurile, clipurile video, sau activitățile practice?

”O variantă mixtă este cea mai potrivită astăzi, cu atât mai mult cu cât vorbim despre generația Alpha, cea a nativilor digitali, care este profund conectată cu tehnologia. La BCR, credem că rolul nostru este să ne adaptăm și să inovăm, nu doar când vine vorba de servicii bancare, ci și atunci când ne uităm la cum facem educație financiară. Aplicațiile mobile, realitate augmentată, VR și AI, platformele online interactive și jocurile video sunt doar câteva instrumente pe care le avem la îndemână. Cu ajutorul lor, putem transforma educația financiară într-o activitate interactivă, captivantă, care le atrage și le menține atenția copiilor într-un mod plăcut”, consideră Nicoleta Deliu-Pașol.

Ea subliniază că nevoia de adaptare la evoluția societății și la nevoile oamenilor trebuie luată în calcul atunci când vorbim de educația financiară.

În educația financiară pentru copii, în special, vorbim despre adaptare la nivelul de înțelegere și maturitate, dar și adaptare la mediul în care se simte confortabil. Pentru că « The medium is the message.»

Nicoleta Deliu-Pașol, BCR

BCR s-a implicat recent și a susținut proiectul MINA Kids (Museum of Immersive New Art). Din echipa care a lansat proiectul fac parte Sorina Topceanu, Mădălina Ivașcu, Andrei Nistor și Mihai Cojocaru.

Aflat în București, Muzeul Mina este de cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud-Est, acesta aducând împreună tehnologiile emergente, arta și experiențele interactive.

Muzeul dispune de o sala imersivă, de proiecție, acolo unde poate fi vizionat ”Gustav Klimt – The Immersive Show”, un spectacol care dă viață lucrărilor renumitului pictor simbolist. Este vorba de o producție multimedia, prezentată de George, o inovație BCR, care cuprinde peste 60 dintre cele mai cunoscute opere ale lui Klimt, cu fiecare piesă meticulos animată și expusă 360, într-un spectacol imersiv audio-vizual realizat de studioul Aural Eye și producătorul muzical Alexei Țurcan. Tot la MINA poate fi urmărit și Vrăjitorul din Oz", o piesă de teatru digitală, imersivă, pentru copii.

Sursa foto: BCR

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri