Ponderea firmelor inovative in structura economiei, in perioada 2002-2004, a fost de 20%, in timp ce in perioada 2000-2002 a fost de 17%, releva datele unei anchete sociologice intocmite de Institutul National de Statistica (INS). in cadrul intreprinderilor inovatoare, care au creat produse sau servicii noi, mai mult de trei sferturi (67%) au reusit sa inoveze atat produsul cat si procesul, 9% au inovat numai produsul, iar 24% au inovat numai la nivelul proceselor.

In industrie, ponderea firmelor care inoveaza a fost de 22%, in timp ce in sectorul serviciilor ponderea a fost de 17%. Spre comparatie, in perioada 2000-2002, 19% din intreprinderile din industrie si 13% din cele care activeaza in servicii au fost inovative.

Privite din perspectiva numarului de salariati, aproape jumatate (42%) din firmele mari au fost inovative, un sfert din firmele (25%) mijlocii si 16% din firmele mici au avut acelasi comportament. Valoarea totala a cheltuielilor facute de firme pentru inovare a fost de 4,5 miliarde de lei noi, din care cea mai mare parte s-a dus pe masini, echipamente si programe. Informatiile utilizate pentru sustinerea procesului de inovare au fost obtinute in principal (38%) de la personalul intreprinderii si de la partenerii de afaceri.

Bucurestiul si imprejurimile, liderii inovatiei

Intreprinderile din Bucuresti si Ilfov reprezinta 22% din firmele inovatoare din Romania, regiunea de Sud-Est are 18% din firmele inovatoare, regiunea Centru are 14% din firmele inovatoare, regiunea Nord-Est are 13% din firmele inovatoare, regiunea Sud-Muntenia are 9% din firmele inovatoare, regiunea Vest are 7% din firmele inovatoare, iar regiunea Oltenia are 4% din firmele inovatoare.

Din numarul total de intreprinderi inovative, doar 19% au declarat ca realizeaza inovarea prin cooperarea, prin programe de cercetare si dezvoltare alaturi de alte firme. Aprope doua treimi (60%) dintre acestia au avut parteneri nationali, o treime (32%) parteneri europeni, iar 8% au colaborat cu parteneri americani.

Principalele efecte ale inovarii sunt imbunatatirea calitatii bunurilor sau serviciilor, au apreciat 37% dintre cei chestionati, o treime (32%) considera ca le-a crescut capacitatea de productie, iar 18% au mentionat ca principal efect reducerea impactului negativ asupra mediului si sanatatii, precum si cresterea gradului de securitate a muncii.

Din totalul firmelor inovative, 31% au indicat ca factor de blocare al inovarii lipsa de finantare, iar 30% au mentionat costuri de inovare prea ridicate. Din intreprinderile non-inovative, 26% au declarat costurile de inovare prea ridicate drept factor de blocare .