Aderarea Romaniei la UE, la 1 ianuarie 2007, va impulsiona piata asigurarilor din Republica Moldova, intrucat preturile la asigurarea auto Carte Verde vor creste, iar asigurarile de sanatate vor deveni obligatorii la iesirea din tara, a declarat directorul companiei QBE Asito, Virgiliu Bujor
"Preturile politei de asigurare auto Carte Verde, necesara la deplasarile in strainatate, in Republica Moldova, sunt diferite in functie de zona geografica pentru care sunt incheiate, Ucraina reprezentand zona I, Romania, zona II, iar tarile membre ale UE, zona III.", a explicat directorul general al QBE Asito, potrivit NewsIn. "incepand cu 1 ianuarie 2007, odata cu intrarea in Uniunea Europeana, Romania va deveni parte a zonei III, iar asigurarile auto Carte Verde se vor scumpi in consecinta, cu circa 50%", a mai spus Virgiliu Bujor.

Asiguratorii din Romania se vor confrunta cu o alta problema legata de asigurarea Carte verde, intrucat, potrivit CSA, societatile de asigurari care vand polite de raspundere civila auto (RCA) vor trebui sa elibereze posesorilor de autovehicule care vor sa calatoreasca in Europa polite gratuite Carte Verde, pana la semnarea, de catre Romania, a Acordului Multilateral de Garantare (MGA).

"Avand in vedere ca, si in cursul anului 2007, pana la semnarea Acordului Multilateral de Garantare (MGA) de catre Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) si ratificarea acestuia de catre toate statele Comunitatii Europene (precum si Islanda, Norvegia, Lichtenstein si Elvetia), este necesara existenta politei Carte Verde asupra posesorilor de autovehicule care vor calatori pe teritoriul acestor state, va fi necesar ca societatile de asigurari sa elibereze asiguratilor, in momentul cumpararii politei RCA, si o polita gratuita Carte Verde, din oficiu sau la solicitarea asiguratilor", se spune intr-un comunicat din data de 13 octombrie 2006 al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

"Pe de alta parte, in prezent, cetatenilor Republicii Moldova, care calatoreau in Romania, nu li se cerea sa prezinte, la intrarea in Romania, asigurare medicala, lucru care, insa, se va intampla incepand cu 1 ianuarie 2007, odata cu aderarea la UE. Acest lucru va determina cresterea industriei asigurarilor de sanatate in Republica Moldova, care este extrem de slab dezvoltata in acest moment, reprezentand mai putin de 2% din volumul total al pietei asigurarilor din Republica Moldova. Aderarea Romaniei la UE va impulsiona si dezvoltarea asigurarilor complexe de calatorie, in Moldova", a adaugat Virgiliu Bujor, la seminarul "Impactul aderarii la UE asupra pietei asigurarilor", organizat de Asitrans.

Toata piata din Moldova nu ar intra in top 10 al asiguratorilor autohtoni

Potrivit lui Bujor, piata asigurarilor din Republica Moldova este slab dezvoltata. in 2005, volumul total al afacerilor derulate pe piata asigurarilor din Republica Moldova s-a ridicat la suma de 22 milioane euro, iar pentru sfarsitul anului 2006, se estimeaza ca volumul pietei va ajunge la suma de 30-32 milioane euro.

"Cifra de afaceri estimata, pentru sfirsitul anului 2006, a gazdei noastre, Asitrans, reprezinta 70% din volumul estimat al intregii piete din Republica Moldova, pentru 2006", a aratat Bujor. in anul 2005, cetatenii Republicii Moldova au cheltuit, in medie, pentru produse de asigurari, circa 4,8 euro pe cap de locuitor, populata Republicii Moldova fiind de 4,5 milioane de locuitori.

Prin comparatie, volumul primelor brute subscrise aferente contractelor de asigurare incheiate in perioada 1 ianuarie 30 septembrie 2006, in Romania, a fost de 4,25 miliarde lei (circa 1,20 miliarde euro ), ceea ce reprezinta 96% din volumul inregistrat in cursul intregului an 2005, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Potrivit unor estimari din piata, in 2006, romanii vor cheltui, in medie, pentru produse de asigurari, circa 70 de euro pe cap de locuitor.

