Reducerea cotei de impozitare pe veniturile populatiei si renuntarea la retinerea la sursa pentru mare parte din acestea vor crea mari dificultati in colectarea veniturilor la buget, sustine presedintele Consiliului fiscal, Ionut Dumitru. Pe de alta parte, avocatul Gabriel Biris considera inoportuna schimbarea mecanismului de impozitare a veniturilor, care functioneaza cel mai bine, in conditiile in care statul are mari probleme de colectare in alte domenii, cum ar fi contributiile sociale sau TVA.

“In primul rand, reducerea cotei va avea un impact major asupra bugetului. De la 16% (cota de impozitare in prezent-n.r.) la 10%, respectiv 0%, este distanta mare. In acest moment nu avem detalii referitoare la cum se aplica, la ce se aplica, dar este cert ca impactul va fi unul major”, a explicat Ionut Dumitru pentru wall-street.ro.

Ce inseamna renuntarea la retinerea la sursa?

Referitor la renuntarea la retinerea la sursa a impozitului pe salarii si pe alte venituri, presedintele Consiliului fiscal sustine ca masura va genera dificultati suplimentare in colectarea veniturilor.

“Neretinerea la sursa a impozitului pe venit probabil va crea niste dificultati la nivelul bugetului destul de insemnate, in conditiile in care acum impozitul pe venit colectat reprezinta 2% - 3% din PIB. Daca acest impozit nu se mai colecteaza in fiecare luna, si se colecteaza abia in anul urmator, va fi probabil destul de dificil de acomodat si aceasta modificare de cum se colecteaza acest impozit la buget”, a mai spus Dumitru.

Mai mult, avand in vedere ca noul sistem urmeaza sa se implementeze din 2018, iar primele impozite sa se plateasca in 2019, asta inseamna ca, timp de un an, bugetul nu va mai beneficia de aceste venituri, subliniaza presedintele Consiliului fiscal.

In plus, in opinia sa, renuntarea la colectarea la sursa nu ar fi o decizie benefica.

“Un lucru este bine cunoscut, si din literaturta de specialitate si din practica: retinerea la sursa este cea mai buna metoda de colectare a veniturilor, indiferent de natura lor. Riscurile cresc (in momentul in care contribuabilul trebuie sa plateasca individual impozitul -n.r.)”, a adaugat Dumitru.

Biris: Scad incasarile, cresc costurile de administrare

La randul sau, Gabriel Biris, partener Biris-Goran, sustine, intr-o postare recenta pe Facebook, ca impozitul pe venit aduce la buget in prezent, cu cota de 16%, 29,8 miliarde de lei, din care 24,7 miliarde de lei sunt din impozitul pe salariu.

“Daca se introduce impozitul 0/10 si se elimina impozitul pe dividende, vom ramane cu 18 miliarde de lei, pentru care administrarea oricum costa o groaza pentru ca reglementarea este confuza. Ne spune ministrul de Finante ca planul este sa creasca costurile de administrare cu vreo 700 de milioane de lei ca sa administreze o scadere de venituri cu 10 miliarde de lei? Cam cat ar putea creste veniturile la buget (de fapt senzatia mea este ca vor scadea)?”, se intreaba Biris.

Cu privire la renuntarea la retinerea la sursa, Biris spune ca, in afara faptului ca statul nu va incasa niciun ban din impozitul pe venit in 2018, masura va "arunca oamenii in bretele camatarilor", pentru ca in momentul in care vor primi decizia nu vor mai avea bani sa plateasca.

"Din pacate, in Romania sunt foarte multi oameni care isi duc viata de azi pe maine. Nivelul veniturilor nu le permite sa faca economii. In momentul in care acesti oameni vor avea in buzunar tot salariul, este putin probabil ca nu il vor cheltui. Anul urmator va veni decizia de impunere pentru tot impozitul pe tot anul. De unde vor lua banii?”, se intreaba fostul secretar de stat.

