CFR Marfa a inregistrat pierderi in fiecare an incepand din 2008 pana in prezent. Anul 2009 a fost cel mai dezastruos, cand au inregistrat o pierdere de 535 milioane lei. In 2015, afacerile companiei au scazut cu 13%, pana la 800 milioane lei, de la 918,8 milioane lei in 2014.

Pierderile companiei au fost chiar mai mari decat in 2014, cand s-a inregistrat un minus de 27,2 milioane lei, iar cota de piata a companiei a scazut usor, la circa 51%.

Rezltatele slabe ale companiei sunt puse de catre noul sef al CFR Marfa pe seama competitiei

”Principala cauza a acestei scaderi o reprezinta o competitie foarte puternica pe piata si o agresivitate in oferta de pret care nu intotdeauna este corelata cu realitatea. Sunt situatii in care se merge la dumping", a afirmat Craciun, pentru News.ro.
"Din punct de vedere al afacerilor, nu are sens sa obtii cota de piata fara profit. Pe termen lung, aceasta este o investitie nesanatoasa. Este foarte periculos daca te angrenezi in acest joc”, a completat el.

Grup Feriovar Roman (GFR), principalul competitor al CFR

Principalul competitor al CFR Marfa, Grup Feroviar Roman (GFR), are o cota de piata de circa 30% si este controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, condamnat definitiv, cu suspendare la inceputul acestui an.
El a fost acuzat ca i-a dat mita avocatului Doru Bostina 3 milioane de euro, pentru a afla pretul cerut de CFR Marfa la licitatia pentru transportarea carbunelui, organizata de Complexul Energetic Oltenia (CEO). Stoica a fost la un pas, in 2013, sa preia controlul asupra CFR Marfa, in urma unei proceduri de privatizare esuate.

O alta cauza a pierderilor

O alta cauza a pierderilor din 2015 a fost necorelarea costurilor in raport cu veniturile, considera Craciun, iar rezultatele preliminare din primul trimestru din acest an arata un usor declin fata de 2015.
Pentru acest an, noul director al CFR Marfa - care are experienta in industria bunurilor de larg consum, avand trecut in CV un parcurs profesionat in cadrul companiilor Coca-Cola, Red Bull, Kandia si JTI - si-a propus sa aduca compania pe profit pentru prima data din 2007.
Pe termen mediu si lung, compania are nevoie de o strategie de dezvoltare prin care sa fie modernizata, sa fie regandite toate procesele interne si sa fie atacate piete regionale si internationale, considera noul director.

”CFR Marfa ar putea avea profit si fara a se extinde pe plan regional, dar ar fi mai dificil. Nu trebuie sa ramanem ancorati prea mult pe piata interna”, a declarat Craciun.

Care sunt avantajele CFR Mare in lupta cu competitorii

In lupta cu competitorii din regiune, CFR Marfa are ca avantaje o acoperire nationala foarte buna si un potential mare de a iesi in afara granitelor, a mentionat directorul.

”Avem un parc foarte mare de locomotive, din toate modelele. Exista cateva sute in parcul rece, in conservare, care pot fi folosite aproape oricand”, a declarat Craciun.In plus, compania are si o capacitate de a negocia foarte buna, iar nivelul profesional al oamenilor care pot obtine contracte valoroase este ridicat, a precizat Craciun.

Directorul companiei recunoaste insa ca este clar nevoie de demararea unui amplu proces de reorganizare, de optimizarea cheltuielilor, de o alocare mai buna a resurselor si de stabilizarea unor indicatori de performanta care sa fie asumati si realizati.

”Reorganizarea nu inseamna neaparat reducerea locurilor de munca, inseamna optimizare. Acum nu am terminat o evaluare completa a companiei ca sa stiu sigur daca va fi nevoie sau nu de concedieri”, a declarat Craciun.

Citeste si:

Un alt vector de crestere il va reprezenta casa de expeditii Rofersped, controlata de CFR Marfa, specializata pe logistica integrata pentru transport de marfa pe calea ferata in trafic intern si international. Aceasta poate genera foarte mult transport international, pentru ca poate oferi servicii pe care operatorul traditional de cale ferata nu le poate oferi, a subliniat Craciun.

”De exemplu, sunt clienti care au nevoie, intre doua capete de cale ferata, si de transport rutier. O casa de expeditii poate oferi un pachet integrat de servicii care sa includa transportul si depozitarea”, a explicat directorul CFR Marfa.

Un alt motor de crestere il reprezinta diversificarea marfurilor transportate. In prezent, CFR Marfa are o dependenta excesiva de transportul de carbuni, care au o pondere de 60% din marfa transportata de compania de stat si care genereaza probleme.

”Trebuie sa transportam o gama mult mai larga de produse, e loc mult de crestere pe aceasta zona. Avem de incasat circa 200 de milioane de lei de la companiile de stat care activeaza in aceasta zona, multe dintre ele in faliment sau insolventa”, a declarat Craciun.
Clientii cu cele mai mari datorii catre CFR Marfa sunt CET-urile, Complexul Energetic Hunedoara si Oltchim, potrivit reprezentantilor companiei.

Situatia genereaza un disconfort si blocaje de cash-flow companiei CFR Marfa, care considera ca trebui gasite mecanisme la nivel guvernamental pentru deblocarea platilor.