Retailerul turc de articole de imbracaminte Penti incheia, in urma cu trei ani, un parteneriat cu fondul de investitii Carlyle Group. In aceeasi perioada, Mert Karaibrahimoglu prelua operatiunile de retail si e-commerce si isi propunea sa schimbe strategia de business a companiei. Desi comercializeaza produse de aproape un deceniu, Penti a inregistrat o crestere de 40% in acesti ultimi trei ani, cea mai mare din istoria brandului.

In 2012, Penti, companie care vindea ciorapi, dresuri, lenjerie intima si costume de baie, era preluata, in proportie de 30%, de fondul de investitii Carlyle Group. Un an mai tarziu, Mert Karaibrahimoglu, om cu experienta de peste 20 de ani in retail, devenea vicepresedinte Penti pe zona de retail si e-commerce. Primul lucru pe care Mert sustine ca l-a facut, din noua pozitie, a fost sa mearga sa vorbeasca cu angajatii fiecarui magazin.

„Mi-am petrecut primele trei luni la Penti mergand in fiecare magazin din Turcia si vorbind cu angajatii, vazand ce probleme si nemultumiri au si gandindu-ma cum pot eu schimba acest lucru”, a declarat Mert Karaibrahimoglu pentru wall-street.ro. In 2013, Penti avea 147 de magazine, iar in prezent si-au dublat numarul, ajungand la o retea de 306 de unitati.

Mert Karaibrahimoglu, Penti

Penti in cifre: cat vinde si ce se vinde cel mai bine

In Turcia, Penti detine o cota de piata de 40% pe segmentul de ciorapi si dresuri. Totodata, firma comercializeaza si lenjerie intima, costume de baie si pijamale. Anul trecut, retailerul turc a vandut articole in valoare de peste 100 de milioane euro, inregistrand o crestere de 40% fata de anul anterior. Din aceasta cifra de afaceri, 1,5% au reprezentat vanzarile din e-commerce. Pentru 2016, turcii estimeaza o crestere similara, atingand o cifra de afaceri de aproximativ 150 milioane euro.

Cel mai bine vandut produs Penti este diferit in functie de piata de desfacere. Astfel, daca in Turcia este foarte cumparat dresul de 15 denim, in Europa cel mai popular produs este 20 denim. Pentru a creste traficul din magazine, Penti incearca sa schimbe produsele expuse in magazine la fiecare zece ani, sa aduca altele noi, strategie folosita de marii retaileri.

Istoria Penti: de la producator de ciorapi, la retailer de costume de baie

Infiintat in 1950 de fratii Kariyo, Penti a fost compus din doua business-uri care produceau ciorapi si care ulterior au fuzionat. In prezent, detine o fabrica a carei capacitate de productie, de 4,2 milioane de perechi de ciorapi pe an, face ca brandul sa fie cel mai mare producator din Europa pe acest segment, avand clienti precum H&M sau Marks&Spencer. „Daca initial Penti a fost un brand de producator, datorita schimbarilor de managament, s-a incercat ulterior o alta abordare si astfel, in urma cu zece ani, Penti intra in retail”, spune Cristina Polini, director de brand Penti.

Penti, Cristina Polini

In Turcia, conceptul Mix&Match este marca inregistrata Penti

O alta strategie de care compania se foloseste pe piata turca este inregistrarea conceptului de mix&match ( in lb. turca - Karistir & Yakistir). „In Turcia, dupa ciorapi, se vand foarte bine si costumele de baie. Tocmai de aceea, am vrut sa oferim cat mai multe optiuni, combinand diferite componente cu alte modele. Am lansat acest concept si ne-am gandit sa il inregistram, astfel incat nicio alta firma sa nu utilizeze aceasta strategie”, a mai spus Cristina Polini, adaugand ca anul trecut, in Turcia, Victoria’s Secret a fost nevoita sa-si retraga costumele de baie care aveau la baza acest concept.

Cat vinde Penti in Romania

Romania este singura tara in care retailerul turc isi desfasoara operatiunile locale in urma investitiei companiei-mama si a vandut anul trecut articole in valoare de 2,7 milioane de euro. Pentru anul acesta, retailerul isi propune sa atinga o cifra de afaceri de 5 milioane de euro.

Totodata, compania turca va deschide in acest an patru noi locatii, ajungand astfel la o retea de 23 de magazine, in urma unei investitii de 400.000 de euro. Cele patru magazine, dintre care doua in Bucuresti, unul in Bacau si altul in Targu Mures, vor totaliza o suprafata de 100 de metri patrati, iar investitia se ridica la 100.000 de euro pentru fiecare unitate Penti. Penti a intrat pe piata locala in 2012, cu doar trei magazine, iar in ultimii trei ani a urmat o expansiune agresiva, ajungand sa aiba in prezent 19 unitati. Pentru urmatorii cinci ani, turcii isi doresc sa ajunga la o retea nationala de 40 de magazine.

Penti, Mert Karaibrahimoglu

Penti, expansiune agresiva pe plan international

Compania turca vizeaza o extindere mai ampla pe plan international, optand mai mult pe francizare. Pentru 2016, se vor deschide magazine Penti in Iran, Africa de Sud, Maroc si Egipt, dupa ce a intrat pe piata din Germania lunile trecute. „In ultima perioada, ne-am concentrat atentia pe international. Suntem prezenti puternic pe anumite tari, dar in acest moment cifra de afaceri este limitata prin comparatie cu potentialul firmei”, a adaugat Mert Karaibrahimoglu. In Turcia, pana in 2018, obiectivul lor este de a ajunge la o retea de 400 de magazine si la o cifra de afaceri de 300 milioane euro.

Principalii competitori ai Penti pe piata locala sunt Intimissimi, Calzedonia, Tezenis, I.D.Sarrieri, Jolidon, dar si Mondex si Adesco.

Sursa foto: Alex Damian

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri