Piata alimentelor pentru animalele de companie a crescut anul acesta cu aproximativ 10%. Din cauza aglomeratiei de magazine, comerciantii s-au plafonat la cistigurile de anii trecuti. In schimb, sa produci in Romania devine tot mai profitabil.

Imediat dupa ’89, numarul in crestere al iubitorilor de animale a dat nastere unei noi afaceri: comercializarea alimentelor pentru animalele de companie. Acum, piata s-a cam aglomerat si devine tot mai atractiv sa produci pe plan local. Mai ales ca numarul fabricilor de acest gen se limiteaza la doua-trei. „Este o afacere buna si de viitor. In 2004, am inregistrat o crestere de 40%, iar pentru anul acesta credem ca vom ajunge la o majorare de 60%“, ne-a declarat Aurel Buliga, administratorul Pamax, unul dintre putinii producatori de hrana pentru animale din tara. Acesta explica faptul ca romanii cumpara din ce in ce mai mult hrana uscata pentru animalele lor de companie, pentru ca este sanatoasa si este comod sa o administrezi. Totusi, exista o reticenta fata de produsele realizate in Romania“, mai spune Buliga. In fabrica Pamax de linga Tusnad, se produc lunar in jur de 150-200 de tone de hrana pentru ciini si pisici.

Importurile domina piata

Mare parte din hrana care exista insa pe piata provine din import. Astfel, potrivit informatiilor Centrului Roman de Comert Exterior, in prima jumatate a acestui an, Romania a achizitionat din afara granitelor in jur de 52,8 tone de hrana pentru animalele de companie, adica cu aproximativ 0,1 tone mai mult decit in aceeasi perioada a anului trecut. Ca valoare, importurile au totalizat in primele sase luni ale anului in curs peste 32 de milioane de dolari, fata de 29 de milioane de dolari in perioada similara a anului precedent. Printre statele de unde provin cele mai mari cantitati de hrana pentru animale se numara Ungaria, de unde s-au importat anul acesta in valoare de aproximativ 17,6 milioane de euro, Olanda care ne-a livrat hrana pentru animale in valoare de doua milioane de dolari, si Austria, care a incasat de la importatorii romani in jur de 1,7 milioane de dolari.

Piata autohtona este impartita intre Pedigree, Chappi - Whiskas si Kitekat - 11,2%. Altfel spus, companiile care s-au impus cel mai bine pe piata autohtona de profil sint Masterfoods, proprietarul marcilor Whiskas, Pedigree, Chappi si Kitekat, si Nestle ce detine marca de hrana pentru pisici Friskies. Celelalte marci, precum Darling, Pamax sau Rolls detin sub 5% din piata de profil. In ceea ce priveste tendintele de consum, un studiu realizat de MEMRB Romania RTS releva faptul ca, valoric, in perioada iulie 2004-iunie 2005, 70,9% dintre alimentelele pentru animalele de companie cumparate erau de natura uscata si numai 26,4% era umeda. Totusi, raportat la perioada iulie 2003-iunie 2004, se poate observa o crestere a preferintelor fata de conserve, diferenta fiind de 2,5 puncte procentuale. De asemenea, mincarea pentru ciini reprezinta 45,7% din totalul pietei de petfood.

Magazinele, pe linia de plutire

In timp ce producatorii autohtoni se gindesc la noi lansari de produse, proprietarii de magazine sustin ca, din cauza aglomeratiei de pe piata, afacerea se mentine la acelasi nivel de citiva ani. Numai in Bucuresti exista in jur de 200 de astfel de magazine. „De aproximativ trei ani, vinzarile din magazin nu au mai crescut. Doar pe partea de vinzari angro am inregistrat o crestere de aproximativ 20%. Aceasta pentru ca in fiecare an creste numarul de comercianti de profil, la care se adauga si supermarketurile. Totodata, marea majoritate a romanilor isi hranesc inca animalele cu mincare facuta acasa. Inregistrez un profit anual de aproximativ 10%“, apreciaza Cristian Pop, patronul pet-shop-ului Animax.

Patronii estimeaza insa ca pe viitor piata de profil va inregistra schimbari semnificative. „Piata se structureaza catre cantitati mai mici, dar de buna calitate, in detrimentul produselor de slaba calitate“, sustine Cristian Toader, patronul Crivet. •