Intensitatea cu care IMM-urile folosesc tehnologia informationala este redusa, cu toate ca aceasta a patruns in activitatea lor cotidiana. Internetul este folosit mai ales pentru obtinerea informatiilor de afaceri si pentru posta electronica.

Aproape 82% din firmele mici si mijlocii au calculatoare, potrivit unui sondaj realizat de organizatia patronala a acestora, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR). "Dotarea cu calculatoare a firmelor mici si mijlocii se apropie de media tarilor europene (90%), dar intensitatea utilizarii acestora este sub nivelul mediu al acestora", apreciaza Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului.

SEMNIFICATII.

Aproape o cincime din IMM-uri nici macar nu are calculatoare, iar la cele care au, le folosesc mai ales sefii si contabilii, potrivit oficialilor CNIPMMR. Daca la cincimea amintita adaugam o proportie de 27,7%, adica firmele care nici macar nu sunt conectate la Internet, gradul de utilizare a tehnologiei informatiei se dovedeste a fi si mai redus. Nu este mai putin adevarat ca, fata de acum trei ani, s-a realizat un progres considerabil, potrivit lui Ovidiu Nicolescu. Atunci, proportia era rasturnata: aveau acces la Internet mai putin de un sfert din firmele mici si mijlocii.

INTENSITATE.

O asemenea anvergura a progresului face ca si numai faptul conectarii la Internet sa fie principala "modalitate de informatizare" pentru 64% din intreprinzatorii chestionati. In aceeasi ordine de idei, pentru 57%, informatizare inseamna in primul rand folosirea e-mail-ului. Pe de alta parte, proportia firmelor care au site propriu (28%) este foarte apropiata de cea a utilizarii tehnologiei informatiei pentru comunicare in cadrul firmei (30%). "Informatizarea inca nu este suficient folosita ca un mijloc managerial de baza", conchide presedintele CNIPMMR, analizand "intensitatea utilizarii" acesteia.

AFACERI ON-LINE.

Citeste si:

Mai incurajator este faptul ca majoritatea intreprinzatorilor (60%) folosesc Internetul pentru a obtine informatii despre mediul de afaceri sau pentru a comunica cu furnizorii sau clientii. Jumatatea goala a acestui "pahar" spune ca nu toti cei care au acces la Internet il folosesc macar la fel de "intensiv" si coincide cu jumatatea din "clasa e-mail". Si daca nici macar Internetul nu este folosit pentru a capata informatii de piata, comenzile de cercetare de piata devin si mai putin plauzibile. Mai mult, Internetul nu este folosit pentru tranzactii, contracte sau plati decat de 19,6% dintre firmele chestionate si nu stim cu precizie daca este vorba de tranzactii si plati efective sau doar de schimburi de informatii despre acestea.

S-AU SISTAT BONIFICATIILE

Oficialii CNIPMMR au protestat fata de decizia guvernamentala a sistarii acordarii de bonificatii de dobanda la creditele Eximbank destinate activitatilor de export, mentionand ca bonificatiile respective stimulau exporturile si eliberau disponibilitati de finantare inclusiv pentru informatizare. Bugetul de stat nu va mai suporta, ca pana acum, 50%-60% din cheltuielile cu dobanzile exportatorilor clienti ai Eximbank. Hotararea a fost justificata cu argumentul ca bonificatiile la dobanda reprezinta un ajutor de stat si contravin legislatiei europene. Aproximativ 250 de dosare care solicitau bonificatii, aflate in analiza, urmeaza sa fie restituite solicitantilor. Reprezentantii CNIPMMR sunt nemultumiti si de faptul ca rectificarea bugetara a redus bugetul alocat sprijinirii IMM-urilor cu 5 milioane de lei (50 de miliarde de lei vechi).

PRODUSE

Putin peste 30% din firmele mici si mijlocii si-au imbogatit oferta cu produse si servicii noi, 21% si-au innoit "abordarile manageriale si de marketing" si tot pe-atatea au facut demersuri pentru innoirea tehnologiilor, potrivit unui sondaj al CNIPMMR, menit sa masoarea eforturile de inovare ale IMM-urilor in perspectiva cresterii competitivitatii. Toate aceste innoiri par doar sa amelioreze veniturile firmelor mici si mijlocii, doar 10% dintre acestea putand afirma ca 51% din cifra de afaceri provine din produse si servicii noi. Cele mai multe firme (22,4%) fie nu au inregistrat nici un efect al innoirilor asupra vanzarilor (mai ales pentru ca innoirile au lipsit), fie au obtinut cel mult 20% din cifra de afaceri din produse noi.