Eurotex, pariu pe creativitate si productie proprie

Pe langa productia propriu-zisa, care se traduce in 400.000 de articole de imbracaminte produse lunar, compania fondata in 1991 de familia Sandru ofera alte tipuri de servicii, precum cele de sourcing si development pentru materii prime, de design integrat si servicii de logistica. Succesul firmei iesene a venit dupa ce a renuntat la productia de tip lohn in urma cu cativa ani si s-a axat doar pe cea proprie.

Astfel, proprietarul iesean a mizat pe creatie si productie proprie si a infiintat un atelier, unde sunt realizate produsele vestimentare dupa design-ul si tesaturile proprii. Anterior, sistemul de productie de tip lohn presupunea ca design-ul hainelor si materialele prime sa fie alese de contractant, iar aportul executantului consta in forta de munca si executia articolelor. Toata productia Eurotex merge la export, catre retailerii internationali precum Inditex, Mango, Zalando, Best Seller sau Kappahl.

Desi compania are o istorie de 25 de ani, aceasta a crescut de la an la an, devenind una dintre cele mai importante firme de confectii de pe piata locala. Firma a avut o evolutie frumoasa in plina criza economica, atunci cand majoritatea producatorilor nu faceau fata presiunilor. Astfel, daca in 2011 avea o cifra de afaceri de 23 milioane lei, pana in 2014 producatorul iesean reusise sa-si multiplice de cinci ori vanzarile, atingand o cifra de afaceri de peste 124 de milioane lei.

Citeste si:

Anul trecut, insa, Eurotex a inregistrat o scadere, fapt reflectat in diminuarea vanzarilor si implicit, a profitului. Astfel, compania ieseana a avut anul trecut o cifra de afaceri de 91,3 milioane de lei, in timp ce profitul a scazut de la 10 milioane lei (in 2014) la 6 milioane lei. Marius Sandru explica: „Pe piata europeana au loc schimbari semnificative in sensul ca unele companii au probleme, intra in faliment sau in insolvabilitate si anul trecut a trebuit sa ne orientam catre clientii noi si solvabili”.

In schimb, pentru perioada urmatoare, proprietarul companiei estimeaza o crestere, sustinuta de noi proiecte si clienti. In ceea ce priveste concurenta, Sandru declara ca tarile vecine sunt foarte competitive, atat din perspectiva serviciilor performante, cat si a preturilor. Printre acestea se numara Turcia, ale caror preturi competitive se datoreaza refugiatilor, Bulgaria, Macedonia, Republica Moldova, Ucraina si Maroc, care ofera servicii din ce in ce mai bune.

Cea mai mare problema a industriei textile: cresterea salariului minim pe economie

Eurotex are 350 de angajati, iar in ceea ce priveste recrutarea, compania se confrunta cu aceleasi probleme care exista la nivelul intregii industrii: lipsa fortei de munca. In schimb, Marius Sandru este de parere ca cea mai mare problema a industriei textile, in momentul de fata, este cresterea brusca a salariului minim pe economie. Departe de a fi binevenita, cresterea implica probleme in ceea ce priveste preturile, care vor raspunde lent si care vor cauza probleme financiare mai multor companii, explica acesta.

Cat despre schimbarile pe care ar vrea sa le vada implementate la nivelul intregii industrii, Marius Sandru considera ca este nevoie de un sistem fiscal coerent si predictibil, de controale corecte, precum si un tratament egal intre companiile locate din Romania si cele locate din Uniunea Europeana. In schimb, au loc si demersuri pozitive, precum rambursarile fluide de TVA din ultimii ani care, spune acesta, i-au ajutat foarte mult sa se dezvolte.

Sursa foto: Kzenon/Shutterstock