Cel mai recent exemplu este Wolf Theiss, una dintre cele mai mari firme de avocati din Austria, care si-a deschis in aceasta vara un birou local la Bucuresti. “Pentru a obtine rezultate durabile si pentru a-si cladi si consolida o pozitie pe piata locala si regionala, este recomandat ca orice investitor sa apeleze la o firma de consultanta, care sa dispuna de resursele necesare unei asistente sustinute permanente”, este de parere Victor Kevehazi, senior partner al KPMG in Romania. In opinia sa, piata locala de servicii de consultanta este in continua crestere, iar societatile romanesti au inceput sa constientizeze rolul, valoarea si utilitatea consultantilor de specialitate, care pot face diferenta pentru o afacere de succes. “Asistam la o marire a interesului multinationalelor de a intra in Romania si de a-si dezvolta afacerile aici, si in ambele ipostaze recurg la servicii de consultanta”, spune si Codrut Pascu, managing director, Roland Berger Strategy Consultants Romania. “In acelasi timp insa, se observa solicitari in crestere si din partea sectorului de stat, pe fondul expunerii din ce in ce mai pronuntate la practicile profesionale moderne (fie ele de management, financiare, de resurse umane sau de sisteme de administrare si alte aplicatii IT)”, completeaza el.

Potrivit expertilor Roland Berger, in 2004, piata serviciilor de consultanta a atins o valoare globala cuprinsa intre 210 si 240 milioane euro. Pentru acest an, ei estimeaza o crestere de 15-20%, pana la o valoare de 250-280 milioane euro.
Din totalul pietei autohtone, ponderea serviciilor de consultanta de management s-a situat in 2004, potrivit Roland Berger, la aproximativ 5-7%, reprezentand o valoare de 12–15 milioane de euro. “Pentru acest an, preconizam o crestere de circa 10-15%, pe fondul procesul de integrare post-achizitie a companiilor mari privatizate in ultima perioada, precum si pe fondul unor procese de restructurare/reorganizare a unor companii de dimensiune mare si medie”, precizeaza Codrut Pascu. La mijlocul anilor ‘90, absolventii Facultatii de Drept care vizionau filmul “Firma”, cu Tom Cruise, nu-si imaginau ca avocatura de business se va dezvolta si in Romania. Acum insa, pe segmentul de consultanta juridica, valoarea pietei serviciilor de profil este estimata la 25-30 milioane euro pe an, fara a fi incluse aici onorariile pentru cazuistica penala sau pentru divorturi, de exemplu.

“Eu cred ca a evoluat, iar in 2004 s-a situat in jurul valorii de 30–35 milioane de euro. Este foarte dificil, insa, de realizat o estimare. Probabil ca anul acesta va tinde spre 40-45 milioane de euro, deoarece se poate observa o crestere la nivel de business in Romania”, spune Mugur Filipescu, partner la firma de avocatura Voicu & Filipescu. In opinia sa, Romania este o piata care a ramas atractiva tocmai pentru ca aici exista, inca, numeroase oportunitati de afaceri. Reprezentantii firmei stefanica, Dutu & Asociatii sunt de parere ca, pe acest segment, o importanta tot mai mare o vor avea, in anii urmatori, proiectele de infrastructura – project finance, corporate finance, fuziunile & achizitiile, sanatatea (asigurari si serviciile medicale), precum si dezvoltarea investitiilor imobiliare.

“O consolidare a pietei este iminent sa se produca. O clasificare a caselor de avocatura deja exista, iar prezenta acestora pe piata (vorbind despre casele de avocatura care si-au castigat unul din primele locuri) va fi confirmata cu trecerea timpului”, considera Daniel stefanica. “Desi “barierele la intrare” sunt suficient de puternice pentru a patrunde pe o piata a avocaturii romanesti “asezate”, nu este exclusa preluarea unor case de avocatura mai mici de firme din strainatate, care inca nu au patruns in Romania”, adauga el. Un lucru este cert. Cererea pentru servicii profesionale a cunoscut o tendinta puternic ascendenta in ultima perioada.

Un exemplu recent este Chimopar Bucuresti, care a anuntat ca intentioneaza sa incheie un contract de management cu o societate specializata, in vederea cresterii competitivitatii si a eficientei activitatii companiei.

Citeste si:

“Piata de servicii de consultanta din Romania este unul dintre domeniile in continua crestere.” Victor Kevehazi,
senior partner al KPMG in Romania

“Daca vom reusi sa ne pastram avocatii si businessul, cred ca nu vor exista rupturi majore pe piata, chiar si dupa ce vor veni firmele mari.” Mugur Filipescu,
partner Voicu & Filipescu

EVOLUTIE ASCENDENTA A PIETEI

Pentru acest an, specialistii de la Roland Berger estimeaza un trend ascendent pentru toate segmentele pietei de consultanta din Romania:
• audit si consultanta financiara – 50-60 mil. euro (2004) si 50-65 mil. euro (2005)
• engineering (inginerie) – 60-80 mil. euro (2004) si 65-80 mil. euro (2005)
• consultanta IT – 30-40 mil. euro (2004) si 40-50 mil. euro (2005)
• consultanta juridica – 20-25 mil. euro (2004) si 25-30 mil. euro (2005)
• consultanta corporate finance si investment banking – 15-30 mil. euro (2004) si 20-30 mil. euro (2005)
• consultanta management – 10-15 mil. euro (2004) si 20-25 mil. euro (2005)
• consultanta HR – 10-14 mil. euro (2004) si 10-15 mil. euro (2005)