Rafinaria RAFO Onesti a fost infiintata, in 1991, ca societate comerciala de sine statatoare, si a fost privatizata in anul 2001, circa 60% din actiuni fiind cumparate de Imperial Oil si Canyon Servicos, care, ulterior si-a vandut participatia companiei Balkan Petroleum. Pe 12 iulie 2005, Balkan Petroleum a semnat un contract de vanzare-cumparare cedand actiunele Rafo Onesti companiei Calder-A International.

Numai ca, AVAS nu a acceptat novarea contractului de privatizare, practic transferul drepturilor si obligatiilor asumate la privatizare de la Balkan Petroleum la Calder-A International. Potrivit informatiilor aparute in presa centrala in luna octombrie, pentru a ocoli AVAS si a dobandi controlul efectiv asupra rafinariei, Calder-A International a cumparat firma Balkan Petroleum Ltd, proprietara Rafo, informeaza NewsIn. Datoriile rafinariei din Onesti la bugetul de stat consolidat se ridica in prezent la circa 11.000 miliarde lei vechi (inclusiv dobanzi si penalitati), potrivit declaratiilor autoritatilor.

Daca nu se gaseste o alta solutie pana in decembrie 2006, cand va expira valabilitatea planului de reorganizare a societatii, Rafo ar putea intra in faliment. Pana in anul 1990, rafinaria RAFO 1 Onesti a facut parte din Combinatul Petrochimic Borzesti. in septembrie 1998, fostul Fond al Proprietatii Statului (FPS) a selectat banca japoneza de investitii Nikko, in calitate de consultant pentru privatizarea Rafo Onesti.

In noiembrie 1998, RAFO a primit notificari pentru executarea silita, fiind, impreuna cu Petromidia, unul dintre cei mai mari datornici la Fondul special al drumurilor. Administratia Nationala a Drumurilor a amenintat cu blocarea conturilor marilor datornici la Fondul special al drumurilor. RAFO inregistra datorii de 15,6 milioane lei, dintr-un total de 65,7 milioane lei.
in februarie 1999, rafinaria din Onesti si-a intrerupt activitatea din cauza lipsei de fonduri necesare importurilor de titei. Fondul Proprietatii de Stat (FPS) a anuntat, in aprilie 1999, ca va lichida compania, fapt ce a provocat proteste din partea celor peste 300 de angajati ai RAFO.

Pe 17 iunie 1999, vicepresedintele FPS, Victor Eros, a semnat, impreuna cu sindicalistii de la Rafo, un protocol prin care rafinaria urma sa isi reia activitatea de productie in termen de 30 de zile de la parafarea documentului. La sfarsitul lunii iulie 1999, angajatii rafinariei si-au reluat protestele in fata Prefecturii din Bacau, cerand repornirea rafinariei. Reprezentantii FPS au purtat negocieri cu sindicalistii de la RAFO si au promis privatizarea rafinariei pana la data de 23 august 1999. Numeroase companii petroiliere cu activitati in Statele Unite ale Americii, Golful Persic si Moldova s-au aratat interesate sa preia rafinaria RAFO.

La 26 octombrie 1999, rafinaria a fost repornita, prin preluarea unei cantitati de 50.000 de tone de petrol de la SNP Petrom, cantitate suficienta doar pentru doua saptamani. Pe 12 octombrie are loc o greva spontana a salariatilor, urmata de un mars neautorizat catre Primarie, fiind blocate mai multe artere de circulatie din Bacau. in perioada noiembrie 1999–februarie 2000, FPS a organizat trei licitatii pentru administrarea si finantarea RAFO Onesti, dar nicio firma nu s-a aratat interesata sa preia RAFO. In 2000, Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (fostul FPS) a oferit la privatizare pachetul majoritar de actiuni de la RAFO pentru a sasea oara. La scurt timp, firma VGB Oil, condusa de Octavian Iancu, a inceput sa se ocupe de managementul rafinariei.

In august 2001 au inceput negocierile pentru privatizarea Rafo intre APAPS si un grup de investitori ce cuprindea firmele Canyon Servicos si Imperial Oil, singurii ce s-au prezentat la licitatie si au depus o oferta in consortiu.Privatizarea Rafo s-a finalizat in octombrie 2001. Consortiul format din firma lui Corneliu Iacobov, Imperial Oil si Canyon Servicos (Portugalia) a cumparat 59,9% din actiunile companiei de la APAPS, valoarea totala a tranzactiei fiind de 7,48 milioane dolari.

In decembrie 2001, RAFO a beneficiat de o conversie a datoriilor de 133 milioane lei in actiuni, iar majorarile de intarziere si penalitatile, in valoare de peste 200 milioane lei, au fost sterse, potrivit clauzelor din contractul de privatizare. Capitalul social al rafinariei a fost majorat, in 2002, cu suma de 406 milioane de RON, prin conversia in actiuni a unor datorii catre Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.

