Surplusul nu este, insa, o consecinta a unei imbunatatiri substantiale a modului in care statul administreaza banii, ci reprezinta mai degraba continuarea de catre guvernul tehnocrat a practicii din ultimii ani, care presupune ca Guvernul nu da drumul la bani in economie si amana cheltuielile inspre finalul anului, pentru a avea un control mai bun asupra deficitului bugetar. Intrucat nu pot fi amanate cheltuieli precum plata salariilor, cea mai facila victima sunt din nou investitiile, cu efect negativ asupra perspectivelor economice ale Romaniei pe termen mediu.

Executia bugetului general consolidat pe primele trei luni ale anului 2016 s-a incheiat cu un excedent de 3 miliarde de lei, respectiv 0,4% din PIB, fata de 4,9 miliarde de lei, respectiv 0,7% din PIB, inregistrat la aceeasi perioada a anului 2015. Pentru ianuarie-martie, statul avea bugetat un deficit de 7 miliarde de lei, suma echivalenta cu 0,9% din PIB. Pentru finantarea deficitului, statul imprumuta bani din pietele financiare.

”Fata de tinta (de deficit, n.r.) la primul trimestru este destul de in urma. (…) Patternul executiei bugetare primelor trei luni pare a fi in linie cu ultimii 3-4 ani”, a declarat economistul sef al ING Bank Romania, Ciprian Dascalu.

Cheltuielile ar putea reprezenta, intr-o oarecare masura, o supapa pentru controlul deficitului, in contextul in care guvernele au apelat de-a lungul anilor la amanarea unor cheltuieli spre finalul anului pentru a avea certitudinea ca se incadreaza in tintele de deficit, a afirmat el.

Veniturile bugetului general consolidat au totaliza in primele trei luni 55,6 miliarde de lei, reprezentand 7,3% din PIB, si au fost cu 1,1% mai mari in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent. Incasarile la buget sunt foarte aproape de cele prevazute pentru primele trei luni, de 56,23 miliarde de lei.

“Cheltuielile au fost de 6,9% din PIB in primul trimestru, cu 1,6 puncte procentuale sub tinta, probabil din cauza alocarilor reduse pentru investitii. Intre timp, veniturile bugetare au fost aproape de obiectiv, in conditiile in care incasarile fiscale bune au compensat unele domenii cum ar fi, probabil, fondurile UE. Aceasta performanta puternica a veniturilor din taxe mai tempereaza temerile cu privire la derapaje fiscale. Totusi, noi preferam sa punem accentul pe faptul ca executia pe zona cheltuielilor de investiti ramane slaba (incepand cu 2015), ceea ce are un efect negativ asupra perspectivei economice pe termen mediu, din cauza alocarilor reduse pe zona de infrastructura”, se arata intr-o nota catre analisti si investitori a ING Bank Romania.

In primul trimestru, Ministerul Finantelor a raportat ca s-au inregistrat cresteri fata de aceeasi perioada a anului precedent la incasarile din impozitul pe profit (+26,2%), taxa pe utilizarea bunurilor (+18%), accize (+6,2%)si contributii de asigurari sociale (+5,2%).

Incasarile din TVA au inregistrat o scadere fata de aceeasi perioada a anului 2015 de 1,7% intrucat au fost afectate atat de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016, cat si de introducerea unei cote reduse la alimente de 9% aplicata de la 1 iunie 2015.

"Incasarile din TVA sunt insa cu 1,9% peste nivelul prognozat aferent trimestrul I 2016, cresterea consumului compensand intr-o masura semnificativa reducerea TVA", potrivit unui comunicat al Ministerului Finantelor.

Citeste si:

Incasarile din contributii de asigurari sociale la bugetul de asigurari sociale au fost mai mari cu 5,2%, in conditiile in care incasarile la acest buget sunt influentate negativ de cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii, datorita cresterii cotei de contributii de la 5% in anul 2015, la 5,1% in anul 2016. De asemenea, la bugetul asigurarilor sociale de stat nu se mai platesc contributiile de asigurari sociale aferente angajatorului din domeniul apararii nationale, ordinii publice si securitatii nationale.

La nivelul administratiilor locale s-au inregistrat, de asemenea, cresteri fata de anul precedent la veniturile nefiscale cu 15%, taxa pe utilizarea bunurilor cu 0,7%, in timp ce la impozite si taxe pe proprietate s-a inregistrat o scadere de 20,4% din cauza amanarii cu doua luni a termenului de plata a impozitului pe proprietate. Termenul s-a extins pana la 30 iunie, data pana la care se aplica o reducere de 10% la plata integrala a impozitului pe locuinta, terenuri si masini.

Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 52,6 miliarde de lei, au crescut in termeni nominali cu 5% fata de aceeasi perioada a anului precedent, dar s-au redus cu 0,1 puncte procentuale ca pondere in PIB. Potrivit bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul in curs, statul avea planificate cheltuieli de 63,22 miliarde de lei pentru primul trimestru.

Cheltuielile de personal au crescut cu 8,1% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Acestea sunt determinate in principal de majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015, respectiv 12% pentru personalul din institutiile publice locale, 25% pentru personalul din sistemul public sanitar si a personalului din sistemul public de asistenta sociala, 15% pentru personalul din invatamant, 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sanatate, invatamant si asistenta sociala, precum si majorarea salariului minim brut pe tara cu 75 de lei incepand cu 1 iulie 2015.

"Mentionam ca in analiza cheltuielilor de personal trebuie tinut cont de faptul ca in trimestrul I 2015 s-a platit prima transa aferente platilor drepturilor stabilite prin hotarari judecatoresti in suma de aproximativ 1,5 miliarde lei", potrivit Ministerului Finantelor.

Cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut cu 2,5% fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de aceeasi perioada a anului precedent cu 6,8% datorita, in principal, majorarii cu 5% a punctului de pensie incepand cu 1 ianuarie 2016 si a dublarii alocatiei de stat pentru copii incepand cu 1 iunie 2015.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 4,4 miliarde lei, respectiv 0,6% din PIB, cu aproximativ 29% mai mult fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Sursa foto: Steven Frame/shutterstock