De la deschiderea primului magazin Selgros, in 2001, si pana acum, Vlad a deschis 18 magazine in mari orase ale tarii, depasind planurile initiale de 12-15 magazine, dar continua sa faca planuri de extindere. Intr-un interviu acordat Wall-Street, Vlad vorbeste despre inca doua-trei deschideri in mari centre urbane unde Selgros inca nu are magazine, dar este prudent in declaratii, si asta pentru ca preturile de pe piata imobiliara sunt inca foarte ridicate.

De la ultima inaugurare – cea a unui magazin in Valea Cascadelor din Capitala, pentru care au fost investite 38 de milioane de euro -, a trecut un an, iar sansele pentru o noua deschidere anul acesta sunt reduse in conditiile in care inca nu a fost achizitionat un nou teren. “Suntem in negocieri active pentru a mai achizitiona terenuri, pe care speram sa le definitivam cu succes in perioada urmatoare. Probabil nu vom reusi sa mai deschidem magazine anul acesta”, spune directorul executiv al Selgros.

Valea Cascadelor a devenit "valea plangerii" pentru micii comercianti

Valea Cascadelor a devenit "valea plangerii" pentru micii comercianti

Alexandru Vlad vorbeste despre gasirea unor “formule convenabile de vanzare, inchiriere, leasing” pe care fiecare retailer le cauta pentru a-si mari reteaua de magazine, dar si despre oportunitatea investitiei. “Sigur ca daca prognozele nu pot demonstra o amortizare a capitalului investit intr-o perioada rezonabila, de opt-zece ani, acea investitie nu se mai justifica”, explica executivul.

Pana acum insa, preturile inca ridicate raman principala problema, chiar daca ajustarile de criza le-au adus la un nivel mai apropiat de ceea ce retailerii ar putea considera ca fiind “atractive”. Vlad declara la sfarsitul anului trecut ca ar dori sa deschida un magazin 2010, dar intr-o locatie care sa ofere un pret bun. “Piata de real-estate nu este in scadere, ci inghetata, iar cand se va dezgheta speram sa nu mai fie o piata intre speculanti, ci intre vanzatori si consumatorii finali”, spunea seful Selgros. De atunci si la finele lunii iunie, preturile terenurilor din jurul marilor orase din tara au scazut cu circa 50%, potrivit unei analize a portalului imobiliare.ro.

Selgros: Preturile din imobiliare sunt inca foarte mari

Selgros: Preturile din imobiliare sunt inca foarte mari

Vlad spune ca in Romania nu se face diferenta intre pretul pe metru patrat pentru suprafete mici de teren (de la 500 pana la 1.200 de metri patrati) si pentru cele mari (de peste 40.000 de metri patrati). “De aceea, ofertele de teren care sa faca rentabil un format mare de retail sunt inca limitate. Se pare ca piata se autoregleaza cu o inertie mai mare decat ne-am astepta”, declara seful Selgros.

“Ajustarile de criza” ar putea face cu ochiul marilor retaileri, dar abordarea lor s-a schimbat radical: au inlocuit goana dupa cota de piata cu prudenta si inghetarea marilor investitii pana cand climatul economic va deveni favorabil. Putini au fost cei care s-au incumetat sa deschida magazine in primele sase luni ale anului; cei care au hotarat insa sa se extinda au fost ori retaileri care nu mai investisera ani buni in expansiunea retelei, asa cum este cazul Metro sau Cora, ori despre retaileri care sunt in plin proces de dezvoltare agresiva, precum Kaufland.

Dati drumul la creditare!

Prudenta retailerilor in a se “arunca” in proiecte cu bataie lunga se explica si prin “ceata” care a dominat primele luni ale anului, cand inca nu se stia cat de mult se vor comprima veniturile romanilor din cauza inrautatirii economiei la nivel national. Lunile ianuarie si februarie din 2010 au fost “deosebit de dificile” pentru comertul structurat (modern), spune Vlad, pentru care cresterea TVA, a accizelor, precum si diminuarea veniturilor din sectorul public, dar si privat au influentat negativ consumul. “Cat de tare se va retracta piata pana la sfarsitul anului este greu de zis, probabil ca anul 2010 va fi per ansamblu mai dificil decat 2009, si el un an in declin”, crede Vlad. Consumul se afla in scadere nu numai din cauza slabirii puterii de cumparare, cat si pe fondul accesului tot mai dificil la finantare.

