Ministerul Finantelor a decis sa nu modifice, cel putin deocamdata, deductibilitatea acordata firmelor si nici scutirea de impozit pe venitul angajatului in contul emisiunilor de tichete de masa. Cu toate acestea, firmele care emit tichete gasesc cu greu noi clienti, fapt pentru care pe piata a demarat deja un proces de fuziuni si achizitii. Din 4,6 milioane de angajati oficial, circa 2 milioane beneficiaza de tichete de masa. Profiturile celor noua emitenti ajung la sume imense, 50-70 de milioane de euro. Cresterea pietei este estimata de anumiti jucatori la 4-5%, iar de altii, de 10-15% pentru anul acesta. Intre timp, propunerea Uniunii Nationale a Patronatelor de a trece sistemul de bonuri de masa pe carduri s-a lovit de protestele emitentilor si de dezinteresul tuturor partidelor aflate la guvernare, cu exceptia Partidului Conservator.

Billa, Carrefour, Cora sau Pizza Hut lucreaza fiecare cu emitenti de bonuri de masa, oferindu-le anumite comisioane bazate pe numarul de clienti adus de fiecare emitent in magazin sau restaurant, dupa caz, si de ponderea acestora in vanzari. Emitentii cer comisioane si de firmele pentru care tiparesc bonuri, si se ajunge, astfel, ca rulajul de alimente si bunuri pe tichete de masa de circa 800 de milioane de euro anual sa genereze profituri imense, de 50-70 de milioane de euro, jucatorilor din piata, care au de platit fiecare numai cateva zeci de angajati, ne-a declarat Petre Milut, presedinte al Uniunii Nationale a Patronatului Roman. „Pentru Carrefour, vanzarile prin bonuri reprezinta circa 8% din totalul vanzarilor de alimente“, spun oficialii retelei de hypermarketuri Carrefour.

In Romania, spune Milut, in fiecare din firmele emitente exista actionari sindicali puternici, care nu vor sa scape afarcerile din mana. Proiectul lui Milut de a scuti firmele de a mai da comision emitentilor de tichete si de a trece tot sistemul pe carduri s-a lovit, deocamdata, de dezinteresul parlamentarilor. „Astfel de sisteme de tichete se fac doar in tarile unde internetul si sistemele de vanzari prin card sunt subdezvoltate. Profitul emitentilor ramane imens“, afirma Milut. Surse din piata il contrazic, insa, pe liderul Popular (PPCD).

„Astfel de sisteme de bonuri exista peste tot in lume, mai ales in Europa Occidentala. A avut loc o incercare timida in Spania de a trece sistemul pe card, nu s-a dovedit de succes, si s-a revenit la sistemul de bonuri de hartie“, spune un reprezentant Sodexho Pass.

Firmele de tichete de masa fuzioneaza pe plan mondial, fenomen care a debutat anul acesta si in Romania, chiar daca pe plan local unele fuziuni sunt greu de realizat. Anul acesta IFS a fost cumparat de Cheque Dejeuner si Hungastro de catre Accor Services, tranzactii ce demonstreaza tendinta de consolidare a pietei.

Citeste si:

„Deocamdata, in urma tranzactiei de luna trecuta care a avut loc pe plan mondial, nu s-a pus la punct un plan de unificare intre Hungastro si Accor la nivel national. Asadar, cele doua firme vor continua sa opereze separat in Romania“, spun oficialii Accor. „In Romania, Hungastro apartine senatorului Verestoi Attila, care nu doreste sa lase afacerea din mana“, spun surse din piata.

Tranzactiile au ramas confidentiale. Insa daca Hungastro nu va fuziona cu Accor, in schimb Cheque Dejeuner a inceput deja procesul de inglobare a IFS, preluandu-i si marcile Bon Apetit si Bon Cadeau. „IFS nu opereaza decat in Romania“, spun oficialii Cheque Dejeuner.

Cheque Dejeuner va creste, astfel, de la circa 4% la 12,5% (conform datelor din mai, 2005). Anul acesta piata s-a „liberalizat“, intrucat Ministerul Finantelor nu a mai impus anumite cote de piata fiecarui jucator, cum a facut-o pana in 2004. Cu toate acestea, surse din piata sustin ca nici un emitent nu a reusit nici in trecut sa atinga cotele impuse de minister, asadar nu se poate vorbi despre vreo depasire a fostelor cote prin atragerea mai multor companii in sistem.

„Estimam o crestere a vanzarilor proprii de circa 4%, in special pe baza companiilor nou-venite pe piata“, spune Marius Balmez, director comercial al celui de al cincilea emitent de pe piata, Blu Ticket din Timisoara.

„Cresteri spectaculoase nu pot avea loc, intrucat majoritatea firmelor care au dorit bonuri de masa, in mare, le-au oferit deja“, sustine Cristina Hlinski, director in cardul Accor Services. In prezent, un tichet de masa poate cumpara alimente in valoare de 70.000 de lei.