Problemele asiguratorilor de peste Prut

Piata asigurarilor din Republica Moldova se confrunta cu numeroase probleme, dintre care cele mai importante sunt lipsa de educatie a potentialilor clienti si cadrul legislativ precar, a mai spus Virgiliu Bujor. "Cu doi ani in urma, se putea infiinta o companie de asigurari cu un capital social de doar 20.000 euro, iar legea nu impunea ca activitatea de asigurari generale si cea de asigurari de viata sa fie separate in cadrul unei societati, lucru obligatoriu acum. La un moment dat, din aceste motive, existau 49 de firme de asigurari pe piata, in prezent numarul lor reducandu-se la 33", a spus Bujor.

"In prezent, cerinta minima de capital social pentru infiintarea unei companii de asigurari este de 100.000 de euro si se lucreaza la un proiect de lege potrivit caruia, pentru infiintarea unei companii de asigurari generale, exclusiv asigurari obligatorii, sa fie nevoie de un capital social minim de 800.000 euro, pentru o companie de asigurari de viata, de 1,2 milioane euro, iar pentru o companie de asigurari generale, inclusiv asigurari obligatorii, de 1,8 milioane euro", a mai spus directorul general al QBE Asito.

In Romania, potrivit normelor CSA, societatile care practica asigurari generale, exclusiv asigurari obligatorii, trebuie sa aiba un capital social minim de doua milioane euro, societatile care practica asigurari generale, inclusiv asigurari obligatorii, un capital social minim de trei milioane euro, iar societatile care practica asigurari de viata, un capital social minim de trei milioane euro.

Primele 10 companii de pe piata asigurarilor din Republica Moldova detin peste 80% din piata, iar primele doua, peste 48%, a mai spus Bujor. Asigurarile auto reprezinta 44% din totalul pietei, asigurarile de proprietati, 14%, iar asigurarile de viata, 3% din piata.

"Asigurarile de viata, in Republica Moldova, functioneaza, in proportie covarsitoare, ca asigurari asociate creditelor acordate de banci, iar bancile impun clientilor lor sa incheie aceste polite doar la companiile de asigurari agreate de ele, ceea ce distorsioneaza concurenta si impiedica dezvoltarea pietei", a mai spus directorul general al QBE Asito.

"De altfel, si sistemul bancar din Republica Moldova este slab dezvoltat. Exista 18 banci pe piata, din care doar trei au primit ratingul BBB de la agentiile internationale de profil, ceea ce inseamna ca bancile respective au capacitatea de a-si respecta obligatiile financiare asumate, insa, date fiind conditiile neprielnice ale mediului economico-social in care functioneaza, precum si ratingul de tara scazut al Republicii Moldova, aceasta capacitate este instabila si ar putea scadea in viitpor", a mai spus Virgiliu Bujor.

"Chiar daca mediul de afaceri din Republica Moldova nu este tocmai propice in momentul de fata, speram ca, in viitor, marii asiguratori internationali sa intre pe aceasta piata, ceea ce ar contribui la dezvoltarea ei, prin educarea, atat a clientilor, cat si a operatorilor din aceasta industrie, care trebuie sa se obisnuiasca cu alte standarde de calitate si profesionalism", a conchis Virgiliu Bujor.

QBE Asito este unul dintre liderii pietei asigurarilor din Republica Moldova si opereaza pe intreg teritoriul ei, prin intermediul a peste 30 de reprezentante locale. Compania functioneaza din 1999, cand grupul australian QBE a preluat pachetul majoritar de actiuni al societatii locale Asito.

QBE este liderul pietei asigurarilor din Australia si unul dintre primii 25 de asiguratori ai lumii. in primul semestru al anului 2006, QBE a inregistrat un profit net de 591 milioane dolari si prime brute subscrise de 5,7 miliarde dolari.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri