Declinul pietei invelitorilor din tabla s-a datorat scaderii sectorului constructiilor, pe fondul aparitiei crizei financiare.

Un studiu recent realizat de firma de consultanta in marketing Infobau, aferent lunii iunie, arata ca sistemele pentru acoperisuri, cum ar fi tabla, tigla sau accesoriile, se afla pe locul al patrulea in topul celor mai cerute materiale de catre constructori, dupa gresie si faianta, ciment si caramida.

Reprezentantii Lindab Romania nu au dorit sa faca precizari asupra evolutiei vanzarilor companiei din primele sase luni ale anului, insa la sfarsitul lunii mai, Andrei Sulyok, director general al producatorului de tigla metalica, vorbea de o scadere a vanzarilor in primele trei luni ale anului.

“Nu stiu ce se va intampla anul acesta, insa daca piata va scadea cu 40-50%, iar noi nu picam mai mult, ne declaram fericiti”, spunea Sulyok.

Scaderea pietei a fost vizibila in prima parte a anului, sfarsitul primavarii aducand din nou clienti in magazinele de profil.

“Am remarcat un comportament relativ atipic (in primul semestru – n.red.) ,daca ar fi sa il compar cu aceeasi in perioada a anului trecut. Este vorba despre un blocaj in primele doua luni ale anului, urmat de o perioada de dezghet a carui trend inca se mai pastreaza”, afirma Alexandru Olteanu, director general Armat, divizia de tigla a companiei de constructii ArcelorMittal Construction (AMC) Romania.

Divizia AMC a inregistrat o scadere a vanzarilor in primul semestru din cauza “impactului emotional” pe care l-a avut criza economica in randul clientilor pe timpul primelor trei luni, urmand ca din trimestrul al doilea vanzarile sa se mentina la un nivel comparabil cu cel de anul trecut.

Spre deosebire de divizia AMC Romania, Ruukki Romania, filiala locala a producatorului finlandez de materiale din otel Rautaruukki, a realizat o crestere cu 30% a vanzarilor aferente primului semestru, fata de aceeasi perioada din 2008, in contextul in multi clienti au sa profite de impactul ieftinirii otelului asupra invelitorilor.

“Probabil ca, in mod ironic, motivul acestei cresteri este tocmai aceasta criza financiara, care a determinat consumatorul final sa sa informeze mai atent inainte de achizitie, sa prospecteze cu adevarat piata si sa compare preturile”, spune Madalina Dumitru (foto), country marketing manager Ruukki Romania si Bulgaria.

Dupa primele luni ale anului, in care Ruukki Romania a inregistrat un avans al vanzarilor datorita proiectelor demarate in 2008, in luna aprilie compania a consemnat o stagnare a vanzarilor, pentru ca in mai si iunie sa revina pe crestere.

“In prima jumatate a anului preturile au scazut, datorita ieftinirii otelului, principala materie prima pentru acoperisul din tabla tip tigla. Nu am mai operat modificari semnificative de pret, deoarece noi am inghetat preturile inca de anul trecut, cand majorarea costului materiei prime a determinat cresteri importante de pret la nivelul intregii piete”, afirma Dumitru.

Produsele cu pret mediu au fost preferate de clientii Ruukki Romania. Bucurestiul si zonele din imprejurime au generat peste 60% vanzarile companiei din primul semestru, in vreme ce regiunea Moldovei a ocupat locul al doilea in topul vanzarilor de tigla metalica.

Piata de tigla metalica s-a ridicat anul trecut la aproximativ 90 milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare Neomar Consulting, in crestere cu 20% fata de 2007. Sursa citata arata ca piata va scadea anul acesta cu 34,2%, pana la 59,2 milioane de euro.

“Piata va fi dura, cu schimbari masive de cote de piata, cu retrageri, falimente - toate simptomele unei crize profunde, extrem de dificila si mai ales fluctuanta. Vorbesc de o perioada de timp care va dura cel putin pana in toamna anului viitor”, apreciaza Olteanu, de la AMC Romania.

Cei mai importanti jucatori de pe piata de tigla metalica sunt Lindab Romania, Ruukki Romania, AMC Romania si Megaprofil.