Schimbam ceva ce functioneaza, desi sunt multe probleme nerezolvate

Pe de alta parte, avocatul citat spune ca nu intelege de ce se simte nevoia modificarii sistemului de impozitare a veniturilor, cel mai stabil si predictibil din ultimul deceniu, in conditiile in care sunt mari probleme in administrarea contributiilor sociale.

"Este subminarea stabilitatii economiei Romaniei. Este inacceptabil sa rastorni tara ca sa iei mai putini bani la buget. Asta inseamna ca tara devine din ce ce mai putin guvernabila. Cu ce sa o guvernezi daca sunt tot mai putini bani, cu ce sa o guvernezi daca oamenii care ar trebui sa combata marea evaziune, de exemplu, vor sta sa numere ouale babelor prin sate", a subliniat Biris.

O alta problema nerezolvata de autoritati, in opinia lui Biris, este cea legata de evaziunea pe TVA. “Din TVA strangem la buget 59 de miliarde de lei, avem un randament al colectarii de maxim 60%. Bulgaria are un randament de 85%. Diferenta este de 24 de miliarde de lei (fata de 85% nu fata de 100%), adica mai mult din cat vom colecta din impozitul pe venit. Cea mai mare parte din frauda de TVA vine din frauda de tip carusel, frauda care nu ar mai fi posibila daca am avea taxare inversa, care insa nu e posibila decat daca se modifica Directiva (europeana pe TVA -n.r.). Modificarea a fost pusa in discutie de Comisia Europeana ca urmare a presiunii Cehiei anul trecut in decembrie, dar despre care la noi nu vorbeste nimeni! Ce sa inteleg din asta, ca Guvernul/Finantele/ANAF nu mai sunt interesate de o masura care ar putea sa ne rezolve problemele bugetare? Ca nu sunt interesati de marea frauda dar vor sa introduca impozitul pe gospodarii?”, mai spune avocatul citat.

Biris: 90% din cei care vor depune declaratia de impunere vor fi puscariabili

Avocatul atrage atentia asupra faptului ca, in conditiile in care din definitia infractiunii a disparut in 2009 "pericolul social" iar legea privind evaziunea ramane asa cum e, 90% din cei care vor depune declaratia de impunere vor fi puscariabili. "Este imposibil sa nu uiti ceva. Consultantul fiscal nu isi asuma raspunderea. El doar te indruma", mai spune Biris.

Astfel, in opinia lui, aceasta declaratie, similara cu declaratia initiala de patrimoniu pe care el o propusese, in calitate de secretar de stat, dar in alti termeni, va fi folosita pentru a incepe o "vanatoare de vrajitoare" in special impotriva romanilor incomozi. "Deja se intampla lucrul acesta, dar deocamdata doar impotriva antreprenorilor. O astfel de lege va crea insecuritate pentru toti romanii, catusele vor zangani pe toate ulitele din tara, nu numai pe marile bulevarde. Pe de alta parte, vrem impozit pe gospodarii dar nu mai vorbeste nimeni de impozitarea sumelor parcate prin paradisuri fiscale. Oare de ce?", a adaugat Biris.

Potrivit News.ro, angajatorii nu vor mai retine din salariul angajatilor, in fiecare luna, decat contributiile sociale, nu si impozitul pe venit, pe care romanii vor fi obligati sa si-l plateasca singuri in cursul anului urmator, cand vor depune declaratii de venit global pe gospodarie.

Bani deoparte trebuie sa puna si cei care au venituri din dobanzi sau care au castigat la jocuri de noroc, obligatia de a retine impozitul la sursa fiind eliminata si pentru depozitele bancare si pentru organizatorii de jocuri de noroc, potrivit unui draft de modificare a Codului fiscal, publicat de Profit.ro. Ramane sa fie retinut in continuare la sursa, de catre notari, impozitul pe veniturile din vanzarea imobilelor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri