"Reducerea cheltuielilor de investitii, neinsotita de o imbunatatire semnificativa de eficienta, pentru a acoperi reducerile de taxe si cresterile de cheltuieli salariale in sectorul bugetar este contraproductiva si va avea efecte nefavorabile pe termen mediu asupra cresterii economice potentiale a economiei. In plus, reducerea investitiilor nu poate fi decat o amanare a acestora, necesitatea efectuarii acestora la o data ulterioara fiind de natura sa puna presiune pe buget pe termen mediu si lung", arata Consiliul Fiscal, intr-o opinie privind rectificarea bugetara, scrie Mediafax.

Consiliul estimeaza ca desi clasamentele internationale de competitivitate arata ca slaba calitate a infrastructurii reprezinta principala problema de competitivitate a Romaniei in materie de calitate a mediului investitional, cheltuielile de investitii publice au scazut continuu in ultimii ani, urmand sa atinga probabil in 2015 minimul ultimilor 10 ani in termeni de procent din PIB.

"Pe partea de cheltuieli bugetare are loc o majorare semnificativa a cheltuielilor curente (personal, bunuri si servicii, subventii) concomitent cu diminuare masiva a cheltuielilor totale de natura investitiilor programate care sunt prevazute sa scada cu 3.155 milioane lei fata de nivelul prevazut in prima rectificare bugetara din anul 2015", arata CF.

Totodata, analizand realizarile in ceea ce priveste cheltuielile de investitii fata de valorile planificate in bugetul initial sau cu ocazia rectificarilor bugetare in perioada 2012-2014, se observa in mod constant deviatii considerabile, in sensul ca rezultatele executiilor sunt fara exceptie inferioare estimarilor din bugetele initiale si din cele rectificate, iar evolutiile din anul curent indica un rezultat similar, potrivit sursei citate.

Citeste si:

In opinia Consiliului fiscal, pentru anul 2015 riscurile sunt mai degraba inclinate in directia inregistrarii unui deficit bugetar mai mic decat tinta pe fondul incapacitatii de a executa programul de cheltuieli.

"Cu toate acestea, pe termen mediu, angajarea unor cheltuieli suplimentare de natura permanenta (cum ar fi cele de natura salariala) semnificative, concomitent cu o reducere ampla a taxelor si impozitelor prevazuta in noul Cod Fiscal (in special a celor pe consum – TVA si accize) sunt de natura, in lipsa unor masuri compensatorii, sa apropie deficitul in 2016 de limita de 3% din PIB concomitent cu devierea semnificativa de la obiectivul pe termen mediu de 1% deficit structural. In plus, anul 2017 ar putea consemna depasirea limitei de 3% din PIB, in principal in conditiile in care va intra in vigoare a doua serie a masurilor prevazute in noul Cod Fiscal. Prin urmare, derapajul bugetar ar fi unul de natura structurala si ar vulnerabiliza pozitia finantelor publice la urmatoarea faza descendenta a economiei, costurile ulterioare in materie de ajustare depasind beneficiile pe termen scurt asupra convergentei reale generate de un deficit bugetar mai mare in faza de ascensiune economica", mai arata Consiliul.

Ministerele Agriculturii, Dezvoltarii Regionale, Fondurilor Europene si Finantelor vor primi cei mai multi bani la cea de-a doua rectificare bugetara din acest an, iar sumele puse la dispozitia Transporturilor si Energiei vor fi diminuate, per total deficitul urmand sa ramana la 1,85% din PIB.

Sursa foto: Shutterstock