Multe dintre tranzactiile publice efectuate in ultimii 15 ani au fost puse sub semnul corputiei afectand din aceasta cauza si activitatea mediului de afaceri, a declarat Victor Babiuc, presedintele Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR), intr-o dezbatere publica despre achizitiile publice. „Multe matusi au crescut si s-au imbogatit pentru ca a existat un vid legislativ in acest domeniu“, a mai precizat Babiuc. El a afirmat ca noua lege a achizitiilor publice are nevoie de transparenta si libera concurenta, mai ales in contextul in care de la 1 ianuarie 2007, Romania intra in Uniunea Europeana si agentii economici vor trebui sa faca fata noilor provocari pe care le impune aceasta apartenenta. „In Romania exista un adevarat cult al incalcarii legislatiei. De aceea, la realizarea normelor de aplicare a legii achizitiilor, trebuie sa se tina cont de faptul ca fiecare agent economic are nevoie de sanse egale, intr-o competitie corecta, intr-un sistem compatibil cu cel al UE“, a precizat Mihai Ionescu, copresedinte al Consiliului National pentru Export. El a subliniat ca un alt aspect de care trebuie sa tina seama prevederile legii este cel al urmaririi activitatii postlicitatie, ceea ce ar conferi garantia unor lucrari bine executate. „Perioada postlicitatie demonstreaza peste tot in lume ca licitatia a fost corect facuta si sistemul functioneaza corect“, a subliniat Jose Iacobescu, vicepresedinte al CCIR.

Legea achizitiilor publice nu prevede sanctiuni severe si este prea permisiva

Raportul de monitorizare pentru Romania al Comisiei Europene, de anul trecut, sublinia necesitatea ca autoritatile romane sa continue eforturile legislative in vederea alinierii complete la acquis-ul comunitar. In consecinta, in a doua jumatate a anului 2005, s-a infiintat Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP, iar legislatia este in curs de modificare. „Consolidarea cadrului legislativ pentru achizitii publice este importanta pentru a introduce obligatia transparentei, de la faza de initiere a licitatei si pana la anuntarea castigatorului“, a declarat Alexandru Cojocaru, presedintele ANRMAP.

Citeste si:

Potrivit unui material realizat de CCIR, principiile care stau la baza legislatiei in vigoare au fost incalcate frecvent prin procedurile aplicate, unele rezultand chiar din deficientele Legii achizitiilor publice, care nu prevede sanctiuni severe pentru incalcarea legii, nu blocheaza incheierea unor contracte oneroase, incalcandu-se astfel in mod evident principiul folosirii eficiente a fondurilor publice.

Subiectul achizitiilor publice a generat numeroase controverse privind legalitatea unor contracte inchietate de autoritatile romane cu firme mari, prin atribuire directa, in baza unor clauze de confidentialitate nejustificate. Este vorba despre Bechtel, EADS sau Apa Nova. In baza legii accesului la informatia de interes public, mai multi reprezentanti ai societatii civile, au trimis autoritatilor un apel pentru desecretizarea si publicarea integrala a tuturor contractelor de achizitii publice, concesiune sau privatizare, imediat dupa semnarea lor. Un raport al organizatiei SIGMA (o initiativa comunca a OECD si UE) conclude ca sistemul romanesc actual este deficitar.