Romanii nu sunt mari consumatori de cultura si nu citesc, arata concluziile Barometrului pentru Consum Cultural pentru 2015, potrivit caruia 34% din populatie nu a citit carti in ultimul an. Bogdan Georgescu, fondatorul Bookster si promotor al cititului, nu este de aceeasi parere: a fondat biblioteca pentru companii crezand ca oamenii nu citesc, dar volumul de imprumuturi si de lectura este de trei ori mai mare decat s-a asteptat. Cu toate acestea, antreprenorul considera ca cititul si industria cartii trebuie sprijinite in continuare, prin masuri precum acordarea de facilitati fiscale, interventia in educatie si invatamant inca de la nivel primar si promovarea cartilor.

Eu cred ca romanii citesc, doar ca avem o imagine si asteptari gresite asupra realitatii. Noi am inceput Bookster crezand ca oamenii nu citesc foarte mult si ca trebuie sa ii incurajam. Fata de asteptarile noastre initiale, volumul de imprumuturi si de lectura este de trei ori mai mare”, a declarat Bogdan Georgescu, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Antreprenorul recunoaste ca, fata de alte tari sau fata de asteptarile editurilor din piata romaneasca, rata cititului este mult mai mica in Romania. In opinia lui Georgescu, cererea de carte din Romania este influentata de mai multi factori: “Pe de o parte, este nivelul de educatie pe care il avem, care in timp scade, nu creste. Sistemul de educatie romanesc este la pamant, generatiile care ies din scoala sunt mai putin educate ca cele dinainte, prin urmare, nevoia de lectura si de educatie este mare, dar interesul este foarte scazut pentru ca din scoala iesim cu o pregatire mai slaba”, explica fondatorul Bookster.

Un alt factor care influenteaza cererea de carte este nivelul de profesionalism al librariilor, editurilor si furnizorilor de carti din Romania. “Noi am interactionat destul de mult cu industria de carte in ultimii ani si nivelul de profesionalism al pietei este scazut. Suntem un consumator mare si e destul de greu sa gasim furnizori dispusi sa onoreze intocmai comenzile. Daca dam o comanda de 1.000 de carti, rar primim mai mult de 750. Inca nu am inteles exact cum functioneaza piata dupa trei ani, dar inteleg ca sunt probleme in relatia editurilor cu furnizorii”, a explicat Georgescu.

Bookster cumpara lunar intre 1.000 si 1.500 de carti de la furnizori precum Humanitas, Carturesti si elefant.ro, iar pentru carti in limbi straine apeleaza atat la edituri din Romania, cat si la cele din Marea Britanie, unde “relatia e mult mai simpla si mai profi”.

Piata cartii din Romania are mari probleme si ce ajunge la cititorul final nu sunt carti de foarte buna calitate. Iar daca nu esti cititor inrait, vrei sa incerci sa citesti si experienta nu e placuta, cartea nu e buna, nu ajunge la timp, e prost legata sau i se rup paginile, mai putini incearca si a doua oara.

Ce masuri propune Bogdan Georgescu

Scaderea TVA-ului la carti a fost o masura foarte buna pentru incurajarea cititului, iar Bogdan Georgescu considera ca astfel de masuri fiscale ar trebui sustinute in continuare. “In Italia, statul acorda populatiei vouchere pentru a cumpara carti. Din perspectiva asta, ar promova cititul si ar sprijini si industria cartii”, spune acesta.

O alta masura pe care antreprenorul ar propune-o se refera la bugetul reclamelor pentru carti. Dat fiind faptul ca industria de carte din Romania nu are finantele necesare pentru a investi in campanii de publicitate pentru promovarea cartilor, Bogdan Georgescu considera ca o masura care ar ajuta aceasta industrie ar fi daca i s-ar acorda o mica taxa din bugetele reclamelor unor produse precum tigarile, jocurile de noroc sau cazinourile. “Oamenii, daca ii incurajezi, citesc. Daca ii facem curiosi cu privire la anumite carti, ei vor citi. Trebuie doar sa afle de ele, iar industria cartii nu are suportul necesar pentru a le promova. In momentul in care facilitezi promovarea cititului, mai multi oameni o vor face, vor cumpara carti, volumele vor creste, prin urmare si industria creste. Cred ca de acest lucru are nevoie: de consum”, este de parere fondatorul Bookster.

Pe de alta parte, Georgescu considera ca apetitul redus al romanilor pentru lectura isi are radacinile in sistemul de invatamant romanesc si in educatia romanilor, care nu incurajeaza suficient astfel de initiative. Potrivit acestuia, masurile pentru promovarea cititului ar trebui implementate in scolile, liceele si facultatile romanesti, inca din cele mai mici clase.

Bogdan Georgescu a infiintat Bookster in 2013, ca un proiect social menit a incuraja cititul. In prezent, Bookster a ajuns la un portofoliu de 200 de clienti, companii din aproape toate domeniile, si se apropie de o baza de 30.000 de abonati activi.

Aflati cum a ajuns afacerea lui Bogdan Georgescu pe profit intr-un interviu exclusiv pe Wall-Street PRO.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri