Reprezentatii acestor companii si membrii ai Parlamentului Marii Britanii s-au aflat timp de cinci zile in Romania, unde au avut intalniri cu ministrul transporturilor, Ludovic Orban si au purtat discutii cu principalii operatori feroviari privati de marfa si alte autoritati feroviare asupra proiectelor din Romania.

"Delegatia de oameni de afaceri si parlamentari a sosit in Romania pe 31 august si a fost formata din opt reprezentanti ai companiilor private de transport de marfa si zece membrii ai Parlamentului britanic. Acestia s-au aratat deosebit de interesati de dezvoltarea traficului de marfa la noi, in special pe rute din Portul Constanta spre punctele de interes din Romania si spre tarile vecine", a declarat, citat de NewsIn, Stefan Roseanu, senior partner al Clubului Feroviar Roman.

Oamenii de afaceri si consultanti ai Freightliner, Transpetrol, Dubai Port World si David Brice Consultant au constatat punctual ca operatorii ar putea sa transporte marfurile care ajung in portul Constanta, dar este obligatorie modernizarea si regandirea sistemului de terminale intermodale (locul unde se face schimbul de marfa rutier si feroviar n.r.).

"O observatie a grupului din Marea Britanie si Germania a fost legata de necesitatea grabirii proiectelor de modernizare a infrastructurii pentru ca operatorii sa poata oferi solutii economice viabile", a spus Stefan Roseanu.

Citeste si:

Acesta a precizat ca o alta problema constatata este legata de durata foarte mare pe care trenul de marfa o face din portul Constanta pana la destinatie. De exemplu, un container care a fost transportat de la Arad la Brasov a facut "nici mai mult nici mai putin" sapte zile.

Potrivit senior partner al Clubului Feroviar Roman, una dintre nemultumirile companiilor straine a fost nivelul ridicat al taxei de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI), de 14 lei (aproximativ 5 euro) pentru un operator/kilometru, care nu stimuleaza transportul de marfa pe calea ferata. Astfel, un operator privat de transport feroviar de marfa pe relatia Constanta -Arad plateste numai la infrastructura 3.200 de euro, comparativ cu un camion care plateste doar o data pe an rovinieta in valoare de 1.200 euro, a explicat Roseanu.

De asemenea, companiile din Marea Britanie si Germania sunt interesate de liberalizarea pietei, respectiv de necesitatea unui acces liber pe infrastructura feroviara pentru toti operatorii. Potrivit oamenilor de afaceri, in acest domeniu este esential sa nu existe discriminare, acestia argumentand ca anumite trenuri sunt tinute mult timp in triaje, iar taxele prea mari "gonesc" operatorii feroviari de marfa din Romania

In general, insa, rezultatele vizitei au fost pozitive, iar parlamentarii britanici vor elabora un raport pentru legislativul de la Londra asupra situatiei transportului feroviar de marfa din Romania, a precizat reprezentantul Clubului Feroviar Roman.