Indicele, masurat de Barometrul de Incredere a Consumatorului realizat de GfK Romania, reflecta in iulie, cea mai “neagra” luna a anului din punct de vedere al increderii in situatia financiara a familiei lor, aproape trei sferturi dintre romani considerau ca aceasta este mai rea decat cu 12 luni in urma.

Numarul neincrezatorilor in starea generala economica continua sa fie insa mare, iar perspectivele destul de sumbre.

Mai mult, in privinta perspectivelor financiare, putin peste jumatate dintre romani spun ca se asteapta la o inrautatire. Si la acest capitol se remarca o tendinta pozitiva fata de lunile iunie si iulie cand pesimismul romanilor se afla la cote maxime, aproape doua treimi declarand la acel moment ca vad o inasprire a acestei situatii in urmatorul an. Numai 9% spera ca situatia lor sa se imbunatateasca in urmatorul an si 33% se asteapta sa ramana la fel ca in prezent.

O pondere de 88% dintre cei chestionati afirma ca starea generala a economiei a cunoscut un regres in ultimele 12 luni, in vreme ce sperantele pentru urmatorul an sunt ceva mai mari, o treime dintre ei declarandu-se optimisti. Mai mult de jumatate dintre romani (56%) spun ca reusesc cu greu sa isi acopere cheltuielile curente, in vreme ce aproape un sfert spun ca au datorii. De altfel, procentul datornicilor este cel mai mare din ultimii 7 ani.

Citeste si:

In directa legatura cu situatia financiara este si increderea in stabilitatea locului de munca. In medie, in septembrie si octombrie, 83% anticipeaza o crestere a somajului si numai 5% sunt optimisti in aceasta privinta. Daca la acest capitol se observa o relativa stabilitate, in ceea ce priveste inflatia, atat cea trecuta, cat si cea viitoare, declaratiile sunt cele mai pesimiste din ultimele 12 luni. Aproape 77% dintre romani estimeaza o crestere a preturilor in 2011, in vreme ce 83% au resimtit in ultimul an o crestere a inflatiei pentru majoritatea produselor.

La polul opus, numarul optimistilor s-a redus semnificativ, mai putin de un roman din zece spera la o scadere a preturilor in urmatoarea perioada (0,6%).

Perioada actuala nu pare a fi una favorabila economisirii. Mai mult de 8 din 10 romani spun ca nu intentioneaza sa puna bani deoparte in urmatorul an. In acest context, nu surprinde faptul ca, dupa doi ani de la declansarea crizei economice, intentiile de achizitie a unui automobil sau a unei locuinte scad si ele de la un trimestrul la altul: 9%, respectiv 4%. Un procent ceva mai ridicat (15%) intentioneaza totusi sa investeasca in imbunatatirea locuintei: cumpararea unei centrale pentru incalzire sau a unor noi obiecte sanitare.

Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1000 de persoane intervievate in fiecare luna. GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a Grupului GfK.