“Sper ca economia sa nu mai cada in 2010 si chiar sa avem o usoara crestere. De asemenea, sper ca si conditiile de creditare sa se imbunatateasca. E nevoie ca autoritatile sa fie langa mediul privat, cred ca toate companiile si-ar dori ca statul sa le fie mai aproape”, spune Mezei.

Caderea pe care a resimtit-o economia locala in 2009 s-a reflectat si in evolutia pietei de motounelte, care a scazut anul trecut cu 15%, la 65-70 mil. euro. Scaderea pietei de motounelte s-a datorat atat conditiilor generale ale economiei, cat si reducerii preturilor produselor de profil.

Motoferastraiele si produsele asociate acestora, cum ar fi sinele si lanturile, reprezinta peste jumate din totalul pietei de motoutilaje. In Romania sunt utilizate aproximativ 400.000 de motoferastraie, din care 150.000 apartin brandului Stihl.

Potrivit lui Mezei, piata neagra de motoutilaje din Romania se ridica, ca valoare, la 6,5-7 milioane de euro, mare parte din produse fiind aduse din China.

“In vreme ce durata medie de viata al unui motoferastrau de calitate este de 10-15 ani, un produs contrafacut are o durata de viata de doar 2-3 ani. Pe noi nu ne afecteaza foarte mult produsele contrafacute, avand in vedere ca unii clienti care achizitioneaza un astfel de produs ajung ulterior in magazinele distribuitorilor nostri pentru a cumpara un produs autentic”, mentioneaza Mezei.

Andreas Stihl Motounelte estimeaza ca piata va reveni pe crestere in 2010, pe fondul imbunatatirii conditiilor economice.

“Ma astept la o crestere a pietei cu 10-15% in 2010”, afirma Mezei.

Anul trecut, pe fondul reducerii consumului din cauza conditiilor de creditare dificile, compania a inregistrat o scadere a cifrei de afaceri cu 20%, de la 94,6 mil. lei in 2008 (25,7 mil. euro) la 75,6 mil. lei (17,9 mil. euro), potrivit rezultatelor neoficiale.

“Rezultatele neoficiale indica o scadere cu 20% a cifrei de afaceri, din cauza lipsei achizitiilor care au daunat consumului. Practic, pe fondul reducerii accesului la credite, oamenii nu au mai avut bani sa achizitioneze unelte, ceea ce a redus vanzarile companiei. Totusi, scaderea afacerilor este cea inregistrata catre distribuitori, adica doar din ceea ce au cumparat de la noi anul trecut. Ma astept ca cifra de afaceri totala a Stihl sa fi inregistrat o scadere mai mica avand in vedere ca distribuitorii au avut si stocuri nevandute din 2008, care nu s-au contabilizat”, precizeaza Ioan Mezei.

Cele mai vandute produse ale companiei, cu peste 50% din cifra de afaceri, au fost in 2009 motoferastraiele, urmate de motocoase – 10%, restul fiind utilaje de curatenie, accesorii si consumabile.

Germanii, care au intrat pe piata locala in 1997, au investit peste 10 mil. euro pana in prezent, cea mai mare parte a sumei fiind directionata catre marketing.

Andreas Stihl Motounelte detine in Ilfov un centru de logistica si vanzari, care a fost inaugurat in 2005 si are circa 2.500 de metri patrati. Constructia se afla pe un teren cu o suprafata de 15.000 de metri patrati.

Compania are 21 de salariati si peste 200 de distribuitori la nivel national.