Conform noului sistem, ajutoarele de minimis vor putea fi accesate de catre IMM-urile ce indeplinesc o serie de conditii, intre care: au o vechime de minim 1 an, au anumite domenii de activitate (eligibile), obtin un punctaj de minim 60 dintr-un maxim de 100 de puncte etc.

Punctajul este impartit in patru mari categorii: categoria de IMM (maximul de puncte il obtin microintreprinderile); sectorul de activitate accesat (maximul de puncte se acorda pentru proiectele de productie); numarul de locuri de munca nou create prin proiect (maximul de 30 de puncte pentru 5 noi locuri de munca; se acorda un plus de 5 puncte daca unul dintre acestea este ocupat de un absolvent universitar promotia 2013); locatia proiectului (maximul de puncte pentru cele din mediul rural). Locurile de munca nou create trebuie mentinute timp de minim 3 ani.

Depunerea proiectelor se va face online, sesiunea fiind deschisa timp de 10 zile; ulterior va avea loc evaluarea proiectelor, iar departajarea se va face in functie de punctaj. "Noul sistem al ajutoarelor de minimis stimuleaza productia, ceea ce constituie un lucru bun pentru economia romaneasca; in acelasi timp, se "premiaza" angajarea absolventilor de invatamant superior, iar acest lucru este din nou pozitiv, avand in vedere rata mare a somajului in randul tinerilor sub 25 de ani. Dar pentru a fi eligibil unui proiect ii trebuie minim 60 de puncte, asa incat crearea unui numar de 4-5 locuri de munca este cumva implicit obligatorie pentru a putea cumula punctajul care sa permita obtinerea fondurilor; aici pot sa apara capcane pentru unele firme care- dorind atat de mult sa primeasca ajutoarele - nu isi realizeaza cum trebuie toate calculele, iar in final ar putea iesi pe pierdere cu un astfel de proiect", a precizat Mirela Serban.

Ajutorul de minimis poate fi de maxim 100.000 euro pentru o firma, iar finantarea trebuie directionata catre activele prevazute in proiect. Ca exemplu de calcul, consultantii R&M Audit Contabilitate considera o firma care acceseaza ajutorul de minimis, creeaza 5 noi locuri de munca si are costuri lunare de 2.500 lei pe luna per angajat, costuri care includ salariul, taxele si cheltuielile de regie aferente; timp de trei ani si jumatate, acestea cumuleaza 525.000 lei pentru cei 5 noi angajati, adica aproximativ 116.000 euro.

Citeste si:

Daca firma a accesat un ajutor de minimis de 100.000 euro, atunci acesti bani trebuie investiti in utilaje sau alte active corporale (banii nu pot fi folositi pentru a achita obligatii fata de angajati si nici cheltuieli curente); in consecinta, proiectul aferent trebuie sa produca o valoare de minim 116.000 euro in perioada considerata in exemplu pentru ca firma sa poata achita cheltuielile estimate anterior privind noii angajati.

"In exemplul considerat, abia daca proiectul produce peste acest plafon putem incepe sa discutam macar si despre profitul care poate fi obtinut in urma acestui efort... Companiile trebuie sa realizeze foarte corect toate proiectiile financiare si sa aprecieze foarte bine conditiile de piata, de concurenta etc, altfel ajutorul de minimis poate aduce falimentul ", a precizat Mirela Serban.

Pentru a obtine ajutoare de minimis, intreprinderile trebuie sa transmita catre oficiile pentru IMM-uri mai multe documente, intre care planul de investitii pentru care se solicita finantarea. "De foarte multe ori insa acestea iau in calcul doar "scenariul optimist" de business, din dorinta de a obtine finantarea si fara a considera potentialele urmari in cazul in care de fapt proiectul nu va fi viabil. O solutie- companiile pot sa apeleze la consultanti; un consultant bun va propune considerarea scenariilor de business realist si, respectiv, pesimist, cu analiza variatiilor de cash flow, sezonalitate, optimizarea altor obligatii financiare (catre banci si furnizori) sau fiscale etc, iar managerii vor avea "tabloul complet" pentru a lua deciziile corecte privind proiectul aferent ajutorului de minimis", a aratat Mirela Serban.