Legea 321, prin care retailerii sunt obligati sa aiba la raft 51% produse romanesti, a fost promulgata in luna iulie de catre presedintele Klaus Iohannis, decizie care a trezit nemultumirea marilor retele de retail. Aceasta s-a tradus si in volumul de solicitari adresate echipelor de legal, taxe si fiscal din cadrul Reff&Asociatii.

“Cu siguranta initiatorii proiectului de lege asta au avut in vedere la inceput - s-a dorit protejarea productiei locale si stoparea abuzurilor magazinelor in relatia cu producatorii. Pragul de 51% este menit sa favorizeze productia locala, pe de alta parte modul in care s-a reglementat in practica va lasa loc interpretarilor. Prin adoptarea legii s-a dorit echilibrarea raporturilor contractuale intre producatori si magazine. Exista o necesitate practica pentru servicii de marketing, logistica, listare si punere pe raft. Normal ca iti doresti ca mic producator sa ai parte de transport si vrei ca produsele tale sa ajunga la magazine. Clar o parte din aceste servicii erau impuse de necesitati reale. Vor exista neajunsuri in practica. Eu cred ca este util un dialog intre furnizori si proprietarii de magazine. Legea in prezent interzice prestarea acestor servicii de catre comerciant si prin urmare plata acestora de catre furnizori. Impreuna trebuie identificata o solutie care sa permita implementarea corecta a legii de ambele parti”, a explicat Silvia Axinescu.

Aceasta a oferit si o solutie. Daca luam ca exemplu situatia serviciilor de marketing, foarte solicitate de altfel, daca un producator doreste sa isi promoveze produsul printr-un spatiu distinctiv poate subinchiria o insula, un spatiu de la comerciant.

“Sunt o serie de aspecte care pleaca de la definitii, foarte multi clienti – restaurante, comercianti care in mod traditional nu vand si produse romanesti – ne-au intrebat cum li se aplica si lor legea. Vorbim de producatori si furnizori care ne-au solicitat asistenta in privinta modului in care trebuie sa factureze aceste servicii in continuare. De cand a aparut legea aproape in fiecare zi echipa de legal, fiscala au avut de lucru pe aceasta lege. Nu stiu daca putem vorbi despre o tabara a castigatorilor. Din toate discutiile avute am vazut un val de nemultumiri care a fost cauzat de reglementarea neclara a prevederilor legale”, completeaza Silvia Axinescu.

Pentru inceput un mare pericol este ignorarea legii

Potrivit acesteia, unele servicii vor fi necesare in continuare, iar micii producatori nu au capacitatea de a-si asigura transportul, logistica, marketingul. La fel de evident este ca magazinele nu vor presta gratuit aceste servicii, iar producatorii nu au infrastructura necesara asigurarii acestora.

“Pentru inceput un mare pericol este ignorarea legii. Exista interes in a aplica legea. Amenzile sunt usturatoare, in masura in care vor exista controale nu poate fi ceva care sa fie ignorat. S-a discutat despre discount-uri ca fiind o variant in care se pot muta aceste servicii, mascarea acestor sume ca discount-uri poate reprezenta un pericol major in implementarea Legii 321”, adauga Axinescu.

O solutie in acest sens ar fi limitarea discount-urilor la un anumit prag din cifra de afaceri. “Spre exemplu, in Cehia este de 3%. Pe de alta parte, enumerarea cu titlu limitativ a serviciilor care pot fi prestate”, spune Silvia Axinescu.