Autoritatea de Audit din cadrul Curtii de Conturi a efectuat, in anul 2011, misiuni de audit asupra fondurilor externe nerambursabile primite de la bugetul UE. Astfel, au fost auditate peste 900 proiecte finantate din fondurile comunitare, in sfera auditului fiind cuprinse peste 200 de entitati (publice si private), scrie Mediafax.

S-a constatat ca, in perioada 2007-2010, fondurile nerambursabile alocate Romaniei de la bugetul Uniunii Europene au fost contractate in procent de 93,9%, iar platile efectuate catre beneficiari din sumele alocate de catre CE (prefinantari si rambursari) reprezinta 19,1% din totalul alocarilor bugetare comunitare aferente perioadei mentionate.

In ceea ce priveste Programul Operational Regional (POR), finantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala, in urma auditului care a vizat cheltuielile declarate Comisiei Europene in anul 2010 aferente proiectelor finantate in cadrul programului au fost constatate nereguli si deficiente cu impact financiar, indeosebi in ceea ce priveste respectarea legislatiei comunitare si/sau nationale in domeniul achizitiilor publice si a respectarii conditiilor de eligibilitate a cheltuielilor.

Principalele cauze care au condus la aplicarea corectiilor financiare sunt lipsa de transparenta si publicitate in cadrul procedurilor de achizitie publica, reducerea nejustificata a termenelor de depunere a ofertelor, utilizarea unor criterii de calificare si selectie restrictive si existenta unor conflicte de interese.

"Impactul financiar al corectiilor financiare aplicate in cadrul esantioanelor verificate este de 5,1 milioane de euro", se arata in sinteza raportului public pe anul 2011 al Curtii de Conturi.

Astfel, s-a constatat ca in cazul unui contract de achizitie cu o valoare de 285.000 de lei (fara TVA), anexat la cererea de rambursare depusa de beneficiar si acceptata la plata, nu au fost respectate prevederile legislatiei nationale privind achizitiile publice, fiind aplicata o corectie de 100%.

In cazul unui alt proiect au fost decontate cheltuieli neeligibile in suma de 153.000 de lei, reprezentand valoarea lucrarilor executate in baza unui act aditional peste cota de 10% din valoarea contractului de lucrari, contrar prevederilor legale.

In ceea ce priveste Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR), conform datelor furnizate Curtii de Conturi, pana la data de 31 decembrie 2010, din valoarea de 4,4 miliarde de euro alocata pentru masurile acreditate la care au fost efectuate plati, a fost angajata suma totala de 2,69 miliarde de euro, iar platile au fost de 1,78 miliarde de euro, respectiv 66,1% din sumele angajate.

Citeste si:

In urma actiunii de audit ce a vizat programul FEADR au fost identificate unele deficiente la nivelul sistemului de management si control, precum si unele nereguli sau erori cu implicatii financiare, din cauza aplicarii in mod necorespunzator a prevederilor procedurale privind autorizarea si efectuarea platilor si/sau si nerespectarea criteriilor de eligibilitate a cheltuielilor declarate Comisiei Europene.

In cazul a patru solicitanti de sprijin, au fost autorizate plati in suma totala de 613.000 de lei, in conditiile in care acestia nu sunt utilizatorii terenurilor pentru care au solicitat sprijin, nu detin animale, nu utilizeaza pajistile comunale pentru pasunat sau producerea de fan si/sau nu au cedat dreptul de utilizare a pajistilor catre alti fermieri.

In cazul a cinci beneficiari de finantare FEADR au fost autorizate, in mod eronat, cererile de plata depuse de catre acestia, in conditiile in care beneficiarii sprijinului nu au respectat obligatia de a mentine angajamentul de agromediu, pe intreaga suprafata angajata, pentru o perioada de 5 ani de la data semnarii acestuia. Suma totala platita in mod necuvenit reprezinta 126.000 lei.

O alta neregula a fost constatata in cazul unui beneficiar, cand s-a avizat in mod eronat suma de 98.000 lei, reprezentand contravaloarea unor servicii de consultanta in vederea intocmirii cererii de finantare, a memoriului justificativ, a documentatiei de achizitii si a documentatiei de plata, in conditiile in care nu au fost obtinute cel putin trei oferte conforme.

Fondul European de Garantare Agricola (FEGA) a beneficiat, pana la finele lui 2010, in cazul platilor directe, de alocari de la Comisia Europeana de 2,28 miliarde de euro, fata de care s-au
efectuat plati directe in valoare de 1,6 miliarde de euro, ceea ce reprezinta un grad de utilizare de 71,6%.

Pentru masurile de piata, fata de alocarea de fonduri in valoare de 761 milioane de euro, au fost efectuate plati de 227 milioane de euro, reprezentand 29,8%.

In urma controalelor au fost identificate unele deficiente care, in principal, au vizat nereguli in ceea ce priveste intocmirea unor documente, lipsa unor prevederi procedurale sau neconcordanta acestora cu diverse aplicatii din sistemul informatic, erori de raportare in ceea ce priveste recuperarile pentru anul 2010 declarate de APIA si efectuarea unor plati necuvenite catre beneficiarii de fonduri FEGA, care nu au furnizat documente conforme/valabile, plati care au insumat 131.000 de euro.