Suma colectata din taxa de inamtriculare, pana in prezent, depaseste nivelul estimat pentru tot anul 2007, prin legea bugetului, la 766,8 milioane lei. Pentru anul viitor, Finantele au programat incasari din aceasta taxa de 600,8 milioane lei.

Taxa de inmatriculare a devenit, in martie 2007, obiectul unei proceduri de infringement (incalcare a tratatului) deschisa de Comisia Europeana impotriva Romaniei. Autoritatile romane si Comisia Europeana au purtat o ampla corespondenta pe acest subiect, in ultimele noua luni, insa nu au ajuns la un acord.

Prin urmare, Comisia Europeana a decis miercuri sa treaca la faza a doua a procedurii de infringement impotriva Romaniei in cazul taxei de prima inmatriculare, acordand astfel un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei inainte de a da in judecata statul roman la Curtea Europeana de Justitie.

Avand in vedere decizia de miercuri a Comisiei, Finantele intentioneaza sa elaboreze, anul viitor, un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea taxei auto in acord cu cerintele Comisiei Europene, actul urmand sa fie aprobat de guvern in februarie-martie si sa intre in vigoare de la 1 iulie 2008, au declarat pentru NewsIn surse guvernamentale.

Ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, ar urma sa aiba o discutie, saptamana viitoare, la Bruxelles, cu prilejul Ecofin, cu Laszlo Kovacs, comisarul pentru taxe, si cu Durao Barroso, presedintele Comisiei, in cadrul careia sa le prezinte intentia Romaniei de a modifica taxa auto printr-un act normativ care sa intre in vigoare de la 1 iulie 2008.

Citeste si:

Deplasarea lui Vosganian la Bruxelles si inaintarea termenului de 1 iulie 2008 au fost decise de ministru impreuna cu premierul Tariceanu, ca urmare a informatiilor potrivit carora Comisia ar putea trece la a doua etapa a procedurii impotriva Romaniei.

A doua etapa a procedurii consta in transmiterea unui aviz motivat, "reasoned opinion", care contine recomandari ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie, Romania nu se va conforma rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.

CE apreciaza ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.