Proiectele pot avea acces la sprijin financiar prin intermediul mecanismului Conectarea Europei, in cadrul caruia a fost alocat un buget de 5,85 miliarde de euro pentru "infrastructurile de transport energetic transeuropene in perioada 2014-2020", se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene (CE).

Astfel, proiectele care vizeaza Azerbaijan-Georgia-Romania Interconnector (AGRI) si sunt eligibile pentru fonduri europene includ gazoductul Constanta - Arad - Csanadpalota (Ungaria) si terminalul de gaze naturale lichefiate de la Constanta. AGRI face parte din coridorul energetic prioritar Gas East.

Romania mai este inclusa in doua seturi de proiecte in cadrul coridorului sudic de transport al gazelor naturale (Southern Gas Corridor).

UE vrea sa finanteze un set de proiecte de infrastructura de transport scalabila, precum si echipamente pentru livrarea pe piata UE a minim 10 miliarde de metri cubi pe an din regiunea Marii Caspice, prin Georgia si Turcia. Sunt posibile doua rute, prin Europa de Sud-Est catre Austria si prin Marea Adriatica catre Italia, noteaza Comisia.

Astfel, ar putea beneficia de finantare europeana in acest context un gazoduct care sa lege UE de Turkemnistan prin Turcia, Georgia, Azerbaidjan si Marea Caspica, o statie de pompare a gazului natural in Grecia, gazoductul Grecia - Albania - Italia (Trans-Adriatic Pipeline - TAP), un gazoduct Grecia-Italia prin Marea Adriatica (Interconectorul Turcia-Grecia-Italia - ITGI), precum si o conducta Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria.

Gazoductul Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria inclus de UE in lista proiectelor eligibile pentru fonduri europene prevede constructia unei conducte noi cu o lungime de 1.318 kilometri si o capacitate zilnica de livrare de 6,1 milioane metri cubi pe zi in Bulgaria, Romania si Ungaria, respectiv 52 milioane metri cubi in Austria. Capacitatea initiala de transport ar fi de 23 miliarde de metri cubi pe an.

Gazoductul TAP a fost ales in aceasta vara de companiile care dezvolta o explatare de gaze la Sah Deniz (Azerbaidjan) ca ruta de transport a gazelor naturale azere catre Europa. Proiectul a concurat cu Nabucco Vest, in care era implicata si Romania, pentru livrarea in Europa a gazelor naturale din faza a doua a exploatarii campului Sah Deniz. Nabucco Vest ar fi tranzitat Bulgaria, Romania, Ungaria si ar fi ajuns in Austria. Gazoductul ar fi avut o lungime de 1.315 kilometri si o capacitate de pana la 24 miliarde metri cubi pe an.

Citeste si:

Un alt set de proiecte de infrastructura energetica vizeaza o capacitate scalabila de transport de gaze naturale din regiunea Caspicii (Azerbaidjan si Turkmenistan) catre Romania si include constructia unui gazoduct submarin intre Azerbaidjan si Turkmenistan (Trans-Caspian Gas Pipeline - TCP), modernizarea unei conducte intre Azerbaidjan si Turcia (South-Caucasus Pipeline), precum si un gazoduct submarin care sa lege Georgia de Romania (cunoscut in prezent sub numele White Stream).

Conexiunea dintre Georgia si Romania ar traversa o distanta de 1.250 de kilometri (din care 1.115 kilometri offshore) si ar avea o capacitate zilnica de 46 milioane de metri cubi pe zi (16 miliarde de metri cubi pe an).
Printre proiectele incluse pe lista Comisiei se afla si extinderea facilitatilor de inmagazinare ale companiei Depomures, controlata de GDF Suez, de la 300 la 600 de milioane de metri cubi.

Comisia intentioneaza sa sustina si integrarea regionala a sistemului de tranzit de gaze naturale al Romaniei, precum si introducerea fluxului reversibil la statia de la Isaccea (Tulcea). Astfel, planurile prevad lucrari la statia de masurare a gazelor naturale Isaccea si modernizarea statiei de comprimare Silistea (Braila). Proiectul implica, de asemenea, constructia unei conexiuni intre conducta DN 1000 (Bulgaria) si sistemul national de transport din Romania, cu o capacitate zilnica de 14 milioane de metri cubi si posibilitatea de a masura volumele de gaze naturale livrate in ambele directii.

Romania este prezenta pe lista si cu proiecte pentru cresterea capacitatii de transport de energie electrica in cadrul unor seturi de proiecte cu Bulgaria si Serbia.

Astfel, in grupul de proiecte cu Bulgaria, Romania are inclusa constructia liniilor interne Cernavoda-Stalpu, Gutinas-Smardan si Gadalin-Suceava. In cadrul setului de proiecte cu Serbia, Romania poate obtine finantare europeana pentru linia de interconexiune Resita-Pancevo, precum si pentru liniile interne Portile de Fier-Resita, Resita-Timisoara/Sacalaz si Arad-Timisoara/Sacalaz.
Pentru ca un proiect sa poata fi inclus in lista, acesta trebuie sa ofere beneficii semnificative pentru cel putin doua state membre, sa contribuie la integrarea pietei si la intensificarea concurentei, sa sporeasca siguranta aprovizionarii si sa reduca emisiile de CO2, se arata in comunicat.

Comisia va monitoriza indeaproape punerea in aplicare a masurilor de acordare a autorizatiilor si executia proiectelor. Lista proiectelor de interes comun va fi actualizata la fiecare doi ani, pentru a include noile proiecte necesare si a le elimina pe cele invechite.