Vanzarile de medicamente din Romania au inregistrat in primul trimestru o crestere moderata, de 8,3% fata de perioada similara din 2004, la 11.498 miliarde lei (311,4 milioane euro), cea mai dinamica evolutie fiind cea a produselor cu prescriptie medicala, potrivit unui raport Cegedim Romania. "Reducerea ritmului de crestere si acumularea de dificultati in sistem ne determina sa credem ca perspectiva anului 2005 este mai degraba modesta.

Atingerea aceluiasi nivel ca in 2004 ar fi un deznodamant bun pentru 2005, mai ales avand in vedere dorinta limitata a companiilor farmaceutice de a finanta cresterea pietei dupa masurile electorale greu sustenabile de la sfarsitul anului trecut", se precizeaza in raport. Incasarile din primele trei luni au facut ca valoarea pietei in perioada aprilie 2004-martie 2005 sa depaseasca un miliard de euro - 42.133 miliarde lei (1,14 miliarde euro). Desi moderata, tendinta de crestere a pietei farmaceutice s-a manifestat la nivelul ambelor canale de distributie.

Astfel, piata de retail (farmacii) a cunoscut in intervalul analizat un avans de 11,1%, in timp ce piata de spital a avut o crestere simbolica, de doar 1,4%. Pe segmente, produsele cu prescriptie medicala au crescut cel mai puternic - 12,6%, in timp ce medicamentele OTC (fara prescriptie medicala) au avut o crestere mai modesta, de 5,7%. Referitor la principalii jucatori de pe piata farmaceutica romaneasca, topul primilor zece a cunoscut modificari, de la ultimul raport Cegedim.

Citeste si:

Potrivit firmei de cercetare, in intervalul analizat, se observa o usoara tendinta de concentrare, in special in urma cresterii ponderii primelor 10 corporatii. Grupul Britanic GlaxoSmithKline (GSK) si-a mentinut prima pozitie in clasament, cu o cota de 10,5%, in perioada aprilie 2004-martie 2005, si vanzari de 4.429 miliarde lei (119,9 milioane euro), incluzand rezultatele Europharm Brasov. Locul doi a fost adjudecat de Novartis, care la finele anului ocupa pozitia a treia. Astfel, prin insumarea vanzarilor Hexal Romania (la inceputul anului, Novartis a achizitionat compania germana Hexal - n.r.), Novartis a obtinut o cota de 6,6% din piata locala de profil. In intervalul aprilie 2004-martie 2005, Novartis a inregistrat vanzari de 2.774 miliarde lei (75,1 milioane euro), incluzand incasarile Lek, Lek Pharmatech, Sandoz si Hexal.

Urmatoarea pozitie in top este ocupata de Hoffmann la Roche, care a consemnat vanzari de 2.738,9 miliarde lei (74,1 milioane euro) si o cota de piata de 6,5%, la finele lunii martie. Pozitia a patra este ocupata de Pfizer cu 2.542 miliarde lei (68,8 milioane euro) si o cota de piata de 6%, incluzand vanzarile Pharmacia. Intre primele zece clasate se regasesc si trei producatori romani. Sicomed se afla pe locul sase, cu 1.909 miliarde lei (51,7 milioane euro), pe opt se regaseste Terapia, cu 1.289 miliarde lei (34,9 milioane euro), iar Antibiotice Iasi ocupa pozitia a noua, cu 1.232 miliarde lei (33,3 milioane euro).

In acelasi timp, companiile Servier si Schering Plough sunt clasat pe locurile sapte si zece, cu vanzari de 47,4 milioane euro, respectiv 33,3 milioane euro. Cotele de piata ale companiilor aflate pe pozitiile sase-zece variaza intre 2,9% si 4,5%.