In februarie 2003, datoria acumulata de RAFO catre SNP Petrom, de 150 de milioane lei, a fost preluata de firma Tender Timisoara, care a devenit creditor al rafinariei. Firma britanica Balkan Petroleum (BkP), controlata de VGB Oil (50%) si de fondul de investitii Central European Petroleum, a devenit, in octombrie 2003, actionar majoritar la RAFO preluand pachetul majoritar de actiuni de la Imperial Oil si Canyon Servicos.

In anul 2004, RAFO a fost declarata falimentara, in luna aprilie, creditorii urmand sa accepte falimentul sau sa incerce reorganizarea societatii, in baza unui plan aprobat de instanta. Conducerea Rafo a depus la Tribunalul Bacau un plan de reorganizare care prevedea stergerea acestor datorii. si Fiscul si AVAS au atacat in instanta acest plan.in octombrie 2004, participatia Balkan Petroleum a ajuns la 97,82% din totalul actiunilor, ca urmare a transferarii a 74,5 milioane de actiuni ce erau detinute de Imperial Oil. In noiembrie 2004, pe ultima suta pe metri, Guvernul Nastase a aprobat stergerea unor datorii in valoare de 16.000 de miliarde de lei vechi, acumulate de Rafo si Carom la bugetul de stat.

In decembrie 2004, Guvernul Tariceanu a decis, in prima sa sedinta, suspendarea ordonantei de urgenta prin care datoriile bugetare ale societatilor Rafo si Carom Onesti erau preluate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). In martie 2005, Rafo a avut o tentativa de transformare a statului in actionar prin conversia datoriilor bugetare in actiuni. Atunci, adunarea actionarilor a aprobat transformarea datoriilor in actiuni, numai ca Fiscul a obtinut anularea in instanta a deciziei.in luna aprilie 2005, din cauza lipsei de materie prima, RAFO a fost din nou oprita. Rafinaria din Onesti a intrat in blocaj financiar din cauza obligatiei de plata in avans a Taxei pe Valoarea Adaugata pentru titeiul importat. Traficul feroviar din zona statiei Borzesti, de pe ruta Adjud-Ciceu, a fost blocat de catre salariatii Rafo, care protestau fata de neplata salariilor si fata de refuzul Guvernului de a debloca TVA-ul retinut in avans la importul de titei.

In luna mai 2005, ca urmare a unui contract pe doi ani cu compania Expanet, rafinaria a fost alimentata cu titei. Pe 12 iulie 2005 s-a semnat contractul dintre Calder-A International si Balkan Petroleum, ce viza preluarea pachetului majoritar de actiuni. La inceputul anului 2006, Balkan Petroleum a anuntat AVAS ca renunta la cedarea actiunilor RAFO catre Calder-A, in urma unei dispute dintre actionarii celor doua companii. Calder-A, printr-un comunicat, a afirmat ca a platit pretul stabilit pentru cumpararea pachetului de 97,94% din actiuni, acest lucru nepermitand fostului proprietar sa rezilieze contractul. in luna mai 2006, Balkan Petroleum si Calder-A au ajuns la un acord final legat de preluarea RAFO.

Balkan Petroleum si-a revocat cererea de reziliere a acordului de novatie, depusa la Autoritatea pentru Verificarea Activelor Statului (AVAS), iar Calder-A, conform prevederilor legale, a depus documentatia necesara pentru realizarea novatiei. AVAS a refuzat sa recunoasca acordul dintre Balkan Petroleum si Calder-A, prin care acesta din urma devenea actionarul majoritar la RAFO.in august 2006, administratorul RAFO, V&V Trading Company, a propus actionarilor sa voteze, pe 8 septembrie, pentru majorarea capitalului prin conversia actiunilor, in doua etape succesive, impuse de lege, in suma initiala de 1,89 miliarde lei.

In septembrie 2006, RAFO si-a majorat capitalul social cu suma de 1,89 miliarde lei, de la 432,02 milioane lei la 2,39 miliarde lei, operatiune care va fi supusa aprobarii actionarilor pe 27 noiembrie 2006. Potrivit conducerii Rafo, actionarii vor decide, in cadrul adunarii generale extraordinare si anularea unui numar de 3,45 miliarde de actiuni care nu au fost subscrise pana la data limita, 24 octombrie 2006. Potrivit strategiei de reorganizare a RAFO, capitalul social va fi majorat cu peste 18.970 miliarde lei vechi, suma echivalenta cu 1,897 miliarde lei noi (aproape 695 milioane dolari), care reprezinta transformarea creantelor pe care creditorii le au la companie in actiuni.

In urma majorarii de capital, Balkan Petroleum controleaza 18,1% din capitalul social al rafinariei din Onesti, Ministerul de Finante detine 34,64% din capital, iar Calder -A International are o cota de 31,18% din capital. Anterior majorarii, compania Balkan Petroleum (BkP) detinea aproape 98% din capitalul RAFO. Tot la 27 noiembrie va avea loc adunarea generala ordinara, unde se va discuta incetarea mandatului de administrator special al companiei V&V Trading International si numirea companiei IVG Investment&Marketing ca administrator special.