Declinul cotelor de impozit pe venitul persoanelor fizice inregistrat la nivel global in ultimii sapte ani s-ar putea apropia de final din cauza deficientelor la nivel de finantare a bugetelor de stat si economiilor din mai multe tari, a reiesit din studiul KPMG International.

Aceasta reprezinta o schimbare ce ar putea avea implicatii importante asupra programelor de mobilitate internationala si tendintelor viitoare de mobilitate a fortei de munca la nivel global.

In ultimii ani, s-au produs nenumarate schimbari semnificative in materie fiscala in Romania. Masuri cum ar fi introducerea unor cote minime de impozitare, largirea spectrului cheltuielilor nedeductibile, impozitarea rezervelor din reevaluare si limitarea dreptului de deducere a TVA aferenta achizitiilor anumitor categorii de bunuri, sunt acum completate de discutii privind modificarea cotelor de impozitare, atat la nivelul impozitelor directe, cat si indirecte. Toate aceste masuri sunt introduse cu scopul de a creste incasarile la bugetul statului si a reduce deficitul bugetar.

“Sistemul impozitelor indirecte este in general foarte stabil”, afirma Ramona Jurubita (foto), Partener si coordonator al departamentului de Impozite Indirecte in cadrul KPMG Romania. “Daca pana in acest an, cotele de impozit pe profit au avut o tendinta de scadere, cele aplicabile impozitelor indirecte au ramas in mare parte la acelasi nivel. Ca urmare, am putea spune ca in ultimii cinci sau sase ani, veniturile din impozitele indirecte au contribuit, intr-un mod incet dar sigur, la cresterea veniturilor bugetului statului”.

Nevoia urgenta de crestere a veniturilor la bugetul statului determina guvernele sa intreprinda actiuni menite sa mareasca incasarile la bugetul statului prin intermediul impozitelor indirecte, precum si printr-o crestere la nivel global a bazei de impozitare aferente impozitului pe profit- conform ultimului studiu realizat de KPMG International privind cotele de impozitare si impactul lor asupra mediului de afaceri.

Conform datelor publicate de KPMG in studiul Corporate and Indirect Tax Rate Survey din 2009, tendinta de diminuare pe termen lung a cotelor de impozit pe profit aplicat in Europa si America Latina a stagnat in cursul anul 2009.

Aceasta situatie poate reprezenta doar o pauza inainte ca presiunea competitiva sa determine din nou scaderea cotelor de impozitare a profitului. Totusi, exista cateva semne clare ca orice alte reduceri viitoare ale acestora vor fi compensate prin restrictii pe scara larga asupra deductibilitatii cheltuielilor si printr-o aplicare mai restrictiva a legislatiei.

Studiul arata, ca in America Latina, cota medie de impozitare a profitului a ramas neschimbata anul acesta, la valoarea de 26.9%, inregistrandu-se o stagnare a trendului descendent pentru prima data din anul 2004.

De asemenea, in Europa, cotele medii de impozitare au ramas la 23.2% - fiind pentru prima data in ultimii 13 ani cand, nivelul acestora nu se reduce de la un an la altul.

Doar in regiunea Asia-Pacific, cota medie de impozitare a inregistrat o scadere similara cu cea inregistrata in anii precedenti, diminuandu-se de la 28.4 % in 2008 la 27.5% in 2009.

Analizand impozitele indirecte, in special TVA, sau Taxa pe Bunuri si Servicii, cotele de impozitare aplicabile la nivelul Europei, au crescut de la 19.5 % la 19.8%, iar in America Latina, de la 15.9% la 16.2%.

In ceea ce priveste tarile din regiunea Asia-Pacific, acestea au cunoscut o scadere marginala de la 10.9% la 10.8%.

“Cu toate acestea, acum se observa o accenturare a actiunilor intreprinse in aceasta directie. Numarul statelor care au introdus mecanisme de impozitare indirecta a ajuns, in prezent, la 150 si continua sa creasca de la an la an. Mai mult, statele care au implementat deja astfel de mecanisme, acum largesc spectrul de operatiuni ce intra in sfera de aplicare a acestor taxe. Se preconizeaza ca ratele de impozitare din regiunea Asia-Pacific vor creste pe masura ce sistemele lor fiscale se vor dezvolta si vor ajunge la maturitate. In acelasi timp, actiunile intreprinse deja la nivelul Uniunii Europene vor determina atingerea unui nivel mediu al cotei de impozitare de 20% anul viitor.”

“Toate acestea sunt dovezi clare a unei schimbari pe termen lung in modalitatea de finantare a bugetului de stat. La nivelul societatilor, acest trend se transpune in practica printr-o crestere a importantei ce trebuie acordata sistemului de administrare al impozitelor indirecte.”

Revenind la sistemul de impozitare a profitului, prin masurile adoptate de-a lungul anilor multe tari au utilizat acest sistem ca un mecanism de atragere a investitiilor straine. Cu toate acestea, nevoia urgenta de a acoperi golurile bugetare generate de situatia economica actuala, pare sa fi fortat statele la o schimbare a acestei politici. [Investitorii straini: Economia nu poate suporta o majorare a impozitelor]

Astfel ca, pe parcursul anului curent, majoritatea statelor au actionat in vederea largirii bazei de impozitare, prin introducerea de masuri precum: restrictionarea situatiilor in care societatile se pot folosi de pierderile inregistrate pentru a-si reduce profiturile taxabile, o abordare mai agresiva pentru aplicarea regulilor privind preturile de transfer; reducerea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile.

In acelasi timp, s-a inregistrat o crestere semnificativa a cooperarii intre autoritatile fiscale la nivel international, in special, in ceea ce priveste masurile luate impotriva paradisurilor fiscale si a schimbului de informatii. Ramane de vazut daca prin masurile si prin presiunile facute la nivelul statelor care se confrunta cu o astfel de situatie, acestea vor intreprinde actiunile necesare pentru a se alinia trendului global.

“Este posibil ca, in timp, sa se observe o reducere a cotelor de impozitare. Cu toate acestea, este foarte probabil ca diminuarea sa fie anulata prin alte masuri adoptate de state, astfel incat, in final, aceasta reducere sa nu aduca beneficii evidente companiilor”, afirma Niculae Done, Partner in cadrul KPMG Romania. Astfel, cotele efective de impozitare ar putea creste datorita largirii bazei de impozitare.

Dupa 20 de ani, reforma sistemului fiscal este, in continuare, incompleta


Investitorii straini: Economia nu poate suporta o majorare a impozitelor

Investitorii straini: Economia nu poate suporta o majorare a...