Raportul scoate in evidenta modul in care companiile din industria serviciilor financiare (banci, firme de asigurare, societati de leasing etc.) raspund in fata valului de noi reglementari globale si a cresterii rapide a digitalizarii.

"Revolutia digitala a produs transformari profunde in industria serviciilor financiare. Aplicatiile mobile, tehnicile avansate de analiza a datelor si de securitate informatica sunt doar cateva tehnologii care creeaza oportunitati importante pentru ca firmele sa-si serveasca mai bine clientii. Cadrul legislativ in continua schimbare este, de asemenea, un factor ce determina schimbari tehnologice. Alinierea la noile reglementari impune intotdeauna ajustari ale programelor si sistemelor informatice. Studiul analizeaza modul in care adoptarea tehnologiilor digitale specializate poate ajuta companiile sa-si imbunatateasca serviciile, sa gestioneze mai bine riscurile, sa-si creasca standardele etice si de conformitate si sa asigure un nivel ridicat de incredere", spune Dino Ebneter, Country Managing Partner Mazars Romania.

Afla mai multe despre digitalizarea serviciilor bancare la conferinta Banking 2.0. Inscrie-te gratuit aici.

Noile tehnologii: oportunitati si riscuri

Participantii la studiu sustin ca exista si o motivatie de business importanta care sta la baza efortului de ridicare a nivelului de conduita etica dincolo de simpla aliniere la cerintele legale. O mare parte a lor declara ca incearca sa faca un avantaj competitiv din respectarea standardelor etice. In acest sens, 80% din executivii chestionati spun ca setarea si mentinerea unui nivel ridicat al standardelor etice si / sau de transparenta au avut ca rezultat imbunatatirea imaginii brandului pe care il reprezinta, in timp ce 51% dintre ei sustin ca acest efort a contribuit chiar la imbunatatirea rezultatelor financiare. Dintre participantii la sondaj, europenii sunt cei care sustin in proportia cea mai mare (58%) ca rezultatele financiare au primit un impuls datorita transformarii standardelor etice in avantaj competitiv; firmele din America de Nord sunt in cea mai mica proportie de aceasta parere (41%).

Volumul noilor reglementari (47%) si sfera lor de aplicare (45%) sunt cele mai importante motive de ingrijorare pentru companii. Companiile sunt in principal preocupate din acest punct de vedere de stocarea si transferul datelor (58%) in conditii de siguranta. Mai mult, 75% din companiile chestionate se declara ingrijorate de perspectiva cresterii incidentei breselor de securitate cibernetica ce afecteaza atat companiile, cat si clientii acestora. Respondentii afirma ca isi fac griji in privinta incalcarii securitatii cibernetice, in special cand sunt implicati furnizori externi de servicii. Marea majoritate a participantilor la studiu (87%) spun ca externalizarea operatiunilor de analiza a datelor catre terti ar putea crea probleme de ordin etic sau de conformitate pentru companiile lor.

Schimbarea, adoptata ca nevoie de conformare la noile reglementari

"Pentru companiile de servicii financiare din Romania, principala motivatie in directia adoptarii noilor tehnologii pare sa vina din nevoia de aliniere la noile cerinte de reglementare. Pe piata locala, multe firme sunt mai curand reticente sa investeasca in tehnologii noi, din cauza constrangerilor financiare si a dependentei de companiile mama si de strategiile de grup. Noul val de reglementari europene, printre care Revised Payment Directive (Directiva revizuita privind serviciile de plata) si General Data Protection Regulation (Regulamentul general privind protectia datelor), vor avea cu siguranta un impact asupra pietei locale si vor determina societatile financiare sa-si revizuiasca procesele de management al riscului si modelul de afaceri, ceea ce va impune transformari si la nivelul tehnologiilor folosite", a completat Razvan Butucaru, Financial Advisory Director in cadrul Mazars Romania.

Citeste si:

La nivel global, tehnologiile digitale cele mai in masura sa ajute companiile financiare in procesul de aliniere la noile reglementari se dovedesc a fi cele pentru asigurarea confidentialitatii datelor si pentru analiza datelor. Aproape jumatate (49%) din respondenti declara de altfel ca tehnologiile de analiza avansata a datelor s-au dovedit extrem de utile in indeplinirea noilor cerinte, sugerand ca vor pune accent in viitor pe dezvoltarea acestor sisteme. De asemenea, doua treimi dintre participantii la sondaj (66%) spun ca sistemele de securitate cibernetica si de asigurare a confidentialitatii datelor sunt, la randul lor, extrem de utile. In ceea ce priveste gradul de utilitate a tehnologiilor pentru sistemele de tranzactii mobile, altele decat cele pentru plati, trei sferturi (75%) din respondenti sustin ca acestea s-au dovedit fie extrem de utile, fie utile intr-un grad moderat.

Pe de alta parte, mai putin de 50% din firmele financiare intervievate spun ca au introdus coduri interne noi de conduita sau proceduri operationale pentru a promova intern cultura organizationala bazata pe etica.

Studiul „Digital Finance – Meeting Ethics & Compliance Challenges in Financial Services” a fost derulat in perioada decembrie 2015 - ianuarie 2016, cu participarea a 201 directori din industria serviciilor financiare din intreaga lume. Majoritatea respondentilor provin din trei regiuni principale: Europa, Asia-Pacific si America de Nord.