"Din punct de vedere tehnologic aeronava Boeing 707 este depasita ca si conceptie si al nivelului de zgomot, dar asigura gradul de siguranta. Acest tip de aeronave nu mai zboara nicaieri in lume, mai ales ca are ca vechime peste 30 de ani" a spus directorul general Tarom, potrivit NewsIn.

Potrivit lui Barla, acest tip de aeronava necesita costuri mari, iar piesele sunt foarte scumpe si trebuie subliniat faptul ca motoarele au nevoie de mentenanta. Mai mult, oficialul Tarom a subliniat faptul ca se intampla des nu numai la acest tip de aeronave, ca pilotul sa decida sa nu decoleze din cauza semnalizarii false la cockpit (cabina de comanda n.r).

Barla considera ca daca a fost luata decizia inlocuirii aeronevei cu alta mai moderna a fost fundamentata.

"Daca la controlul comisiei tehnice de mentenanta care s-a efectuat ianinte de plecarea presedintelui au fost identificate probleme tehnice si acestea ar fi putut fi remediate in timp util aeronava decola spre destinatia Bruxelles" a declarat directorul de investigatii aviatie din cadrul Ministerului Transporturilor, Mircea Ciuca.

Aeronava prezidentiala este un avion sigur, dar este depasita din punct de vedere tehnic ca si vechime si nu se poate considera ca nu mai asigura un grad de siguranta, a spus Ciuca. Acesta a explicat ca la o aeronava care este in exploatare, fie ca este noua sau veche, defectiunile tehnice tot apar, dar asta nu inseamna ca nu indeplinesc conditiile de zbor.

De asemenea, Ciuca a subliniat ca din punct de vedere tehnologic este necesara inlocuirea Boingului 707 deoarece o aeronava moderna are motoare performante, iar consumul de kerosen este mai mic, combustibilul este mai economic si cu un nivel de poluare redus.

Delegatia prezidentiala, care trebuia sa decoleze in dimineata zilei de joi spre Bruxelles, a fost nevoita sa schimbe aeronava pregatita pentru aceasta deplasare, din cauza unor posibile probleme tehnice, potrivit directorului SPP, Lucian Pahontu.

Citeste si:

Seful SPP, Lucian Pahontu, a explicat ca aeronava prezidentiala a fost verificata in cursul zilei de miercuri, a fost efectuat zborul tehnic de verificare, fara sa se constate vreo defectiune si a fost sigilata.

Lucian Pahontu a spus ca, in aceasta dimineata (joi-n.r), unul din aparatele de la bord "nu functiona in parametri normali", si a fost luata decizia de a fi schimbat aparatul de zbor. Aeronava prezidentiala este un aparat Boeing 707 al ROMAVIA.

La finalul lunii iunie 2007, CSAT a discutat despre achizitionarea a doua noi aeronave prezidentiale, superdotate, dar acest plan nu a fost inca pus in aplicare. Discutia din CSAT a devenit subiect de disputa intre presedintele Basescu, premierul Tariceanu si ministrul Apararii Teodor Melescanu.

Presedintia a pus la dispozitia opiniei publice documente care demonstrau ca achizitionarea aeronavelor speciale era o propunere a MApN, avizata de premier in luna mai 2007, cand Traian Basescu era suspendat.

Conform Administratiei Prezidentiale, documentul, o strategie de achizitii pentru mai multe aeronave destinate transportului demnitarilor romani, nu numai doua, a fost inclus pe ordinea de zi a sedintei CSAT, din data de 28 iunie a.c., la propunerea Ministerului Apararii. In cadrul aceleiasi sedinte CSAT, 28 iunie a.c., planul de redotare a fost prezentat si sustinut de catre ministrul Apararii, Teodor Melescanu, si Primul Ministru, Calin Popescu-Tariceanu, se afirma in comunicatul Presedintiei.

Administratia Prezidentiala afirma ca este descalificant modul in care lideri ai PNL au propus si sustinut in CSAT conceptul de redotare a Companiei ROMAVIA, pentru ca, ulterior, alaturi de PSD, sa foloseasca tema pentru atacuri politice impotriva presedintelui Romaniei. Atat PNL, cat si PSD l-au acuzat pe seful statului ca doreste sa isi cumpere avioane in valoare de peste 300 de milioane de euro, in timp ce, tot el, invoca lipsa resurselor financiare pentru majorarea pensiilor.