Raportul Curtii de Conturi privind cheltuirea sumelor alocate din Fondul de rezerva al Guvernului in ultimii trei ani nu a tinut cont ca, in 2007 si 2008, SGG avea alte atributii, dar pe viitor SGG va monitoriza cheltuirea fondurilor, spune seful institutiei, Daniela Andreescu.
"(Reprezentantii Curtii de Conturi n.r) au invederat ca, din punctul lor de vedere, SGG ar fi trebuit sa urmareasca modul in care s-au cheltuit ulterior sumele de bani prevazute in acele Hotarari de Guvern. Dintr-o eroare nu s-a tinut cont ca, la acea data, altele erau atributiile SGG si se imparteau cu cele ale Cancelariei. Deci era o diferenta de atributii, dar cu toate acestea am luat masura ca pe anul 2010 SGG sa faca aceasta activitate", a declarat seful SGG, Daniela Andreescu, potrivit NewsIn.

Curtea de Conturi a criticat Guvernul, intr-un raport trimis Parlamentului, pentru modul netransparent in care au fost acordate sumele din Fondul de rezerva in intervalul 2007-2008. In raport se arata ca aproximativ 3,5 milioane de lei au fost cheltuite nelegal de autoritatile locale.
Concluziile apar intr-un raport special cu titlul "Auditul performantei modului de constituire, alocare si utilizare a fondurilor la dispozitia Guvernului", in care atrage atentia asupra modului de gestionare si alocare a sumelor de la buget in anii 2007 si 2008, facand referire totodata si la anul 2009.

Astfel, Curtea informeaza ca in 2007 au fost alocate din Fondul de rezerva prin Hotarari ale Guvernului fonduri in suma totala de 2.100 milioane de lei, iar in 2008 cuantumul acestora s-a ridicat la 3.451 milioane de lei. Inspectorii Curtii remarca faptul ca, daca in anul 2007 cresterea Fondului a fost "doar" de 22 de ori fata de prevederile initiale ale acestuia, in anul 2008 cresterea Fondului a fost de circa 593 de ori.
Un aspect criticat de raport face referire la faptul ca fondurile alocate au un caracter gratuit, fara obligatia de rambursare si fara a exista un control privind "atingerea obiectivului final, prevazut in actul normativ de alocare" sau privind "legalitatea utilizarii sumelor acordate".

Referitor la acest din urma aspect, potrivit situatiei realizate de Curtea de Conturi, in anii 2007 si 2008 "platile nelegale" s-au ridicat la nivel national la 3,58 de milioane de lei, din care a fost recuperata suma 530.300 de lei. Principalele abateri din partea autoritatilor locale au fost: schimbarea destinatiei banilor, decontarea unor lucrari neefectuate, dar si acordarea de tichete cadou sau plata unor drepturi pentru "mentinerea starii de sanatate in munca sau pentru tinuta business".

"In ceea ce priveste monitorizarea si controlul Fondurilor, s-a constatat ca acestea practic nu exista, astfel ca nu a putut fi evaluata eficacitatea folosirii lor" mai avertizeaza Parlamentul inspectorii Curtii.

Raportul mai mentioneaza ca practica alocarii de bani din Fondul de rezerva a luat amploare in ultimii ani, iar aceasta practica continua si in prezent, in conditiile adancirii crizei economice. "Chiar si in prezent continua practica alocarii unor sume din Fond pentru finantarea unor cheltuieli curente si de capital, in conditiile adancirii crizei economico-financiare", spun specialistii. Inspectorii spun ca aceste sume trebuie alocate pentru a rezolva situatii de urgenta si ca, in mod normal, "acest Fond ar fi trebuit sa fie dramuit cu mai multa grija si responsabilitate, pentru a putea constitui o rezerva reala".

De asemenea, Curtea de Conturi ridica un semn de intrebare asupra legalitatii Hotararilor de Guvern prin care s-au alocat sumele din Fondul de rezerva. "Un fenomen care a capatat o amploare deosebita il reprezinta acela ca sumele alocate din Fondul de rezerva prin HG-uri nu au avut prevazuta destinatia precisa a cheltuielilor pe categorii, sintagma precizata in multe HG-uri fiind aceea de <cheltuieli curente si de capital> lasand la latitudinea ordonatorilor principali de credite repartizarea acestora, care de cele mai multe ori nu a fost pentru <cheltuieli urgente sau neprevazute>. Acestea pun sub semnul intrebarii legalitatea Hotararilor de Guvern aprobate prin care au fost alocate sume din
Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului", mentioneaza Curtea de Conturi.

Totodata, inspectorii critica transparenta scazuta a Secretariatului General al Guvernului, explicand ca, in majoritatea cazurilor analizate, HG-urile nu au parcurs traseul procedural prin Registratura institutiei, pentru ca s-a dorit a fi adoptate in aceeasi zi in care au fost initiate. Concluzia generala este ca "la nivelul SGG nu s-a realizat nicio analiza cu privire la necesitatea si oportunitatea alocarii sumelor din Fondurile la dispozitia Guvernului".

Nici Ministerul Finantelor nu a scapat de criticile inspectorilor Curtii de Conturi. "La nivelul MFP nu exista criterii clare si formalizate de clasificare a cheltuielilor ce urmeaza a fi finantate din Fondul de rezerva bugetara/ Fondul de interventie in vederea includerii acestora in categoria de cheltuielilor urgente sau neprevazute, ceea ce duce la repartizarea si utilizarea in mod arbitrar a acestor fonduri", sustine documentul. MFP mai este acuzat ca nu a respectat Legea finantelor publice, in sensul monitorizarii sumelor alocate de Guvern si a controlului modului in care au fost utilizate acestea.

Curtea de Conturi a mai constatat ca fondurile solicitate de ordonatorii de credite au constituit doar fonduri de completare, si nu pentru finantarea integrala a diverselor obiective, iar uneori acestea au fost blocate timp de mai multi ani, obiectivele nefiind realizate nici pana la data auditului.

In ceea ce priveste administratiile publice locale, rapoartele de audit au scos la iveala ca, in majoritatea cazurilor, la nivelul acestora nu au existat solicitari exprese de sume din Fondul de rezerva bugetara, astfel ca Executivul a alocat sumele respective fara a se consulta cu autoritatile locale. "Fara o fundamentare din partea beneficiarilor directi, acestia au fost pusi in situatia de a primi sume pe care nu le-au cerut, sume alocate de regula la sfarsitul anului, cand nu mai puteau fi utilizate legal pana la sfarsitul exercitiului bugetar. Totodata s-a constatat ca, de cele mai multe ori, sumele din Fondul de rezerva bugetara au fost alocate chiar si in cazul in care entitatile respective dispuneau de venituri proprii suficiente pentru a-si acoperi cheltuielile sau chiar inregistrau excedent la data primirii sumelor", mai sustine raportul.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri