"Incalcarea de catre proiectul de rectificare bugetara a regulilor fiscal bugetare submineaza grav credibilitatea acestora, mai ales in ceea ce priveste nerespectarea tintei de deficit bugetar", arata Consiliul intr-o opinie formulata la 30 iulie, data la care Guvernul a decis prima rectificare bugetara a anului.

Consiliul Fiscal mentioneaza ca a primit informatii de la Ministerul Finantelor cu privire la rectificare in seara zilei precedente, astfel ca nu a avut timp sa faca o analiza riguroasa pana la aprobarea proiectului de catre Executiv.

"Dinamica incasarilor din impozitul pe venit, fata de perioada similara a anului anterior, este previzionata a se accelera la 10,8% la sfarsitul anului 2013 fata de 9,29% la finele primului semestru al anului curent, in conditiile in care ritmul anualizat de majorare a salariilor in economie in luna iunie a coborat la doar 3,7%, estimarea pentru finele anului aparand astfel ca nerealista", arata Consiliul in analiza extinsa asupra rectificarii bugetare.

Veniturile sunt supraestimate cu circa un miliard de lei!
Consiliul atentioneaza ca estimarile privind impozitul pe venit si salarii nu au fost revizuite negativ cu ocazia rectificarii bugetare, in conditiile in care ritmul de crestere a salariilor de 7% luat in considerare la elaborarea bugetului initial apare "drept foarte optimist" in acest moment, iar cresterea numarului de salariati, precum si masurile "discretionare" adoptate nu par a fi suficiente pentru a compensa dinamica nefavorabila a castigului salarial.

Acelasi rationament este aplicat si sumelor colectate din contributii de asigurari, pentru care se asteapta o majorare la finele anului 2013 cu 6,2% fata de anul trecut, in timp ce rata de crestere anuala la sase luni este de 4,26%, estimarea fiind astfel nerealista.

"Avand in vedere cele de mai sus, Consiliul fiscal apreciaza ca, impreuna, veniturile aferente acestor doua categorii bugetare sunt supraestimate cu circa un miliard de lei", se spune in comunicat.

Pe fondul consumului privat scazut, Consiliul apreciaza ca exista riscuri pentru nerealizarea incasarilor din TVA proiectate si este rezervat in privinta impactului pozitiv al majorarii accizelor la alcool si produse de lux asupra veniturilor bugetare.

"Atingerea tintelor in ceea ce priveste atragerea de fonduri europene apare ca o provocare majora, tintele fiind practic nerealiste, in contextul in care bugetul prevede o majorare de 52,3% fata de sumele atrase in 2012, iar executia la 6 luni releva o diminuare de 5% fata de aceeasi perioada a anului trecut", se arata in opinia Consiliului Fiscal.

Specialistii spun ca, desi avansul economic a fost revizuit ascendent de la 1,6% la 2%, structura acestuia nu este favorabila cresterii incasarilor bugetare, iar veniturile colectate vor fi probabil sub nivelul estimat.

Citeste si:

Consiliul fiscal atentioneaza asupra carentelor serioase din procesul de programare bugetara, nivelurile proiectate in bugetul initial fiind depasite frecvent in ultimii ani, ceea ce ar putea afecta credibilitatea estimarilor pentru cheltuielile cu bunuri si servicii.

"Chiar daca incasarile din taxa clawback, neincluse in bugetul initial, sunt utilizate pentru finantarea cheltuielilor cu bunuri si servicii, dimensiunea revizuirii (+2 miliarde de lei, respectiv circa 0,3% din PIB) nu poate fi explicata doar de acest factor. In acest context, Consiliul fiscal recomanda bugetarea adecvata a cheltuielilor cu bunurile si serviciile, potrivit angajamentelor asumate, astfel incat acestea sa nu mai reprezinte un factor de incertitudine la adresa pozitiei fiscale, in momentul rectificarilor bugetare", se arata in analiza.

Consiliul apreciaza, totodata, ca eficientizarea cheltuielilor cu bunurile si serviciile nu este posibila pe termen mediu fara reforme structurale foarte profunde, in special in sistemul de sanatate, si fara eficientizarea sistemului de achizitii publice in general.

Riscurile sunt inclinate pe partea negativa, respectiv pe incasari
Cheltuielile cu dobanzile par supraevaluate, in contextul reducerii semnificative a costurilor de finantare inregistrata in primele sapte luni.

Desi scaderea dobanzilor platite de stat in contul datoriei publice a fost foarte mare, influenta pozitiva asupra cheltuielilor efective cu dobanzile va fi observata gradual, pe masura ce datoria emisa anterior va ajunge la scadenta, urmand a fi refinantata in noile conditii de piata mult mai favorabile, potrivit sursei citate.

"In concluzie, in opinia Consiliului fiscal, atingerea noii tinte de deficit bugetar pe anul in curs parea fi dependenta in mare masura de realizarea veniturilor bugetare, acestea parand a fi optimiste, riscurile fiind inclinate pe partea negativa, respectiv incasari mai reduse decat cele preconizate prin proiectul de rectificare bugetara care trebuie compensate printr-un control foarte strict al cheltuielilor, precum si prin intarirea eforturilor de imbunatatire a colectarii veniturilor bugetare", atentioneaza Consiliul.

Prima rectificare bugetara prevede un PIB mai mare cu 2,6 miliarde lei, in urcare la 626,2 miliarde lei, si un deficit majorat de la 2,1% din PIB la 2,3% din PIB, prin folosirea banilor rezervati PNDI catre alte proiecte. Astfel, deficitul bugetar pe cash va creste de la 13,3 miliarde lei la 14,7 miliarde lei.