Explicatia cresterii nivelului despagubirilor platite rezida in inmultirea numarului de persoane prejudiciate la 87 in primele trei luni din 2010 comparativ cu 56 de persoane in trimestul intai de anul trecut. "Totodata, despagubirea medie platita s-a dublat in contextul in care unele procese au ajuns la maturitate cu titluri executorii definitive si le-am pus in aplicare", a spus Greceanu.

Pe tot anul 2009 despagubirea medie a fost 10.437 de lei, iar in primul trimestru din 2010 20.455 de lei fata de circa 9.500 de lei in primele trei luni din 2009.

Anul trecut, Fondul a platit daune in valoare totala de 3,172 milioane de lei (circa 750.000 de euro) pentru 304 persoane. In acest context, Fondul si-a bugetat 7 milioane de lei in vederea despagubirilor pentru 2010.

Despagubirile platite de FPVS reprezinta atat daune materiale, cat si pentru vatamari corporale platite victimelor soferilor care nu au incheiata o polita de raspundere civila auto (RCA).

"Fondul este pentru cei pagubiti care nu-si pot luat banii altfel, de la vinovat sau asiguratorul casco, dar nu este facut pentru ca oameni sa nu se asigure. In plus, luam masuri importiva soferilor vinovati care nu au RCA", a precizat Greceanu.

Soferilor vinovati care nu au achizitionata o asigurare de RCA li se aplica anumite sanctiuni care consta in recuperearea de catre Fond a intregii despagubiri, plus costurile cu expertizele, evaluarea daunelor, de judecata si executorii.

Greceanu atrage atentia in acelasi timp ca masurile politiei rutiere sunt insuficiente in ceea ce priveste optimizarea gradului de acoperire al politelor RCA in Romania.

"In alte tari s-a incercat, cum s-a incercat si in Romania inainte de aderarea la UE ca bazele de date sa fie cat mai exacte privind inmatricularile pe de-o parte si asigurari RCA si baza de date CEDAM pe de alta parte si soferii care apareau in baza de date doar la inmatriculari au fost somati sa intre in legalitate si sa achizitioneze o polita RCA. Acest sistem nu lasa asigurarea RCA la latitudinea politistului care ma opreste sau nu pe strada sa vada daca sunt in legalitate. In Romania a fost pus in asteptare aceasta metoda pana la trecerea la emiterea electronica a politelor RCA (ianuarie 2010 n.r) , cand evidentele vor creste, iar intr-o perioada de timp va trebui sa reluam acest sistem".

La aceasta data, in Romania sunt inmatriculate aproximativ 5 milioane de autovehicule, dintre care 4 milioane asigurate RCA. "Raportand numarul de vehicule inmatriculate la numarul autovehiculelor inregistrate in CEDAM rezulta un procent de 20% de autoturisme neasigurate RCA, unde sunt incluse si autovehiculele de lux care sunt tinte in garaj sau cele care sunt abandonate pe marginile drumurilor si nu sunt radiate. Apoi, daca raportam numarul de daune neasigurati pe numarul total de daune din industria asigurarilor pe RCA situatia este buna, procentul este mult sub 1%", a mai comentat Greceanu.

In prezent disponibilitatile financiare ale FPVS au atins suma totala de 103 milioane de lei(25 milioane de euro). Fondurile provin de la membrii Fondului, care sunt reprezentati de companiile de asigurari care emit polite RCA in Romania. Astfel, fiecare asigurator plateste o cota parte din primele incasate, insa legislatia in vigoare prevede ca aceasta cota parte sa nu depaseasca 5% din volumul total de prime incasate de companii pe segmentul RCA.

Fondurile FPVS sunt plasate in depozite si titluri de stat. Anul acesta nivelul cotei platite catre Fond de asiguratori din totalul primelor RCA incasate este de 0,3%.