Seful Selgros este de parere ca atata timp cat sectorul bancar nu va da drumul la creditare, va fi foarte dificil nu numai pentru consumul de produse alimentare si nealimentare, ci pentru economie in ansamblul sau. “Declinul consumului a dus la intensificarea promotiilor si a scaderii indicilor de profitabilitate a intregului comert structurat”, potrivit directorului executiv.

Citeste si:

Cat despre masurile de austeritate luate de Guvern, Alexandru Vlad considera ca decizia guvernantilor pentru a ajusta nivelul veniturilor la cel al cheltuielilor este una normala, dar ca trebuie facuta distinctia intre cheltuielile curente, ce nu stimuleaza relansarea economica, si cele de investitii, care ar misca, incet-incet, rotitele economiei romanesti. “Probabil ca ar trebui sa facem mai mult fiecare, individual, si nu numai guvernantii. O atmosfera incarcata de pesimism si lamentari continue nu poate asigura o relansare economica atat de dorita”, considera seful Selgros.

Compania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 719,2 milioane de euro, si un profit de 24,7 milioane de euro. In prezent, reteaua Selgros cuprinde 18 magazine la Brasov, Bucuresti, Targu Mures, Constanta, Timisoara, Ploiesti, Bacau, Iasi, Suceava, Galati si Braila.

Ce crede Alexandru Vlad despre:

Influenta Observatorul preturilor asupra pietei: "Trebuie vazut in detaliu cum va functiona. Este o premiera avand in vedere ca nu exista ceva similar in Europa apuseana. Oricum influenta TVA marite asupra preturilor a fost mai ponderata decat si cele mai pesimiste previziuni (cel putin cele exprimate in mass media)". [Afla aici ce este Observatorul preturilor si cum ar putea afecta piata de retail romaneasca].

Comerciantii: Majorarea TVA la 24% va lovi dramatic economia

Comerciantii: Majorarea TVA la 24% va lovi dramatic economia

Penetrarea marcilor private pe piata autohtona: "Sunt doar la inceput. In Romania ele se identifica cu primul nivel de pret. Probabil ca odata cu formarea unei piete mai structurate si mai sofisticate, vom avea marci private pe toate palierele de pret: primul nivel de pret, mediu cat si <<premium>>".

Marcile private vor castiga incredere daca produsele sunt romanesti

Marcile private vor castiga incredere daca produsele sunt romanesti

Sansele de revigorare a sectorului turistic: "Sectorul turistic este intr-adevar afectat de scaderea puterii de cumparare. Clientii renunta in perioada de criza la ceea ce nu au nevoie in mod nemijlocit. Sigur ca prima pe lista de “taieri” este vacanta. El se va revigora odata cu cresterea economica interna si, speram noi, si cu cresterea ponderii turistilor straini in Romania. Incercam sa ne sustinem clientii din acest sector, precum si cel al micilor revanzatori, prin oferte dedicate acestora".

Expansiunea agresiva a magazinelor de discount (de reduceri): "Formatele mari de comert (hypermarket, supermarket, cash & carry, DIY) nu pot patrunde decat in marile centre urbane. Sigur ca acesta este un avantaj pentru formatele mici, in special cele de hard discount, care domina majoritatea pietelor vest-europene si care, pe termen lung probabil vor avea un cuvant foarte important de spus si pe piata noastra". [Citeste si: Seful Selgros - Castigatoarele crizei vor fi discounterele].

Seful Selgros: Castigatoarele crizei vor fi magazinele de discount

Seful Selgros: Castigatoarele crizei vor fi magazinele de discount

Citeste aici o analiza a pietei de retail pentru primele sase luni ale anului.

Piata de retail alimentar in S1: Hipermarketurile revin pe valul deschiderilor

Piata de retail alimentar in S1: Hipermarketurile revin pe valul...