Potrivit acestuia, in Romania mai exista aproximativ 9.700 de societati comerciale care activeaza in industria textila, cu peste 250.000 de angajati. Din productia acestora, 70% se realizeaza in sistem lohn, adica firmele straine isi deschid fabrici de productie si realizeaza confectii pentru ca ulterior sa le exporte in afara granitelor. Vicepresedintele FEPAIUS spune insa ca acest tip de lohn s-a schimbat considerabil fata de cel din anii ’90, atunci cand acest sistem a intrat pe piata locala.

“Daca atunci companiile straine aduceau tot, materiale, etichete, accesorii, iar noi valorificam doar forta de munca, in prezent nu mai exista acest <<turism al textilelor>>, iar unele branduri iti aduc doar eticheta. Mai mult, dau companiilor executante un avans si le indica de unde sa-si procure materialele si tesaturile”, spune Mihai Pasculescu.

Totodata, prim-vicepresedintele FEPAIUS a adaugat ca a lucra in lohn in momentul actual nu inseamna doar a executa niste comenzi dinainte stabilitate. “Companiile aduc o mostra si comanda mai multe bucati, dar tu trebuie sa ai tehnicieni care sa realizeze tehnologia, tiparul, culoarea ca sa te ridici la nivelul produsului cerut”, a declarat acesta.

Branduri mondiale care produc in lohn in Romania

Printre companiile internationle de renume care produc in lohn in Romania se numara Hugo Boss, Louis Vuitton, Armani, Esprit, Pierre Cardin, Versace, Benetton, dar si Zara sau H&M si altii. Unele dintre acestea au inaugurat fabrici proprii de productie in Romania si apeleaza la externalizarea serviciilor prin lohn atunci cand depasesc capacitatea de productie, precum Lacroix, Burberry sau Moncler. “In ultimii 10 ani, nu exista brand mondial de renume care sa nu fi lucrat in Romania. Ca sector de activitate, Romania exceleaza la confectii femei, iar la barbati la camasi si pantaloni”, a mai spus Mihai Pasculescu.

Citeste si:

Potivit prim-vicepresedintelui FEPAIUS, industria textila romaneasca a evoluat datorita acestui sistem de semi-lohn, care a permis Romaniei sa exporte anul trecut articole in valoare de 5,7 milioane euro. “Tara noastra are exporturi in fiecare an de 5-6 miliarde de euro. Daca separi constructia de automobile de cea de piese de schimb, industria textila este primul exportator al Romaniei”, spune Mihai Pasculescu.

In 2015, Romania a trimis la export articole de imbracaminte in valoare de aproape 3 miliarde de euro, produse din piele de peste 1,6 miliarde euro si alte confectii textile in jur de 1,1 miliarde euro. Aceste exporturi reprezinta 70% din capacitatea totala de productie a tarii, restul fiind reprezentat de companiile autohtone. “Aceste firme romanesti traiesc din targuri internationale si misiuni diplomatice de promovare a exporturilor. Cu toate acestea, din primii 100 de exportatori cu capital autohnton ai tarii, 40 sunt din industria textila”, a conchis Mihai Pasculescu.

In Romania mai exista in prezent aproximativ 9.700 de societati comerciale care activeaza in industria textila, a confectiilor si a pielariei, atat cu capital strain, cat si autohton. Dintr-acestea, aproape 6.000 produc imbracaminte, 1.900 confectii si textile si 2.000 marochinarie.

Sursa foto: Andor Bujdoso/Shutterstock