De la pixul cu care scriem in fiecare zi la carnetelul pe care notam obiectivele ce trebuie sa le atingem si pina la lucruri ceva mai complicate care contin si o componenta de servicii, cum ar fi de exemplu cartile de vizita sau diversele flyere publicitare, produsele de papetarie sint necesare aproape oricui si oricind. In consecinta, se poate spune ca o afacere in domeniul productiei si al distributiei de astfel de obiecte nu va muri niciodata, cel mult fiind necesara o diversificare a ofertelor de produse si servicii. Mai mult, pe seama faptului ca numarul companiilor care se deschid este in crestere, in vreme ce firmele cu ceva ani in spate se dezvolta, se creeaza o cerere din ce in ce mai mare pe acest segment.

Piata de 800 de milioane RON

Potrivit estimarilor celor mai mari companii din aceasta industrie, piata de profil este estimata la aproximativ 600-800 de milioane de lei noi, cu o crestere anuala de 10-15%. Mare parte din piata a fost adjudecata deja de trei mari companii. Este vorba de RTC, liderul de piata cu o cifra de afaceri de 37,5 milioane de euro in 2005, urmata de Austral, care a inregistrat anul trecut vinzari de peste 9 milioane de euro, si Top Birotica, cu o cifra de afaceri de 4 milioane de euro in 2005. Aceasta nu inseamna insa ca nu mai este loc si pentru cei mici. Dovada si numarul mare de companii mici si mijlocii care isi desfasoara activitatea in acest sector.

De asemenea, pornind de la simpla distributie de produse de papetarie, afacerea se poate dezvolta in doi-trei ani la oferte de servicii conexe, copiere, indosariere, precum si producerea materialelor publicitare, cum ar fi de exemplu bannerele. „Este o piata destul de saturata din punctul de vedere al papetariei. Tinta o reprezinta insa serviciile, unde adaosul tau poate ajunge de la 200% in sus, prin adaos intelegindu-se in acest caz aprecierea muncii celui care ofera acest serviciu“, este de parere Radu Teodorescu, directorul companiei Best Business din Bucuresti, firma care ofera atit produse de papetarie si birotica, cit si servicii de tipografie.

„Exista sute sau chiar mii de firme care vind papetarie si birotica in Romania, insa numai doua au distributie nationala, prin acest lucru intelegindu-se filiale si puncte de lucru in toate orasele importante, depozite de marfa in principalele zone ale tarii si forta de vinzare dedicata pe regiuni geografice“, sustine si Iulia Bertea, Marketing Manager la Austral Trade SRL.

Banii de inceput

Citeste si:

In urma cu trei ani, Valentin I., patronul unei firme care se ocupa cu distributia de produse de papetarie, si-a deschis firma cu numai sase milioane de lei vechi. A reusit o vreme sa-si distribuie marfa mergind cu tramvaiul, dar acum are o masina luata in leasing cu care isi poate face treaba. Cit despre angajati, firma tinarului intreprinzator nu gazduieste decit doi: pe el si pe sotia sa. Cu toate acestea, el obtine un profit net de aproximativ 1.000-2.000 de euro pe luna si are planuri sa-si diversifice serviciile, gindindu-se chiar la un magazin virtual. „Cine vrea poate sa razbata in lumea asta, dar nu poti face o avere din acest business“, sustine acesta, afirmind ca in aceasta industrie te lovesti destul de des de nepotisme si de „licitatii“ trucate.

Cazuri ca acestea nu pot fi multe, dar in medie, potrivit altor patroni de astfel de societati, investitia initiala pentru a demara o afacere in domeniul papetariei se invirte in jurul a 10.000-20.000 de euro. „Investitia intr-o asemenea afacere nu reprezinta o suma extraordinar de mare. Suma initiala poate fi in jur de 20.000 de euro, iar amortizarea se face in maximum unu-doi ani“, apreciaza directorul Midas Comp 2010 din Bucuresti. Acesta povesteste ca a intrat in acest domeniu pentru ca mai lucrase si avea diverse contacte si relatii. „In ceea ce priveste personalul, la inceput se poate lucra si cu un singur om plus soferul“, mai spune acesta.

„Competitia in domeniu este foarte mare, si totul in industria asta depinde de abilitatea celui care conduce firma“, ne-a mai spus reprezentantul Midas.

Investitia se poate amortiza si intr-un timp mai scurt. „Cu conditia sa stii sa faci marketing“, dupa cum spune directorul Cassiel International Bucuresti. „Afacerea este profitabila doar in momentul in care stii sa o faci. Totodata, logistica este cea care conteaza foarte mult“, mai spune acesta. Potrivit lui, pot fi suficienti si 3.000-10.000 de euro. „Avind un magazin destul de bine amplasat si cu oameni priceputi la grafica, profitul net este undeva la 50 de milioane de lei vechi pe luna“, sustine Radu Teodorescu, patronul Best Business.

Cit te costa echipamentele

Echipamentele necesare pentru a oferi servicii conexe papetariei sint destul de scumpe. De aceea, mare parte dintre societati se orienteaza catre cele second-hand. Radu Teodorescu, patronul Best Business, sustine ca, in medie, cu 20.000 de euro iti poti dota destul de bine centrul. Astfel, potrivit acestuia, un copiator alb-negru la mina a doua costa in jur de 1.000 de euro, pretul unui copiator color ajunge la 2.000-2.5000 de euro. La acestea se adauga ghilotina, aparatul de indosariat si cel de laminat care ridica costurile initiale cu inca aproximativ 1.000 de euro.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4606&art=298&cHash=64bad39506