Centrele comerciale cu sali de cinema, restaurante si magazine de lux prind cheag in tara

Unul dintre prietenii de suflet ai industriei de lux este mallul. In lipsa aromelor de „cafeterie”, a salilor de cinema cu scaune plusate din ale caror incheieturi nu a apucat sa muste boala timpului, a podelelor lucioase de bowling si a pajistilor verzi pentru tacuri de biliard, centrele comerciale moderne continua sa aspire la statutul de mall.

Capitala a fost si ramane o piata buna, dar zgarcita: in sase ani s-au deschis doar patru malluri. Drept care, acestea s-au hotarat sa migreze si spre provincie.

Pe langa investitiile masive, mallurile presupun imbunatatirea infrastructurii si a ratingului zonei, dar si mai multe locuri de munca. Cu exceptia acestora din urma, celelalte sunt trecute in contul pietei imobiliare, care profita din plin. In mallurile din Bucuresti, chiria medie este cuprinsa intre 30 si 50 de euro/mp pe luna, nivel care depaseste tarifele practicate in Uniunea Europeana. Spre exemplu, in Budapesta, tarifele oscileaza intre 10 si 25 de euro/mp, in Praga sunt cuprinse intre 15 si 35 de euro/mp, iar in Varsovia, chiria pleaca de la 30 de euro/mp si ajunge la 50 de euro/mp.

Toamna a adus doua inaugurari

Luna aceasta, piata autohtona a centrelor comerciale de tip mall s-a imbogatit cu peste 55.000 de metri patrati, valoare care reprezinta suprafata neta inchiriabila. La City Mall, situat la intersectia soselelor bucurestene Oltenitei, Giurgiului si Calea Serban Voda, s-a lucrat mai bine de doi ani, iar saptamana trecuta, la inaugurare, inca arata ca un santier. Investitia s-a ridicat la 35 de milioane de euro si apartine grupului israelian Jaguar Development. Suprafata inchiriabila a mall-ului este de 24.500 mp.
Pentru piata centrelor comerciale din Romania, deschiderea Iulius Mall Timisoara a fost o premiera. „Este primul proiect greenfield, adica a fost construit de la zero. Mallul dispune de 1,500 de locuri de parcare, iar suprafata neta inchiriabila este de 31.107 mp”, ne-a declarat Oana Iliescu, consultant la DTZ Echinox. Iulius Mall Timisoara este o investitie de 45 de milioane de euro, aceasta fiind derulata de omul de afaceri Iulian Dascalu, patronul Iulius Group.

In urma capitalelor est-europene

Pe 10 septembrie 1999, Bucurestiul dadea tonul pe piata mallurilor comparabile cu cele existente in alte capitale europene. Mallul din Vitan a fost un real succes, lucru demonstrat si de graba cu care actionarii turci de la Anchor Grup au demarat un al doilea proiect: Plaza Romania, fratele mai tanar al Bucuresti Mall, si-a adjudecat rapid reputatia de cel mai mare mall din Romania. Centrul se intinde pe sapte hectare de teren.

Daca la acestea se adauga si suprafetele puse la bataie de City Mall si Unirea Shopping Center, Capitala si-ar putea trece in cont circa 125.000 mp de spatii comerciale in centre de tip mall. „Aceasta valoare este foarte scazuta comparativ cu alte capitale din UE. De exemplu, Varsovia dispune de aproximativ 750.000 mp, Praga are in jur de 580.000 mp, iar in Budapesta exista circa 380.000 mp de astfel de spatii”, precizeaza Oana Iliescu.

In stadiu de proiect

Citeste si:

In urmatorii doi-trei ani, in Romania vor fi date in folosinta cel putin sase centre de tip mall. Potrivit Oanei Iliescu, in Bucuresti urmeaza sa se deschida patru malluri.

Inaugurarea Sun Plaza, situat in sudul Capitalei, a fost programata pentru octombrie 2006. Investitia se ridica la peste 100 de milioane de euro. Urmeaza Baneasa Mall, care va fi finalizat in martie 2007 si care face parte dintr-un vast proiect imobiliar a carui investitie depaseste un miliard de euro. Apoi, Concorde Mall va construi Dune Mall, investitia estimata fiind circa 40 de milioane de euro. Lista este completata de proiectul Pipera Mall.
Desi nu a tinut pasul cu ritmul alert impus de Capitala, provincia da semne de dezmorteala.
„In Cluj-Napoca se va ridica Polus Center, cel mai mare centru comercial din Transilvania, investitia fiind estimata la peste 100 de milioane de euro. De asemenea, la Ramnicu Valcea se deruleaza proiectul River Plaza, care necesita o investitie de circa 12 milioane de euro”, a spus consilierul DTZ Echinox.

Schimbarea la fata a magazinelor universale

Dupa ce a reamenajat cateva foste magazine universale dinainte de 1989, compania Winmarkt se poate lauda astazi cu o retea nationala de centre comerciale. „Desi nu poate fi trecuta la categoria malluri, intrucat ii lipsesc parcarile incapatoare, cinema si design specific, reteaua dezvolta comertul modern si are acoperire nationala: Buzau, Valcea, Braila, Bistrita, Cluj-Napoca, Slatina, Galati, Tulcea, Alexandria, Piatra Neamt, Sinaia, Ploiesti”, spune Oana Iliescu, consilier la DTZ Echinox.

Romanii isi lasa banii in opt malluri

Timisoara - Iulius Mall
Iasi - Iulius Mall
Brasov - Eliana Mall
Constanta - Tomis Mall
Bucuresti - Bucuresti Mall, Plaza Romania, Jolie Ville Mall, City Mall
(Sursa: DTZ Echinox)

Shopping si distractie

In Romania, comertul modern a trecut de mult de faza de pionierat. Insa nu orice centru comercial poate fi trecut in randul mallurilor. Oana Iliescu, consilier la DTZ Echinox, spune ca un complex comercial poate fi considerat shopping mall daca indeplineste urmatoarele conditii:

> design si layout specifice
> locuri de parcare suficiente - circa un loc de parcare la 20 de metri patrati de suprafata inchiriabila
> operator cinematograf (mai multe ecrane)
> zona food court (fast food, restaurante, cafeterii etc.)
> zona entertainment (bowling, biliard, jocuri electronice, locuri de joaca pentru copii etc.)
> chiriasi ancore (de obicei suprafete mai mari de 1.000 mp: supermarket, fashion store) cu renume
> servicii de calitate