Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA) sustine taxa de prima inmatriculare prevazute de noul Cod Fiscal si ii acuza pe cei care critica actualul sistem de impozitare ca "slujesc unor interese particulare", arata un comunicat al APIA.

Asociatia sustine taxele de inmatriculare introduse prin noul Cod Fiscal, pentru ca "Romania este in egala masura indreptatita sa faca eforturi pe linia innoirii parcului auto national si realizarea veniturilor bugetare corelat cu o politica sectoriala adecvata potentialului si realitatilor industriei romanesti de autovehicule". Folosirea unui sistem de taxe si impozite care sa favorizeze introducerea pe piata a unor autovehicule cat mai putin poluante si mai sigure din punct de vedere al circulatiei in trafic este alt motiv pe care APIA il invoca in favoarea actualului sistem.

"Referitor la recentele pozitii impotriva unei astfel de politici, aparute in presa, credem ca ele slujesc unor interese particulare, fiind totusi de natura sa induca la diverse nivele de decizie politica si institutionala prin referirile la actiunile in domeniu ale Comisiei Europene -, o perceptie gresita asupra situatiei reale si a obiectivelor urmarite.", precizeaza comunicatul APIA.

Taxa de inmatriculare a autoturismelor, in vigoare la 1 ianuarie 2007, a carei incompatibilitate cu Tratatul de aderare a Romaniei a fost mentionata si in Raportul CE din septembrie, a fost introdusa la presiunea Finantelor si a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. Ministerul Finantelor a incercat sa identifice o noua sursa de venituri bugetare, dupa ce eliminarea accizelor pentru masini si a taxelor vamale in relatia cu tarile membre produce o diminuare a incasarilor.

La nivel oficial, guvernantii au declarat ca taxa speciala pentru prima inmatriculare a fost introdusa pe baza unor principii care vizeaza, in primul rand, protectia mediului. Taxa ar trebui sa descurajeze atat cumpararea de masini cu emisii mari de noxe, cat si invadarea pietei auto romanesti, dupa aderare, cu autoturisme la mana a doua, asa cum s-a constatat din experienta tarilor recent integrate din Est.

Citeste si:

APIA considera ca sistemul de taxare este conform cu cel promovat de Uniunea Europeana, care recunoaste dreptul fiecarui stat de a introduce sau majora nivelul taxelor de inmatriculare, atata timp cat ele se aplica in mod nediscriminatoriu la cele noi si cele rulate. "Daca pana acum, accizele aveau grile de valori diferite la autovehiculele noi si la cele rulate, fapt ce facea ca la acestea din urma acciza sa fie de 2-3 ori mai mare decat la cele noi, in noul Cod Fiscal exista o singura schema care se aplica tuturor categoriilor de autovehicule, in mod transparent si nediscriminatoriu, indiferent daca acestea sunt noi sau rulate.", arata comunicatul APIA remis miercuri agentiei NewsIn.

Comisarul european pentru taxe si impozite, Laszlo Kovacs, a declarat pentru presa ungara ca politica de impozitare comunitara este ca la autovehicule vechi sa se aplice taxe mici, contrar legislatiei din Romania din Codul Fiscal referitoare la taxa de prima inmatriculare a masinilor.

Comisia Europeana nu s-a sesizat inca in cazul taxei de prima inmatriculare din Codul Fiscal, incompatibila cu Tratatul European, dar, daca Romania nu modifica legislatia, CE va incepe "procedura de infringement", a declarat marti pentru NewsIn purtatorul de cuvant al comisarului Laszlo Kovacs. "Taxa auto este incompatibila cu articolul 90 al Tratatului European, dar Comisia Europeana asteapta ca Romania sa schimbe legislatia in acest sens", a declarat Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru taxe si uniune vamala.

"Taxa de inmatriculare a autoturismelor este incompatibila atat cu Tratatul de aderare a Romaniei, cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie", se arata in Raportul Comisiei Europene.