Prezent la evenimentul "Gustul Italiei", organizat de ICE Bucuresti impreuna cu organizatiile italiene Confagricoltura si Regione Abruzzo, Mario Iaccarino afirma ca, la nivel local, tendinta este de crestere moderata a puterii de cumparare a romanilor, in ciuda actualei situatii financiare internationale.

“Estimam ca din intregul populatiei din Romania un procent de circa 8-10% pot sa aiba acces la aceste produse de calitate promovate de producatorii italieni. Nu spunem ca puterea de cumparare nu va inregistra o usoara scadere, insa in mod cert competitia din sectorul agroalimentar va creste pe fondul unui interes din ce in ce mai mare al firmelor italiene care vor sa investeasca in Romania”, spune Iaccarino.

In acest sens, Iaccarino declara ca Institutul Italian de Comer Exterior (ICE) a inregistrat inca din primele luni ale anului 2008 o crestere a cererilor venite din partea unor investitori italieni, din toate ariile de activitate, numar care s-a dublat dupa perioada de vara, ajungand la 1.000 de societati comerciale italiene.

“Acest lucru se datoreaza schimbarii conditiilor socio-economice din Romania ultimilor ani. Romania este vazuta tot mai mult ca o natiune care ofera mari oportunitati de dezvoltare, nu mai este considerata doar o tara in care iti poti transfera activitatea doar pentru costul scazut al fortei de munca”, afirma Mario Iaccarino.

Consumatorii romani se orienteaza in special spre produse agroalimentare de tipul legume-fructe, valoarea exporturilor italiene in perioada ianuarie-iulie pentru aceasta categorie de bunuri de consum ridicandu-se la aproximativ 35 mil. euro. In plus, italienii au mai exportat in Romania, in acelasi interval, produse din carne (13,47 mil. euro), dulciuri (7,05 mil. euro), preparate alimentare diverse (6,98 mil. euro), cafea (6,48 mil. euro), uleiuri si grasimi (5,92 mil. euro) si vinuri (3,27 mil. euro).

“Ne asteptam sa asistam la o scadere a exporturilor de vin varsat, si la o crestere pe segmentul vinurilor imbuteliate la sticla. Cu siguranta legumele si fructele se vor mentine la un nivel constant, speram sa avem o mica imbunatatire si in ceea ce priveste exporturile de produse din carne, branzeturi, ulei”, declara directorul ICE.

Citeste si:

In ceea ce priveste evolutia sectorului agroalimentar in 2009, in contextul crizei financiare, Mario Iaccarino afirma ca, in situatia in care vorbim de o economie globalizata, totul depinde de echilibrul pe plan mondial.

“Este destul de dificil de prevazut ce se va intampla in 2009. De exemplu, italienii in momentul de fata tind sa exporte mai mult, sa-si promoveze cat mai mult propriile produse. Inseamna ca italienii inteleg momentul dificil pe care il traversam la nivel mondial si incearca sa ofere produse la preturi mai competitive. Producatorii italieni care vor sa intre pe piata din Romania nu sunt speriati de o posibila scadere a puterii de cumparare, intrucat sunt constienti de faptul ca in momentul de fata in intreaga lume puterea de cumparare a tuturor poate sa scada”, explica Iaccarino.

Potrivit datelor ICE, 68,6% din produsele exportate au ca destinatie tarile din Uniunea Europeana, dintre care 60% sunt consumate in tari precum Germania, Franta si Marea Britanie. In plus, 31,4% din produsele exportate sunt orientate catre tarile din afara UE, 50% din aceastea fiind livrate in Statele Unite ale Americii, Elvetia si Japonia.

Valoarea exporturilor italiene in 2007 a fost de 20,25 mil. euro, dintre care vinul detine o cota de 17% (3,41 mil. euro).

La mijlocul anului 2008 erau inregistrate in Romania 25.854 societati italiene, cu un capital social de 862 mil. euro, potrivit datelor publicate de Registrul Comertului. In plus, conform informatiilor furnizate de ICE Bucuresti, companiile italiene care activeaza in Romania au un impact asupra PIB-ului estimat intre 7 si 10%, in timp ce volumul schimburilor comerciale dintre Italia si Romania se situeaza in jurul a 12 miliarde de euro.